The last decade has seen a growing interest in Design Thinking by many companies operating in different business areas, adopting this approach in order to innovate in many contexts of application. The value that the Design Thinking methodologies and tools assume and generate in different contexts, turned this approach into a fundamental strategical asset for today's competition. In fact, in the fast and complex world shaped by the digital transformation, companies need to find more valuable solution to generate meaningful innovations, understanding and addressing both human and technological changing. In other words, Design Thinking is booming in all those industries where the digital transformation requires new competences and capabilities for developing effective customer experiences. However, due to the large diffusion of the Design Thinking methodologies applied to very different problem areas, it became a very hard challenge today to exactly define the opportunities and the practical applications generated by this methodology. Today, giving an univocal definition of Design Thinking is not just unfeasible, but probably also unuseful. What is relevant is to understand the different shades that Design Thinking is assuming through its different interpretations, as evolutions and adaptations of this paradigm to the current needs of different industries. The aim of this dissertation is precisely to map and analyse the adoption of the Design Thinking approach among different industries in the Italian market, in order to understand the different interpretations assumed by this paradigm based on the needs and characteristics of the business areas. More specifically, the study will investigate four main aspects considered when adopting Design Thinking for innovation projects: team organization, aimed goals, key capabilities and attitudes, and value generation. The dissertation will first focus singularly on three different industries, and then will present a cross-industry analysis taking in consideration the entire sample of research. Finally, the last chapter will be dedicated to the explanation of the strategy and communication artefacts designed for the dissemination of the research results.

Negli ultimi dieci anni abbiamo assistito a un crescente interesse per il Design Thinking da parte di molte aziende provenienti da diverse ambiti, le quali ricorrono a questo approccio per l’novazione applicandolo a diversi contesti anche molto distanti tra loro. Il valore generato dalle metodologie e gli strumenti del Design Thinking nei diversi contesti ha trasformato questo approccio in una risorsa strategica fondamentale per la competizione odierna. Infatti, ad oggi la trasformazione digitale ha contribuito a plasmare un mondo sempre più veloce e complesso dove le aziende per sopravvivere sono alla continua ricerca di soluzioni innovative in grado di generare valore per l’utente, comprendendo e abbracciando il cambiamento sia umano che tecnologico. In altre parole, il Design Thinking si sta espandendo in tutti quei settori in cui la trasformazione digitale richiede alle aziende nuove competenze e capacità per lo sviluppo di nuove ed efficaci user experience. Tuttavia, proprio per la grande diffusione del Design Thinking applicato a aree problematiche molto diverse, definire esattamente le opportunità e le applicazioni pratiche generate da questa metodologia è diventata una sfida molto difficile. Oggi, dare una definizione univoca del Design Thinking non è solo molto complesso, ma probabilmente anche inutile. Ciò che è rilevante è capire le diverse sfumature che questo paradigma può assumere attraverso le sue diverse interpretazioni, come evoluzioni e adattamenti di questa metodologia alle attuali esigenze delle industrie. Lo scopo di questa tesi è proprio quello di mappare e analizzare l'adozione dell'approccio del Design Thinking tra le diverse industrie del mercato italiano, al fine di comprendere le diverse interpretazioni assunte da questo paradigma in base alle esigenze e alle caratteristiche delle aree di business. Nello specifico, lo studio esaminerà quattro aspetti principali nell’adozione del Design Thinking per progetti di innovazione: organizzazione del team, obiettivi, capacità/attitudini chiave e generazione di valore. La tesi si concentrerà inizialmente su tre diversi settori, presentando successivamente un'analisi intersettoriale prendendo in considerazione l'intero campione di ricerca. Infine, l'ultimo capitolo sarà dedicato alla spiegazione della strategia e degli artefatti di comunicazione progettati per la diffusione dei risultati della ricerca.

Design thinking : an industry perspective. Diffusion and interpretation of the design thinking paradigm among different industries

TODARO, CARLOTTA
2018/2019

Abstract

The last decade has seen a growing interest in Design Thinking by many companies operating in different business areas, adopting this approach in order to innovate in many contexts of application. The value that the Design Thinking methodologies and tools assume and generate in different contexts, turned this approach into a fundamental strategical asset for today's competition. In fact, in the fast and complex world shaped by the digital transformation, companies need to find more valuable solution to generate meaningful innovations, understanding and addressing both human and technological changing. In other words, Design Thinking is booming in all those industries where the digital transformation requires new competences and capabilities for developing effective customer experiences. However, due to the large diffusion of the Design Thinking methodologies applied to very different problem areas, it became a very hard challenge today to exactly define the opportunities and the practical applications generated by this methodology. Today, giving an univocal definition of Design Thinking is not just unfeasible, but probably also unuseful. What is relevant is to understand the different shades that Design Thinking is assuming through its different interpretations, as evolutions and adaptations of this paradigm to the current needs of different industries. The aim of this dissertation is precisely to map and analyse the adoption of the Design Thinking approach among different industries in the Italian market, in order to understand the different interpretations assumed by this paradigm based on the needs and characteristics of the business areas. More specifically, the study will investigate four main aspects considered when adopting Design Thinking for innovation projects: team organization, aimed goals, key capabilities and attitudes, and value generation. The dissertation will first focus singularly on three different industries, and then will present a cross-industry analysis taking in consideration the entire sample of research. Finally, the last chapter will be dedicated to the explanation of the strategy and communication artefacts designed for the dissemination of the research results.
DELL'ERA, CLAUDIO
MAGISTRETTI, STEFANO
ARC III - Scuola del Design
25-lug-2019
2018/2019
Negli ultimi dieci anni abbiamo assistito a un crescente interesse per il Design Thinking da parte di molte aziende provenienti da diverse ambiti, le quali ricorrono a questo approccio per l’novazione applicandolo a diversi contesti anche molto distanti tra loro. Il valore generato dalle metodologie e gli strumenti del Design Thinking nei diversi contesti ha trasformato questo approccio in una risorsa strategica fondamentale per la competizione odierna. Infatti, ad oggi la trasformazione digitale ha contribuito a plasmare un mondo sempre più veloce e complesso dove le aziende per sopravvivere sono alla continua ricerca di soluzioni innovative in grado di generare valore per l’utente, comprendendo e abbracciando il cambiamento sia umano che tecnologico. In altre parole, il Design Thinking si sta espandendo in tutti quei settori in cui la trasformazione digitale richiede alle aziende nuove competenze e capacità per lo sviluppo di nuove ed efficaci user experience. Tuttavia, proprio per la grande diffusione del Design Thinking applicato a aree problematiche molto diverse, definire esattamente le opportunità e le applicazioni pratiche generate da questa metodologia è diventata una sfida molto difficile. Oggi, dare una definizione univoca del Design Thinking non è solo molto complesso, ma probabilmente anche inutile. Ciò che è rilevante è capire le diverse sfumature che questo paradigma può assumere attraverso le sue diverse interpretazioni, come evoluzioni e adattamenti di questa metodologia alle attuali esigenze delle industrie. Lo scopo di questa tesi è proprio quello di mappare e analizzare l'adozione dell'approccio del Design Thinking tra le diverse industrie del mercato italiano, al fine di comprendere le diverse interpretazioni assunte da questo paradigma in base alle esigenze e alle caratteristiche delle aree di business. Nello specifico, lo studio esaminerà quattro aspetti principali nell’adozione del Design Thinking per progetti di innovazione: organizzazione del team, obiettivi, capacità/attitudini chiave e generazione di valore. La tesi si concentrerà inizialmente su tre diversi settori, presentando successivamente un'analisi intersettoriale prendendo in considerazione l'intero campione di ricerca. Infine, l'ultimo capitolo sarà dedicato alla spiegazione della strategia e degli artefatti di comunicazione progettati per la diffusione dei risultati della ricerca.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/149234