The Project is addressed to generative design as a tool from the latest stage of design evolution in hands of designer and its application in chair design. First the nature of generative design, different generative systems and the ability of GD to aid designers in the process of creative design is discussed. In the next step, different sitting postures and ergonomics of sitting are analyzed in order to understand the design parameters that are effective in sitting comfort and ergonomics. After that, the co-relation between subjective and objective methods of comfort measurement is analyzed to understand the relationship between objective parameters and comfort in chair design and use it as a tool to improve design in favor of comfort. In the last section, 4 different chairs designed by generative design method are studied to figure out what their design goals and constraints are, which shows because of subjective nature of comfort, not enough attention has been paid to this issue till now. Generative design is equipped with power of computation, which today provides the basis for mass-customization (the production of goods to meet individual costumer’s needs with near mass production efficiency). This thesis suggest that designers can harness this power with data gathered from user individuals to improve ergonomics and comfort in chair design. Two approaches are suggested to achieve this goal: a) Using 3D-scanners to design a chair that perfectly fits the user, and b)making rapid prototypes of selected design and equipping them with sensors and collect data from end user; then use the data from real time feed-back to improve design in terms of comfort and ergonomics.
Il progetto si rivolge al design generativo come uno strumento, derivato dalle ultime fasi dell’evoluzione del design, nelle mani dei designer e la sua applicazione nella progettazione delle sedie. In una prima fase viene discussa la natura del design generativo, i diversi sistemi generativi e la capacità di GD di aiutare i progettisti nel processo di progettazione creativa. Nella seconda fase vengono analizzate diverse tipologie posturali e l’ergonomia della seduta al fine di comprendere i parametri di progettazione che garantiscano la comodità e l’ergonomia della sedia. Successivamente viene analizzata la correlazione tra metodi soggettivi e oggettivi di misurazione della comodità al fine di comprendere la relazione tra i parametri oggettivi e la comodità reale nella progettazione delle sedie ed utilizzare questi parametri come strumento per migliorare il processo di progettazione per favorire la comodità stessa. Nell’ultima sezione vengono studiate 4 diverse sedie progettate con il metodo di design generativo per capire quali sono i loro obiettivi e i vincoli di progettazione. Viene mostrato che, a causa della natura soggettiva della comodità, non è stato ancora prestata sufficiente attenzione a questo problema. Così il design generative è dotato di una potenza di calcolo, che oggi fornisce la base per la personalizzazione di massa (la produzione di beni che soddisfino le esigenze del singolo cliente con un’efficienza di produzione simile alla produzione di massa) Questa tesi vuole mostrare che i designer possono sfruttare questa possibilità grazie ai dati raccolti dagli utenti per migliorare l’ergonomia e la comodità nella progettazione delle sedie. Due approcci sono suggeriti per raggiungere questo obiettivo: a) L’uso dello scanner 3D per progettare una sedia, che si adatti perfettamente all’utente, e b)l’elaborazione dei dati ottenuti in tempo reale da feed-back dati da prototipi, equipaggiati con sensori, che sono stati testati con gli utenti finali, per migliorare il design in termini di comodità ed ergonomia.
Generative design as the latest stage of design evolution A design framework to improve user comfort in chair design
ABOOKAZEMI AMIRI, AZADEH
2018/2019
Abstract
The Project is addressed to generative design as a tool from the latest stage of design evolution in hands of designer and its application in chair design. First the nature of generative design, different generative systems and the ability of GD to aid designers in the process of creative design is discussed. In the next step, different sitting postures and ergonomics of sitting are analyzed in order to understand the design parameters that are effective in sitting comfort and ergonomics. After that, the co-relation between subjective and objective methods of comfort measurement is analyzed to understand the relationship between objective parameters and comfort in chair design and use it as a tool to improve design in favor of comfort. In the last section, 4 different chairs designed by generative design method are studied to figure out what their design goals and constraints are, which shows because of subjective nature of comfort, not enough attention has been paid to this issue till now. Generative design is equipped with power of computation, which today provides the basis for mass-customization (the production of goods to meet individual costumer’s needs with near mass production efficiency). This thesis suggest that designers can harness this power with data gathered from user individuals to improve ergonomics and comfort in chair design. Two approaches are suggested to achieve this goal: a) Using 3D-scanners to design a chair that perfectly fits the user, and b)making rapid prototypes of selected design and equipping them with sensors and collect data from end user; then use the data from real time feed-back to improve design in terms of comfort and ergonomics.File | Dimensione | Formato | |
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