The figure of the parent in today's society is subject to a profound revolution due to the consistent spread of digital devices in the lives of their children. The generation of newborns is in fact the only one to be born and to grow in a world dominated by a constant flow of information and digital connections. Therefore it is inevitably suffering from the effects of this condition in its relationship with reality. Starting from this assumption, the research of this thesis is meant to focus on the forms and methods of parental device management in informal contexts. In a second phase it’s been considered the figure of the media educator nowadays. Its presence is expected to be focused mainly within the school environment, and it’s also possible to conduct an identification within the family. At the moment, the two main spheres touched during the growth of a child, family and school, do not co-operate in the process of making education a homogeneous process. This is especially due to parents' lack of knowledge of the topic, fragmenting education of new media. It is therefore necessary to give back to the family dynamics revolving around the theme of digital the role of a subject of fundamental importance in the growth of children. Starting from the analysis of the reality and the models currently present in Italy, it’s been decided to carry out a field research, in order to better understand the different opportunities and challenges brought down in each family context. In particular, reference is made not only to the possible contradictions that lie within the generational clash, but above all to the possibility of finding scientific sources on which to build the new figure of "media educator" set in the family nucleus. It also intends to offer the new media educators a tool that gives order to the various authorities’ voices, both medical and institutional, and educate them to correctly introduce digital devices through the collaboration of all the members of the family. In this perspective, the role of the communication designer has a particular importance, for he/she will be responsible for the selection of quality contents and will be guarantor of a simple and linear communication of scientific data. Gapp is an app to learn the language of digital in a simple and guided way. Its aim is to increase parents' awareness and to educate them starting from words, their contexts of use and their rules. It aims as well at setting the digital world at the center of the conversation within families, in order to change the educators’ perspectives and eventually make it considerable as an opportunity for growth and not just as a container of risks or easy solutions.

La figura del genitore nell’odierna società è soggetta a una profonda rivoluzione dovuta alla diffusione consistente dei dispositivi digitali nella vita dei loro figli. La generazione dei nuovi nati è infatti l’unica a tutti gli effetti a nascere e crescere in un mondo dominato da un costante flusso di comunicazioni e connessioni digitali e inevitabilmente sta subendo degli effetti sulla sua relazione con la realtà. Fissando questa situazione, attraverso la mia ricerca ho voluto concentrarmi sulle forme e modalità di gestione dei dispositivi da parte dei genitori in contesti informali. Si è passato quindi a considerare la figura contemporanea del media educator, la cui presenza ad oggi è prevista principalmente in ambiente scolastico, e la sua possibile identificazione all’interno della famiglia. Al momento, le due principali sfere di crescita di un bambino, quella familiare e quella scolastica, risultano disallineate nel rendere la continuità educativa un processo omogeneo, soprattutto a causa di una scarsa conoscenza del tema da parte dei genitori, frammentando così l’educazione ai nuovi media. Risulta quindi necessario restituire le dinamiche familiari che ruotano attorno alla tematica del digitale come argomento di fondamentale importanza nella crescita dei figli. Partendo dall’analisi della realtà e dei modelli presenti attualmente in Italia, si è deciso di operare mediante una ricerca sul campo, al fine di comprendere più a fondo quali siano le diverse opportunità e sfide calate in ciascun contesto familiare. In particolare si fa riferimento non solo alle possibili contraddizioni che si celano all’interno dello scontro generazionale, ma soprattutto alla possibilità di trovare delle fonti scientifiche sulle quali costruire questa nuova figura di “media educator” calato nel nucleo familiare. Si intende inoltre offrire loro uno strumento che ordini le diverse voci delle autorità presenti, mediche e istituzionali, ed educhi ad un corretto inserimento del digitale mediante la collaborazione di tutti i componenti della famiglia. In quest’ottica il ruolo del designer della comunicazione risulta di particolare importanza, come responsabile nella selezione dei contenuti di qualità e garante di una restituzione semplice e lineare di dati scientifici. Gapp si presenta così come un app per apprendere la lingua del digitale in modo semplice e guidato, con lo scopo di aumentare la consapevolezza dei genitori e educarli partendo dalle parole, i loro contesti e le loro regole. Inserire così il digitale al centro della conversazione per cambiare prospettiva e considerarlo un’opportunità di crescita e non solo un contenitore di rischi o facili soluzioni.

Gapp. Un modello informativo per la genitorialit digitale attraverso l'utilizzo consapevole dei nuovi media

ZANNONI, GIACOMO
2018/2019

Abstract

The figure of the parent in today's society is subject to a profound revolution due to the consistent spread of digital devices in the lives of their children. The generation of newborns is in fact the only one to be born and to grow in a world dominated by a constant flow of information and digital connections. Therefore it is inevitably suffering from the effects of this condition in its relationship with reality. Starting from this assumption, the research of this thesis is meant to focus on the forms and methods of parental device management in informal contexts. In a second phase it’s been considered the figure of the media educator nowadays. Its presence is expected to be focused mainly within the school environment, and it’s also possible to conduct an identification within the family. At the moment, the two main spheres touched during the growth of a child, family and school, do not co-operate in the process of making education a homogeneous process. This is especially due to parents' lack of knowledge of the topic, fragmenting education of new media. It is therefore necessary to give back to the family dynamics revolving around the theme of digital the role of a subject of fundamental importance in the growth of children. Starting from the analysis of the reality and the models currently present in Italy, it’s been decided to carry out a field research, in order to better understand the different opportunities and challenges brought down in each family context. In particular, reference is made not only to the possible contradictions that lie within the generational clash, but above all to the possibility of finding scientific sources on which to build the new figure of "media educator" set in the family nucleus. It also intends to offer the new media educators a tool that gives order to the various authorities’ voices, both medical and institutional, and educate them to correctly introduce digital devices through the collaboration of all the members of the family. In this perspective, the role of the communication designer has a particular importance, for he/she will be responsible for the selection of quality contents and will be guarantor of a simple and linear communication of scientific data. Gapp is an app to learn the language of digital in a simple and guided way. Its aim is to increase parents' awareness and to educate them starting from words, their contexts of use and their rules. It aims as well at setting the digital world at the center of the conversation within families, in order to change the educators’ perspectives and eventually make it considerable as an opportunity for growth and not just as a container of risks or easy solutions.
ARC III - Scuola del Design
25-lug-2019
2018/2019
La figura del genitore nell’odierna società è soggetta a una profonda rivoluzione dovuta alla diffusione consistente dei dispositivi digitali nella vita dei loro figli. La generazione dei nuovi nati è infatti l’unica a tutti gli effetti a nascere e crescere in un mondo dominato da un costante flusso di comunicazioni e connessioni digitali e inevitabilmente sta subendo degli effetti sulla sua relazione con la realtà. Fissando questa situazione, attraverso la mia ricerca ho voluto concentrarmi sulle forme e modalità di gestione dei dispositivi da parte dei genitori in contesti informali. Si è passato quindi a considerare la figura contemporanea del media educator, la cui presenza ad oggi è prevista principalmente in ambiente scolastico, e la sua possibile identificazione all’interno della famiglia. Al momento, le due principali sfere di crescita di un bambino, quella familiare e quella scolastica, risultano disallineate nel rendere la continuità educativa un processo omogeneo, soprattutto a causa di una scarsa conoscenza del tema da parte dei genitori, frammentando così l’educazione ai nuovi media. Risulta quindi necessario restituire le dinamiche familiari che ruotano attorno alla tematica del digitale come argomento di fondamentale importanza nella crescita dei figli. Partendo dall’analisi della realtà e dei modelli presenti attualmente in Italia, si è deciso di operare mediante una ricerca sul campo, al fine di comprendere più a fondo quali siano le diverse opportunità e sfide calate in ciascun contesto familiare. In particolare si fa riferimento non solo alle possibili contraddizioni che si celano all’interno dello scontro generazionale, ma soprattutto alla possibilità di trovare delle fonti scientifiche sulle quali costruire questa nuova figura di “media educator” calato nel nucleo familiare. Si intende inoltre offrire loro uno strumento che ordini le diverse voci delle autorità presenti, mediche e istituzionali, ed educhi ad un corretto inserimento del digitale mediante la collaborazione di tutti i componenti della famiglia. In quest’ottica il ruolo del designer della comunicazione risulta di particolare importanza, come responsabile nella selezione dei contenuti di qualità e garante di una restituzione semplice e lineare di dati scientifici. Gapp si presenta così come un app per apprendere la lingua del digitale in modo semplice e guidato, con lo scopo di aumentare la consapevolezza dei genitori e educarli partendo dalle parole, i loro contesti e le loro regole. Inserire così il digitale al centro della conversazione per cambiare prospettiva e considerarlo un’opportunità di crescita e non solo un contenitore di rischi o facili soluzioni.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
Zannoni_Giacomo_25.07.2019.pdf

solo utenti autorizzati dal 16/07/2022

Descrizione: Testo della tesi
Dimensione 20.18 MB
Formato Adobe PDF
20.18 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/149343