Sustainability is defined as a condition of development capable of ensuring the satisfaction of the needs of the present generation without compromising the possibility of future generations to realize their own. Speaking of sustainability today implies the burden of facing a series of meanings of the term of different scope that do not always reflect the value of sustainability itself. Companies, brands and society often flag it at the expense of the real advantages that would result from its effective application. Not always using the concept of sustainability can be the right vehicle of communication to achieve the desired results. Precisely because sustainability conveys a series of moral commitments that can in some way scare the target of the communication. This thesis aims to study and analyze the implemented and feasible communication strategies that can pursue the ultimate goal of sustainability as the definition itself requires. Understanding how this commitment takes shape is the first postulate of this research, today it is necessary to modify the very way of conceiving the transparency of communication without praising a concept without having clear the responsibility it conveys. Through the study of realities that already operate in this field, they can be a concrete starting point for a more in-depth reflection on the set of sustainable communication practices.

La sostenibilità viene definita come condizione di uno sviluppo in grado di assicurare il soddisfacimento i bisogni della generazione presente senza compromettere la possibilità delle generazioni future di realizzare i propri. Parlare di sostenibilità oggi implica l’onere di far fronte ad una serie di accezioni del termine di diversa portata che non sempre rispecchiano il valore della sostenibilità stessa. Le aziende, i brand e la società spesso ne fanno bandiera a discapito dei veri vantaggi che comporterebbe una sua effettiva applicazione. Non sempre utilizzare il concetto di sostenibilità può essere il giusto veicolo di comunicazione per ottenere i risultati sperati. Proprio perché la sostenibilità veicola una serie di impegni morali che possono in qualche modo spaventare il destinatario della comunicazione. Questa tesi si pone come obiettivo lo studio e l’analisi delle strategie di comunicazione attuate ed attuabili che possano perseguire il fine ultimo della sostenibilità come vuole la definizione stessa. Capire in cosa si concretizza questo impegno è il primo postulato di questa ricerca, oggi è necessario modificare il modo stesso di concepire la trasparenza della comunicazione senza fare elogio di un concetto e avere chiara la responsabilità che esso veicola. Attraverso lo studio di realtà che già operano in questo ambito possono essere uno spunto concreto per una riflessione più approfondita sull’insieme delle pratiche di comunicazione sostenibile.

Comunicare il valore della sostenibilità. La sostenibilità come non strategia di comunicazione

REGALLO, GIACOMO
2018/2019

Abstract

Sustainability is defined as a condition of development capable of ensuring the satisfaction of the needs of the present generation without compromising the possibility of future generations to realize their own. Speaking of sustainability today implies the burden of facing a series of meanings of the term of different scope that do not always reflect the value of sustainability itself. Companies, brands and society often flag it at the expense of the real advantages that would result from its effective application. Not always using the concept of sustainability can be the right vehicle of communication to achieve the desired results. Precisely because sustainability conveys a series of moral commitments that can in some way scare the target of the communication. This thesis aims to study and analyze the implemented and feasible communication strategies that can pursue the ultimate goal of sustainability as the definition itself requires. Understanding how this commitment takes shape is the first postulate of this research, today it is necessary to modify the very way of conceiving the transparency of communication without praising a concept without having clear the responsibility it conveys. Through the study of realities that already operate in this field, they can be a concrete starting point for a more in-depth reflection on the set of sustainable communication practices.
ARC III - Scuola del Design
25-lug-2019
2018/2019
La sostenibilità viene definita come condizione di uno sviluppo in grado di assicurare il soddisfacimento i bisogni della generazione presente senza compromettere la possibilità delle generazioni future di realizzare i propri. Parlare di sostenibilità oggi implica l’onere di far fronte ad una serie di accezioni del termine di diversa portata che non sempre rispecchiano il valore della sostenibilità stessa. Le aziende, i brand e la società spesso ne fanno bandiera a discapito dei veri vantaggi che comporterebbe una sua effettiva applicazione. Non sempre utilizzare il concetto di sostenibilità può essere il giusto veicolo di comunicazione per ottenere i risultati sperati. Proprio perché la sostenibilità veicola una serie di impegni morali che possono in qualche modo spaventare il destinatario della comunicazione. Questa tesi si pone come obiettivo lo studio e l’analisi delle strategie di comunicazione attuate ed attuabili che possano perseguire il fine ultimo della sostenibilità come vuole la definizione stessa. Capire in cosa si concretizza questo impegno è il primo postulato di questa ricerca, oggi è necessario modificare il modo stesso di concepire la trasparenza della comunicazione senza fare elogio di un concetto e avere chiara la responsabilità che esso veicola. Attraverso lo studio di realtà che già operano in questo ambito possono essere uno spunto concreto per una riflessione più approfondita sull’insieme delle pratiche di comunicazione sostenibile.
Tesi di laurea Magistrale
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