Economic and social interactions create the necessity to transport people or goods throughout the territory. Focusing in the metropolitan areas, they are a great transport generator since most of the population in Europe live there. Even if the inhabitants are provided with a wide range of transport choices most of them still use the private car. Thus, it seems increasingly necessary to pursue another way of transport. The aim of this project is to reach a sustainable approach to mobility, ensuring a high quality of life in cities and accessibility to urban areas, minimising congestion, accidents, environmental impact, noise and pollution. The main way to achieve these objectives is through the definition of a new mean of transport that will lead to a shift in private mobility towards a more efficient system of public transport. In this light, the study analyses the implementation of the Light Rail in Como (Italy). The demand will be analysed via a multimodal logit model of transport mode choice. Different measures will be suggested and assessed in Como and its hinterland, to foster the commuters to be transferred to the future transport network. From this, will be examined the demand estimation and the transport supply needed.
Le interazioni economiche e sociali creano la necessità di trasportare persone o merci su tutto il territorio. Concentrandosi nelle aree metropolitane, sono un grande generatore di trasporti, dato che la maggior parte della popolazione europea vive lì. Anche se gli abitanti dispongono di un'ampia gamma di scelte di trasporto, la maggior parte di loro utilizza comunque l'auto privata. Sembra quindi sempre più necessario perseguire un altro modo di trasporto. L'obiettivo di questo progetto è quello di raggiungere un approccio sostenibile alla mobilità, garantendo un'elevata qualità della vita nelle città e l'accessibilità alle aree urbane, minimizzando la congestione, gli incidenti, l'impatto ambientale, il rumore e l'inquinamento. Il modo principale per raggiungere questi obiettivi è attraverso la definizione di un nuovo mezzo di trasporto che porterà ad uno spostamento della mobilità privata verso un sistema di trasporto pubblico più efficiente. In quest'ottica, lo studio analizza la realizzazione della metrotranvia a Como (Italia). La domanda sarà analizzata attraverso un modello di logit multimodale di scelta della modalità di trasporto. Nel intorno di Como saranno suggerite e valutate diverse misure per favorire il trasferimento dei pendolari alla futura rete di trasporto. A partire da ciò, saranno esaminate la stima della domanda e l'offerta di trasporto necessaria.
Como light rail : public transport and park & ride potential demand estimation for commuting trips
PUCHE I PERNA, BLANCA
2018/2019
Abstract
Economic and social interactions create the necessity to transport people or goods throughout the territory. Focusing in the metropolitan areas, they are a great transport generator since most of the population in Europe live there. Even if the inhabitants are provided with a wide range of transport choices most of them still use the private car. Thus, it seems increasingly necessary to pursue another way of transport. The aim of this project is to reach a sustainable approach to mobility, ensuring a high quality of life in cities and accessibility to urban areas, minimising congestion, accidents, environmental impact, noise and pollution. The main way to achieve these objectives is through the definition of a new mean of transport that will lead to a shift in private mobility towards a more efficient system of public transport. In this light, the study analyses the implementation of the Light Rail in Como (Italy). The demand will be analysed via a multimodal logit model of transport mode choice. Different measures will be suggested and assessed in Como and its hinterland, to foster the commuters to be transferred to the future transport network. From this, will be examined the demand estimation and the transport supply needed.File | Dimensione | Formato | |
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