Women in Iran face several gender-based inequalities since gender gap between women and men is one of the most persistent and prominent social gaps in traditional Iranian society, which is in transition phase towards becoming more modern. Due to socio-cultural factors there are challenging dominant repressive characterizations of womanhood reflected through standards of beauty, sexuality, and gender roles. Gender equality and women’s empowerment has been growing over the past decades, women are at the forefront of change, working collectively to demand their rights. However, the condition is still very complex for women who are recovering drug addicts, as women’s addiction is a taboo in Iran. These women who also mostly suffered abuse, poverty and prejudice deal with several physical and mental health issues, they fail to express emotions, make meaningful connections with other people, and do normal day-to-day activities or pursuit any goals. It results in lack of self-esteem, isolation, depression and failure of recovery attempts. “Craft Therapy as work Therapy” which is proved to complement psychotherapy, is an integrative mental health and human services profession that improves the health through creative process, especially craft mediums such as textile art that engages hands and mind at the same time and doesn’t require complicated training. The practice of weaving dates back to more than 20,000 years ago, as one of the oldest human’s invention. Textile art that includes weaving, embroideries, tapestries, fiber arts, carpet design and more has undergone a significant transformation during the past century. It is and artistic media whose creators were exclusively or mainly women, excluded from the realm of "fine art" and merely described as “woman's work” or “craft”. A group of Iranian women textile artists and designers are working on series of installations, each artist is creating her installation with a help of a group of women who are recovering addicts to provide them with creative healing opportunities, sense of meaningfulness and satisfaction. It is a collective effort towards female empowerment. The exhibition is called “WOMEN C(A)REATE” since these artists are trying to show that they care and prove that recovering addicts can create and be creative too. The exhibition will be held in Tehran at Niavaran Cultural Center, one of the oldest and few spaces designed and built specifically for artistic and cultural events. It encourages general public and elites including politicians and decision makers to hear and support them. The exhibition is a tool for collective empowerment, action, expression and negotiation.

Le donne in Iran affrontano diverse disuguaglianze di genere poiché il divario di genere tra donne e uomini è uno dei divari sociali più persistenti e prominenti nella società tradizionale iraniana, che è in fase di transizione per diventare più moderna. A causa di fattori socio-culturali ci sono sfidanti caratterizzazioni repressive dominanti della femminilità riflesse attraverso gli standard di bellezza, sessualità e ruoli di genere. L'eguaglianza di genere e l'emancipazione femminile sono cresciute negli ultimi decenni, le donne sono in prima linea nel cambiamento, lavorando collettivamente per rivendicare i loro diritti. Tuttavia, la condizione è ancora molto complessa per le donne che stanno recuperando tossicodipendenti, dato che la dipendenza delle donne è un tabù in Iran. Queste donne che hanno sofferto per lo più di abusi, povertà e pregiudizi affrontano diversi problemi di salute fisica e mentale, non riescono a esprimere emozioni, instaurare legami significativi con altre persone, a svolgere le normali attività quotidiane oa perseguire obiettivi. Ne risulta mancanza di autostima, isolamento, depressione e fallimento dei tentativi di recupero. "Terapia artigianale come terapia del lavoro" che si dimostra complementare alla psicoterapia, è una professione integrativa di salute mentale e servizi umani che migliora la salute attraverso processi creativi, in particolare medium artigianali come l'arte tessile che impegna le mani e la mente allo stesso tempo e non t richiedono un addestramento complicato. Un gruppo di donne e artisti tessili iraniani lavorano su una serie di installazioni, ogni artista sta creando la sua installazione con l'aiuto di un gruppo di donne che stanno recuperando tossicodipendenti per fornire loro opportunità di guarigione creativa, senso di significato e soddisfazione. La mostra si chiama "WOMEN C (A) REATE" poiché questi artisti stanno cercando di dimostrare che si preoccupano e dimostrano che i tossicodipendenti in recupero possono creare ed essere creativi. La mostra è uno strumento di empowerment collettivo, azione, espressione e negoziazione.

Women c(a)reate. Women empowerment through art project

MOHAMMAD TEHRANI, ELNAZ
2018/2019

Abstract

Women in Iran face several gender-based inequalities since gender gap between women and men is one of the most persistent and prominent social gaps in traditional Iranian society, which is in transition phase towards becoming more modern. Due to socio-cultural factors there are challenging dominant repressive characterizations of womanhood reflected through standards of beauty, sexuality, and gender roles. Gender equality and women’s empowerment has been growing over the past decades, women are at the forefront of change, working collectively to demand their rights. However, the condition is still very complex for women who are recovering drug addicts, as women’s addiction is a taboo in Iran. These women who also mostly suffered abuse, poverty and prejudice deal with several physical and mental health issues, they fail to express emotions, make meaningful connections with other people, and do normal day-to-day activities or pursuit any goals. It results in lack of self-esteem, isolation, depression and failure of recovery attempts. “Craft Therapy as work Therapy” which is proved to complement psychotherapy, is an integrative mental health and human services profession that improves the health through creative process, especially craft mediums such as textile art that engages hands and mind at the same time and doesn’t require complicated training. The practice of weaving dates back to more than 20,000 years ago, as one of the oldest human’s invention. Textile art that includes weaving, embroideries, tapestries, fiber arts, carpet design and more has undergone a significant transformation during the past century. It is and artistic media whose creators were exclusively or mainly women, excluded from the realm of "fine art" and merely described as “woman's work” or “craft”. A group of Iranian women textile artists and designers are working on series of installations, each artist is creating her installation with a help of a group of women who are recovering addicts to provide them with creative healing opportunities, sense of meaningfulness and satisfaction. It is a collective effort towards female empowerment. The exhibition is called “WOMEN C(A)REATE” since these artists are trying to show that they care and prove that recovering addicts can create and be creative too. The exhibition will be held in Tehran at Niavaran Cultural Center, one of the oldest and few spaces designed and built specifically for artistic and cultural events. It encourages general public and elites including politicians and decision makers to hear and support them. The exhibition is a tool for collective empowerment, action, expression and negotiation.
ARC III - Scuola del Design
25-lug-2019
2018/2019
Le donne in Iran affrontano diverse disuguaglianze di genere poiché il divario di genere tra donne e uomini è uno dei divari sociali più persistenti e prominenti nella società tradizionale iraniana, che è in fase di transizione per diventare più moderna. A causa di fattori socio-culturali ci sono sfidanti caratterizzazioni repressive dominanti della femminilità riflesse attraverso gli standard di bellezza, sessualità e ruoli di genere. L'eguaglianza di genere e l'emancipazione femminile sono cresciute negli ultimi decenni, le donne sono in prima linea nel cambiamento, lavorando collettivamente per rivendicare i loro diritti. Tuttavia, la condizione è ancora molto complessa per le donne che stanno recuperando tossicodipendenti, dato che la dipendenza delle donne è un tabù in Iran. Queste donne che hanno sofferto per lo più di abusi, povertà e pregiudizi affrontano diversi problemi di salute fisica e mentale, non riescono a esprimere emozioni, instaurare legami significativi con altre persone, a svolgere le normali attività quotidiane oa perseguire obiettivi. Ne risulta mancanza di autostima, isolamento, depressione e fallimento dei tentativi di recupero. "Terapia artigianale come terapia del lavoro" che si dimostra complementare alla psicoterapia, è una professione integrativa di salute mentale e servizi umani che migliora la salute attraverso processi creativi, in particolare medium artigianali come l'arte tessile che impegna le mani e la mente allo stesso tempo e non t richiedono un addestramento complicato. Un gruppo di donne e artisti tessili iraniani lavorano su una serie di installazioni, ogni artista sta creando la sua installazione con l'aiuto di un gruppo di donne che stanno recuperando tossicodipendenti per fornire loro opportunità di guarigione creativa, senso di significato e soddisfazione. La mostra si chiama "WOMEN C (A) REATE" poiché questi artisti stanno cercando di dimostrare che si preoccupano e dimostrano che i tossicodipendenti in recupero possono creare ed essere creativi. La mostra è uno strumento di empowerment collettivo, azione, espressione e negoziazione.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2019-07- Elnaz Mohammad Tehrani.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis text
Dimensione 303.51 MB
Formato Adobe PDF
303.51 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/149389