This work aims aims at designing a sustainable capsule collection of headpieces focusing on the type of inclusive business models for the the Amazon Brazilian river community and culture, based in the sustainable fashion luxury sector. The purpose is to investigate the topic of social and environmental sustainability in fashion accessories, through an indepth theoretical research, the analysis of case studies of best practice and applying these results to design a collection of headpieces. For this it was necessary to do a theoretical research about hats, symbolism and culture; examples of ethnic headpieces around the world; insights from modern cultural headpieces and accessories, and also an rehearsal about the cultural appropriation in the fashion brands. It was also linked sustainability and circular economy with luxury, as an approach of ecofashion, considering a sustainable inclusive model of business to place the collection. The Ribeirinhos Community and their social business empowerment, as well as brazilian materials, fibers, precious stones and accessories were discussed to better understanding the brazilian fashion design. The main purpose of this project was the experimentation through processes and materials from an sustainable aesthetic concept of Brazilian culture in the art of headpieces. From this theme, the Ribeirinhos collection was developed with 5 models (Precious Touch, Godness River, Animal Soul, Wild Spirit and Inner Protection). The result achieved through experimentation was contemporary and innovative, especially the blend between fibers and fish leather - sustainable materials for the headpieces proposed here. The final considerations of this work gave rise to possible future researches in the area of materials, ethnic culture and sustainable luxury. An extension of this work is also made possible in the development of inclusive business models for small communities through the community empowerment and fashion circular economy.

Lo scopo di questo lavoro è di progettare una capsule collection sostenibile di cappelli incentrata sul tipo di modelli di business inclusivi per la comunità e la cultura fluviale amazzonica brasiliana, basata nel settore del lusso sostenibile della moda. Lo scopo è quello di indagare il tema della sostenibilità sociale e ambientale negli accessori di moda attraverso una ricerca teorica approfondita, l'analisi di casi di studio delle migliori pratiche e l'applicazione di questi risultati per progettare una collezione di headpieces. Per questo è stato necessario fare una ricerca teorica su cappelli, simbolismo e cultura; esempi di copricapo etnici in tutto il mondo; approfondimenti da moderni cappelli e accessori culturali, e anche una prova sull'appropriazione culturale nei marchi della moda. È stato anche collegato sostenibilità e economia circolare al lusso, come approccio all'ecofashion, considerando un modello inclusivo di business sostenibile per collocare la collezione. La comunità di Ribeirinhos e il loro empowerment di social business, così come materiali brasiliani, fibre, pietre preziose e accessori sono stati discussi per comprendere meglio il design della moda brasiliana. Lo scopo principale di questo progetto è la sperimentazione attraverso processi e materiali da un concetto estetico sostenibile della cultura brasiliana nell'arte dei cappelli. Da questo tema, la collezione Ribeirinhos è stata sviluppata con 5 modelli (Precious Touch, Godness River, Animal Soul, Wild Spirit e Inner Protection). Il risultato ottenuto con la sperimentazione è stato contemporaneo e innovativo, in particolare la fusione tra fibre e pelle di pesce - materiali sostenibili per i copricapi proposti qui. Le considerazioni finali di questo lavoro hanno dato origine a possibili ricerche future nel settore dei materiali, della cultura etnica e del lusso sostenibile. Un'estensione di questo lavoro è resa possibile anche dallo sviluppo di modelli di business inclusivi per le piccole comunità attraverso l'empowerment della comunità e l'economia circolare della moda.

Ribeirinhos. A sustainable headpiece capsule collection inspired in inclusive business models for the Brazilian Amazon river community

KAUCZ, FRANCIELLY
2018/2019

Abstract

This work aims aims at designing a sustainable capsule collection of headpieces focusing on the type of inclusive business models for the the Amazon Brazilian river community and culture, based in the sustainable fashion luxury sector. The purpose is to investigate the topic of social and environmental sustainability in fashion accessories, through an indepth theoretical research, the analysis of case studies of best practice and applying these results to design a collection of headpieces. For this it was necessary to do a theoretical research about hats, symbolism and culture; examples of ethnic headpieces around the world; insights from modern cultural headpieces and accessories, and also an rehearsal about the cultural appropriation in the fashion brands. It was also linked sustainability and circular economy with luxury, as an approach of ecofashion, considering a sustainable inclusive model of business to place the collection. The Ribeirinhos Community and their social business empowerment, as well as brazilian materials, fibers, precious stones and accessories were discussed to better understanding the brazilian fashion design. The main purpose of this project was the experimentation through processes and materials from an sustainable aesthetic concept of Brazilian culture in the art of headpieces. From this theme, the Ribeirinhos collection was developed with 5 models (Precious Touch, Godness River, Animal Soul, Wild Spirit and Inner Protection). The result achieved through experimentation was contemporary and innovative, especially the blend between fibers and fish leather - sustainable materials for the headpieces proposed here. The final considerations of this work gave rise to possible future researches in the area of materials, ethnic culture and sustainable luxury. An extension of this work is also made possible in the development of inclusive business models for small communities through the community empowerment and fashion circular economy.
TESTA, SUSANNA
BORBONI, ELISA
ARC III - Scuola del Design
25-lug-2019
2018/2019
Lo scopo di questo lavoro è di progettare una capsule collection sostenibile di cappelli incentrata sul tipo di modelli di business inclusivi per la comunità e la cultura fluviale amazzonica brasiliana, basata nel settore del lusso sostenibile della moda. Lo scopo è quello di indagare il tema della sostenibilità sociale e ambientale negli accessori di moda attraverso una ricerca teorica approfondita, l'analisi di casi di studio delle migliori pratiche e l'applicazione di questi risultati per progettare una collezione di headpieces. Per questo è stato necessario fare una ricerca teorica su cappelli, simbolismo e cultura; esempi di copricapo etnici in tutto il mondo; approfondimenti da moderni cappelli e accessori culturali, e anche una prova sull'appropriazione culturale nei marchi della moda. È stato anche collegato sostenibilità e economia circolare al lusso, come approccio all'ecofashion, considerando un modello inclusivo di business sostenibile per collocare la collezione. La comunità di Ribeirinhos e il loro empowerment di social business, così come materiali brasiliani, fibre, pietre preziose e accessori sono stati discussi per comprendere meglio il design della moda brasiliana. Lo scopo principale di questo progetto è la sperimentazione attraverso processi e materiali da un concetto estetico sostenibile della cultura brasiliana nell'arte dei cappelli. Da questo tema, la collezione Ribeirinhos è stata sviluppata con 5 modelli (Precious Touch, Godness River, Animal Soul, Wild Spirit e Inner Protection). Il risultato ottenuto con la sperimentazione è stato contemporaneo e innovativo, in particolare la fusione tra fibre e pelle di pesce - materiali sostenibili per i copricapi proposti qui. Le considerazioni finali di questo lavoro hanno dato origine a possibili ricerche future nel settore dei materiali, della cultura etnica e del lusso sostenibile. Un'estensione di questo lavoro è resa possibile anche dallo sviluppo di modelli di business inclusivi per le piccole comunità attraverso l'empowerment della comunità e l'economia circolare della moda.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/149445