This thesis is aimed at defining a strategy of intervention on the program of operation of a local public transport company, in order to make more efficient the use of resources and to enhance the value of the staff. In order to achieve this goal, both the regulatory framework in force in Italy and the DB Group's corporate reality were analysed, defining the main components of this type of company. Optimisation methods available in the scientific literature of operational research were used. A focus was made on some software that allow simulations to be conducted, in order to identify the best one. At this point, after defining the process to be followed, different types of analysis were conducted in order to know the sensitivity of the chosen software and to use it with greater mastery. Comparing the results, it was possible to define different scenarios, useful to convey the decisions of the planners in the calibration phase of the software. By highlighting some of the most relevant key performance indicators, it was possible to identify the most suitable measures for comparing the effectiveness of different business strategies.

Questo elaborato è finalizzato alla definizione di una strategia di intervento sul programma di esercizio di un’azienda di trasporto pubblico locale, al fine di efficientare l’impiego delle risorse e di valorizzare il personale. Per raggiungere questo scopo, sono stati analizzati sia il contesto normativo vigente in Italia, che la realtà aziendale del Gruppo DB, definendo le componenti principali di questo tipo di impresa. Sono stati utilizzati metodi di ottimizzazione disponibili nella letteratura scientifica della ricerca operativa. È stato fatto un focus su alcuni software che permettono di condurre simulazioni, al fine di individuare quella ottima. A questo punto, dopo aver definito il processo da seguire, sono state condotte diverse tipologie di analisi per poter conoscere la sensibilità del software scelto e per utilizzarlo quindi con maggior padronanza. Confrontando i risultati, è stato possibile definire diversi scenari, utili a veicolare le decisioni dei pianificatori in fase di taratura del software. Evidenziando poi alcuni key performance indicator più rilevanti, sono state individuate le misure più adatte per confrontare l’efficacia di differenti strategie aziendali.

Strategia di efficientamento di un'azienda di TPL

STIZ, MASSIMILIANO
2018/2019

Abstract

This thesis is aimed at defining a strategy of intervention on the program of operation of a local public transport company, in order to make more efficient the use of resources and to enhance the value of the staff. In order to achieve this goal, both the regulatory framework in force in Italy and the DB Group's corporate reality were analysed, defining the main components of this type of company. Optimisation methods available in the scientific literature of operational research were used. A focus was made on some software that allow simulations to be conducted, in order to identify the best one. At this point, after defining the process to be followed, different types of analysis were conducted in order to know the sensitivity of the chosen software and to use it with greater mastery. Comparing the results, it was possible to define different scenarios, useful to convey the decisions of the planners in the calibration phase of the software. By highlighting some of the most relevant key performance indicators, it was possible to identify the most suitable measures for comparing the effectiveness of different business strategies.
DALMAZZO, ANTONELLO
DE MARCO, ALBERTO
POLACCHINI, ANNARITA
ING I - Scuola di Ingegneria Civile, Ambientale e Territoriale
25-lug-2019
2018/2019
Questo elaborato è finalizzato alla definizione di una strategia di intervento sul programma di esercizio di un’azienda di trasporto pubblico locale, al fine di efficientare l’impiego delle risorse e di valorizzare il personale. Per raggiungere questo scopo, sono stati analizzati sia il contesto normativo vigente in Italia, che la realtà aziendale del Gruppo DB, definendo le componenti principali di questo tipo di impresa. Sono stati utilizzati metodi di ottimizzazione disponibili nella letteratura scientifica della ricerca operativa. È stato fatto un focus su alcuni software che permettono di condurre simulazioni, al fine di individuare quella ottima. A questo punto, dopo aver definito il processo da seguire, sono state condotte diverse tipologie di analisi per poter conoscere la sensibilità del software scelto e per utilizzarlo quindi con maggior padronanza. Confrontando i risultati, è stato possibile definire diversi scenari, utili a veicolare le decisioni dei pianificatori in fase di taratura del software. Evidenziando poi alcuni key performance indicator più rilevanti, sono state individuate le misure più adatte per confrontare l’efficacia di differenti strategie aziendali.
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