This paper focuses on two main themes: social entrepreneurship and urban regeneration. In the first chapter, the two themes are addressed from a theoretical point of view. Chapter 1.1 theorizes the concept of social entrepreneurship, investigating which are the main challenges that these new forms of business face, then understanding what are the strategies to adopt to increase their impact, thus scaling their business. Chapter 1.2 deals with the theme of urban regeneration, a paradigm that is changing the concept of city. Within the chapter, after an introduction on the concept of regeneration, the main challenges that need to be addressed in this field of study are analysed, as previous authors have identified, then moving on to the analysis of the negative aspects of a urban regeneration process. The second chapter can be considered the core of the thesis. In Chapter 2.1, the concepts of social entrepreneurship and urban regeneration intersect, thus defining how these new business models can play a fundamental role within the paradigm of urban regeneration. Chapter 2.2 deals with a reality of which I am a part, the artistic collective Orticanoodles based in Milan, which, through urban art projects, promotes a form of urban regeneration including the citizens of a neighbourhood. An analysis of the business model of this reality is proposed. The closing chapter is related to a general discussion of the paper, focusing on the strengths and the weaknesses, assuming a series of further developments for the work.
Questo elaborato si concentra su due temi principali: l'imprenditoria sociale e la rigenerazione urbana. Nel primo capitolo, i due temi sono affrontati da un punto di vista teorico. Il capitolo 1.1 teorizza il concetto di imprenditoria sociale, studiando quali sono le principali sfide che queste nuove forme di business devono affrontare, capendo quali sono le strategie da adottare per aumentarne l'impatto, ridimensionando così il loro business. Il capitolo 1.2 tratta il tema della rigenerazione urbana, un paradigma che sta cambiando il concetto di città. All'interno del capitolo, dopo un'introduzione al concetto di rigenerazione, vengono analizzate le principali sfide che devono essere affrontate in questo campo di studio, come hanno identificato gli autori precedenti, per poi passare all'analisi degli aspetti negativi di un processo di rigenerazione urbana . Il secondo capitolo è il fulcro della tesi. Nel capitolo 2.1, i concetti di imprenditoria sociale e rigenerazione urbana si intersecano, definendo così come questi nuovi modelli di business possano svolgere un ruolo fondamentale nel paradigma della rigenerazione urbana. Il capitolo 2.2 tratta di una realtà di cui faccio parte, il collettivo artistico Orticanoodles con sede a Milano, che, attraverso progetti di arte urbana, promuove una forma di rigenerazione urbana includendo i cittadini di un quartiere. Viene proposta un'analisi del modello di business di questa realtà. Il capitolo conclusivo presenta una discussione generale del documento, incentrata sui punti di forza e di debolezza, ipotizzando una serie di ulteriori sviluppi per il lavoro.
Social entrepreneurship : a new paradigm for urban regeneration
COSMAI, MARIO
2018/2019
Abstract
This paper focuses on two main themes: social entrepreneurship and urban regeneration. In the first chapter, the two themes are addressed from a theoretical point of view. Chapter 1.1 theorizes the concept of social entrepreneurship, investigating which are the main challenges that these new forms of business face, then understanding what are the strategies to adopt to increase their impact, thus scaling their business. Chapter 1.2 deals with the theme of urban regeneration, a paradigm that is changing the concept of city. Within the chapter, after an introduction on the concept of regeneration, the main challenges that need to be addressed in this field of study are analysed, as previous authors have identified, then moving on to the analysis of the negative aspects of a urban regeneration process. The second chapter can be considered the core of the thesis. In Chapter 2.1, the concepts of social entrepreneurship and urban regeneration intersect, thus defining how these new business models can play a fundamental role within the paradigm of urban regeneration. Chapter 2.2 deals with a reality of which I am a part, the artistic collective Orticanoodles based in Milan, which, through urban art projects, promotes a form of urban regeneration including the citizens of a neighbourhood. An analysis of the business model of this reality is proposed. The closing chapter is related to a general discussion of the paper, focusing on the strengths and the weaknesses, assuming a series of further developments for the work.File | Dimensione | Formato | |
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