Hong Kong (HK) is a special administrative region of China, under the principle of “One county, two systems. It is located at the mouth of the Pearl River Delta in Southern China. With its strategic location and its excellent Victoria Harbour, HK has been transformed from a small fishing village into an international trading port. Nowadays, it is also one of the leading financial centers in the world and attracts millions of investments from foreign countries that consider HK a gateway to enter the Chinese market. With its fast-growing economy, China becomes an attractive destination for many businesses. In 2013, China has launched a new strategic plan called “Belt and Road Initiative” (BRI), which aim to build a transitional infrastructure for trade and investments, as well as to increase the connection between China’s domestic economy to the global economies. This majestic project will bring massive opportunities for different business and it could have also an impact to e-commerce. In the framework of the BRI is, thought, interesting to investigate Cross Border E-Commerce (CBEC) which allow countries to sell products outside their territory. This paper has three main objectives. First, to investigate the factors that contribute to the constant growth of foreign businesses in HK. Second, to investigate what will be the specific role of HK in the BRI framework and third, if the strengths of HK can contribute to the development of a significant CBEC in HK. To examine the factors that made HK a successful destination for foreign companies, the paper will carry out both a content analysis of secondary sources and an analysis of case studies. Eight foreign companies based in HK will be interviewed (both traditional companies and e-commerce companies) in order to explain the strategic role of HK in the expansion of the company. The other two points will be analysed by reviewing the literature and analysing secondary sources.

Hong Kong (HK) è una regione amministrativa speciale della Cina, secondo il principio di “un paese, due sistemi”. Si trova alla foce del Pearl River Delta nel sud della Cina. Con la sua posizione strategica e il suo eccellente Victoria Harbour, HK si è trasformata da un piccolo villaggio di pescatori in un porto commerciale internazionale. Oggi è anche uno dei principali centri finanziari del mondo e attira milioni di investimenti da paesi stranieri che considerano HK un gateway per entrare nel mercato cinese che, con la sua economia in rapida crescita, è diventato attraente a molte aziende. Nel 2013, la Cina ha lanciato un nuovo piano strategico chiamato "Belt and Road Initiative" (BRI), che mira a costruire un'infrastruttura di transizione per il commercio e gli investimenti, nonché per aumentare il collegamento tra l'economia interna cinese e le economie globali. Questo progetto offrirà enormi opportunità per diverse imprese e potrebbe anche avere un impatto sul commercio elettronico. Nel quadro della BRI è interessante analizzare e-commerce transfrontaliero (CBEC) che consente ai paesi di vendere prodotti al di fuori del proprio territorio. Questo documento ha tre obiettivi principali. Primo, studiare i fattori che contribuiscono alla crescita costante delle imprese straniere in HK. Secondo, indagare quale sarà il ruolo specifico di HK nel quadro del BRI e terzo, verificare se i punti di forza di HK possono contribuire allo sviluppo di un significativo CBEC in HK. Per esaminare i fattori che rendono HK una destinazione di successo per le aziende che vogliono internazionalizzarsi verrà effettuata sia una content analysis di fonti secondarie sia una analisi di case studies intervistando otto società straniere (sia compagnie tradizionali sia compagnie e-commerce) con sede in HK allo scopo di spiegare il ruolo strategico di HK nell'espansione dell'azienda. Gli altri due punti verranno analizzati attraverso la revisione della letteratura e l’analisi di fonti secondarie.

The role of Hong Kong as an international business hub : effects of cross border e-commerce and the Belt and Road initiative

TSO, PO YU
2018/2019

Abstract

Hong Kong (HK) is a special administrative region of China, under the principle of “One county, two systems. It is located at the mouth of the Pearl River Delta in Southern China. With its strategic location and its excellent Victoria Harbour, HK has been transformed from a small fishing village into an international trading port. Nowadays, it is also one of the leading financial centers in the world and attracts millions of investments from foreign countries that consider HK a gateway to enter the Chinese market. With its fast-growing economy, China becomes an attractive destination for many businesses. In 2013, China has launched a new strategic plan called “Belt and Road Initiative” (BRI), which aim to build a transitional infrastructure for trade and investments, as well as to increase the connection between China’s domestic economy to the global economies. This majestic project will bring massive opportunities for different business and it could have also an impact to e-commerce. In the framework of the BRI is, thought, interesting to investigate Cross Border E-Commerce (CBEC) which allow countries to sell products outside their territory. This paper has three main objectives. First, to investigate the factors that contribute to the constant growth of foreign businesses in HK. Second, to investigate what will be the specific role of HK in the BRI framework and third, if the strengths of HK can contribute to the development of a significant CBEC in HK. To examine the factors that made HK a successful destination for foreign companies, the paper will carry out both a content analysis of secondary sources and an analysis of case studies. Eight foreign companies based in HK will be interviewed (both traditional companies and e-commerce companies) in order to explain the strategic role of HK in the expansion of the company. The other two points will be analysed by reviewing the literature and analysing secondary sources.
GIUFFRIDA, MARIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
3-ott-2019
2018/2019
Hong Kong (HK) è una regione amministrativa speciale della Cina, secondo il principio di “un paese, due sistemi”. Si trova alla foce del Pearl River Delta nel sud della Cina. Con la sua posizione strategica e il suo eccellente Victoria Harbour, HK si è trasformata da un piccolo villaggio di pescatori in un porto commerciale internazionale. Oggi è anche uno dei principali centri finanziari del mondo e attira milioni di investimenti da paesi stranieri che considerano HK un gateway per entrare nel mercato cinese che, con la sua economia in rapida crescita, è diventato attraente a molte aziende. Nel 2013, la Cina ha lanciato un nuovo piano strategico chiamato "Belt and Road Initiative" (BRI), che mira a costruire un'infrastruttura di transizione per il commercio e gli investimenti, nonché per aumentare il collegamento tra l'economia interna cinese e le economie globali. Questo progetto offrirà enormi opportunità per diverse imprese e potrebbe anche avere un impatto sul commercio elettronico. Nel quadro della BRI è interessante analizzare e-commerce transfrontaliero (CBEC) che consente ai paesi di vendere prodotti al di fuori del proprio territorio. Questo documento ha tre obiettivi principali. Primo, studiare i fattori che contribuiscono alla crescita costante delle imprese straniere in HK. Secondo, indagare quale sarà il ruolo specifico di HK nel quadro del BRI e terzo, verificare se i punti di forza di HK possono contribuire allo sviluppo di un significativo CBEC in HK. Per esaminare i fattori che rendono HK una destinazione di successo per le aziende che vogliono internazionalizzarsi verrà effettuata sia una content analysis di fonti secondarie sia una analisi di case studies intervistando otto società straniere (sia compagnie tradizionali sia compagnie e-commerce) con sede in HK allo scopo di spiegare il ruolo strategico di HK nell'espansione dell'azienda. Gli altri due punti verranno analizzati attraverso la revisione della letteratura e l’analisi di fonti secondarie.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
TSO_Thesis.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: thesis
Dimensione 2.11 MB
Formato Adobe PDF
2.11 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/149649