The use of aluminium alloy in the automotive industry is widely spreading thanks to the effective lightweight over mechanical properties ratio. In the brake industry, Young modulus is a very important feature among the mechanical properties, especially in calipers production, since it is responsible for improving the braking performance. To reach such a goal, and therefore to improve the Young modulus in standard aluminium alloys, different mechanisms are can be exploited, including the addition of alloying elements. Target of this thesis work is to evaluate the effect of antimony alloyed in alluminium alloy. During the experimental campaign different amounts of pure Al, Al-Sb, Al-Ti and Al-Si master alloys are cast together, varying process parameters. The final results are evaluated in terms of microstructure and mechanical property.
Le leghe di alluminio sono largamente utilizzate nell'industria automobilistica grazie al rapporto tra leggerezza e proprietà meccaniche. Nell'industria dei freni, il modulo di Young è una caratteristica molto importante tra le proprietà meccaniche, specialmente nella produzione di pinze freno, poiché aumentandolo si ha un miglioramento delle performance di frenata. Per raggiungere questo obiettivo, quindi migliorare il modulo di Young in una lega di alluminio standard, meccanismi differenti posso essere utilizzati, tra cui l'aggiunta di elementi in lega. Obiettivo di questa tesi è valutare l'effetto dell'alligazione di antimonio in una lega di alluminio. Durante la campagna sperimentale quantità diverse di leghe madre di Al puro, Al-Sb, Al-Ti a Al-Si sono colate insieme variando i parametri di processo. Del risultato finale sono valutati la microstruttura e le proprietà meccaniche.
A study on improvement of Al-Si alloys mechanical properties by Antimony alligation
D'ALESIO, FEDERICO
2018/2019
Abstract
The use of aluminium alloy in the automotive industry is widely spreading thanks to the effective lightweight over mechanical properties ratio. In the brake industry, Young modulus is a very important feature among the mechanical properties, especially in calipers production, since it is responsible for improving the braking performance. To reach such a goal, and therefore to improve the Young modulus in standard aluminium alloys, different mechanisms are can be exploited, including the addition of alloying elements. Target of this thesis work is to evaluate the effect of antimony alloyed in alluminium alloy. During the experimental campaign different amounts of pure Al, Al-Sb, Al-Ti and Al-Si master alloys are cast together, varying process parameters. The final results are evaluated in terms of microstructure and mechanical property.File | Dimensione | Formato | |
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