Revisit twenty years after the project drawn up for the Degree Thesis, starting from the analysis of the criticism to which it was proposed to remedy then, evaluating whether these are still persistent and valid, if ever intervention was given to overcome them, analyzing critical Aspects linked to the presence of infrastructure of supra-municipal interest, within the urban territory of the Municipality of Segrate on the basis of development dynamics occurred in the twenty years and in terms of development, above all with respect to the construction of a large Shopping Center which will have a considerable impact even in the supra-municipal context. The Cassanese road that was downgraded in 2007 is a municipal road that is still the subject of serious controversy and a source of pollution as well as still ensuring protection in an urban environment today. Today, this thesis proposes the possibility of combining the various traffic currents - crossing, local, and pedestrian (in its own or separate) in a single area, also in light of the intervening road design legislation - reiterating and reinforcing the value of the historic route original, take advantage of the acquisition of large free areas of land to be allocated to the new site of the road to overcome, seizing in the project intervention the opportunity that can generate the transformation of the area from a physical-perceptive barrier into an urban place centralizing exchanges and social relations. Operating in an urban environment, with a reorganization of traffic on different levels, organizing the level on the surface with the creation of a Paseo created by a morphogenetic phenomenon for the adjacent fabric. Revisiting the work of that time, the development of the tools supporting the design also emerges, which provides more and more fundamental analyzes for the project and for the realization of the works.
Rivisitare vent’anni dopo il progetto redatto per la Tesi di Laurea, a partire dall’analiisi delle criticità alle quali ci si poneva di rimediare allora, valutando se queste ancora persistenti e valide, se mai sia stato dato intervento per superarle, analizzando eventuali nuovi aspetti critici legati alla presenza dell’infrastruttura di interesse sovracomunale, all’interno di territorio urbano del Comune di Segrate sulla base di dinamiche di sviluppo occorse nei vent’anni e di quanto in previsione di sviluppo, soprattutto considerando la costruzione di un Centro Commerciale di notevoli dimensioni che impatterà notevolmente in ambito anche sovracomunale. La Strada Cassanese che a deorrere dal 2007 è stata ‘’declassata’’ a Strada Comunale risulta tutt’ora oggetto di gravi polemiche e fonte di inquinamento oltre che costituire ancor oggi barriera in ambito urbano. Oggi questa Tesi ripropone la possibilità di coniugare in un unico ambito le varie correnti di traffico - di attraversamento, locale, ciclopedonale (in sede propria o separata)anche alla luce dell’intervenuta normativa di progettazione stradale - ribadendo e rafforzando la valenza del tracciato storico originale, evitando l’acquisizione di ampie aree libere di territorio da destinare alla nuova sede della strada di superamento, cogliendo nell’intervento progettuale l’occasione che possa generare la trasformazione dell’area da barriera fisico-percettiva a luogo urbano accentratore di scambi e relazioni sociali. Operando in ambito urbano, con una riorganizzazione del traffico su livelli diversi, organizziamo il livello in superficie con la creazione di un Paseo capace di generare un fenomeno morfogenetico per il tessuto adiacente. Rivisitando il lavoro di allora emergono parimenti importanti gli sviluppi degli strumenti a supporto della progettazione che permettono sempre più una analisi a partire dallo stato di fatto censito in ambito di cartografia e data base e parimenti permettono di sviluppare il progetto tenendo continuativamente il controllo di aspetti statistici fondamentali per il progetto e per la realizzazione delle opere.
Strada Cassanese nel comune di Segrate, un progetto vent'anni dopo.
MAJERNA, ROBERTO GUGLIELMO
2018/2019
Abstract
Revisit twenty years after the project drawn up for the Degree Thesis, starting from the analysis of the criticism to which it was proposed to remedy then, evaluating whether these are still persistent and valid, if ever intervention was given to overcome them, analyzing critical Aspects linked to the presence of infrastructure of supra-municipal interest, within the urban territory of the Municipality of Segrate on the basis of development dynamics occurred in the twenty years and in terms of development, above all with respect to the construction of a large Shopping Center which will have a considerable impact even in the supra-municipal context. The Cassanese road that was downgraded in 2007 is a municipal road that is still the subject of serious controversy and a source of pollution as well as still ensuring protection in an urban environment today. Today, this thesis proposes the possibility of combining the various traffic currents - crossing, local, and pedestrian (in its own or separate) in a single area, also in light of the intervening road design legislation - reiterating and reinforcing the value of the historic route original, take advantage of the acquisition of large free areas of land to be allocated to the new site of the road to overcome, seizing in the project intervention the opportunity that can generate the transformation of the area from a physical-perceptive barrier into an urban place centralizing exchanges and social relations. Operating in an urban environment, with a reorganization of traffic on different levels, organizing the level on the surface with the creation of a Paseo created by a morphogenetic phenomenon for the adjacent fabric. Revisiting the work of that time, the development of the tools supporting the design also emerges, which provides more and more fundamental analyzes for the project and for the realization of the works.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/149775