With the rapid growth of urban population worldwide, cities are facing population pressure and land shortage. Residents living in a noisy and crowded urban environment every day began feeling more and more unhappy or uncomfortable. This thesis advocates paying more attention to people's experience and feelings in cities and optimizing the urban environment from the perspective of human beings. Streets in cities are important public spaces for people to experience the urban environment. The visual experience on the street is abundant and interesting, and a good visual environment on the street can improve the mood of urban residents. This article starts with the vision, the most important sense organ of human beings. combining the visual characteristics of human eyes and visual psychology to analyze the visual environment and visual experience of urban streets. I combined my own exchange study experience, taking the streets of Shanghai and Milan, both high-density cities as examples. Starting with urban texture, selected typical streets with different texture in two cities as examples. Through investigation and analysis, combined with objective street spatial data and subjective human visual perception, to analyze and compare the visual environment and visual experience. Finally, the study gives an evaluation and possible suggestions.

Con la rapida crescita della popolazione urbana in tutto il mondo, le città si trovano ad affrontare la pressione demografica e la carenza territoriale. Chi vive in un ambiente urbano rumoroso e affollato ogni giorno si sente sempre più infelice o a disagio. Questa tesi presta attenzione all'esperienza e ai sentimenti delle persone in città per ottimizzare l'ambiente urbano dal loro punto di vista. Le strade cittadine sono importanti spazi pubblici attraverso cui le persone vivono l'ambiente urbano. L'esperienza visiva in ambito stradale è abbondante e interessante e un buon ambiente visivo sulla strada può migliorare l'umore dei residenti. Questa tesi inizia definendo cos’è la vista, l'organo sensoriale più importante degli esseri umani per poi combinare le caratteristiche visive degli occhi umani e la psicologia visiva per analizzare l'ambiente visivo e l'esperienza visiva nelle strade urbane. Grazie alla mia esperienza di scambio studentesco, ho preso ad esempio le strade di Shanghai e Milano, entrambe città ad alta densità. A partire dalla trama urbana, ho selezionato strade tipiche e con trama diversa nelle due città. Attraverso indagini e analisi, ho combinato i dati spaziali oggettivi delle strade con la percezione visiva umana soggettiva, per confrontare l'ambiente visivo e l'esperienza visiva. Infine, ne ha dato una valutazione e possibili suggerimenti progettuali.

Visual environment analysis and visual perception of urban streets. Taking Milan and Shanghai as examples

DONG, LIJING
2018/2019

Abstract

With the rapid growth of urban population worldwide, cities are facing population pressure and land shortage. Residents living in a noisy and crowded urban environment every day began feeling more and more unhappy or uncomfortable. This thesis advocates paying more attention to people's experience and feelings in cities and optimizing the urban environment from the perspective of human beings. Streets in cities are important public spaces for people to experience the urban environment. The visual experience on the street is abundant and interesting, and a good visual environment on the street can improve the mood of urban residents. This article starts with the vision, the most important sense organ of human beings. combining the visual characteristics of human eyes and visual psychology to analyze the visual environment and visual experience of urban streets. I combined my own exchange study experience, taking the streets of Shanghai and Milan, both high-density cities as examples. Starting with urban texture, selected typical streets with different texture in two cities as examples. Through investigation and analysis, combined with objective street spatial data and subjective human visual perception, to analyze and compare the visual environment and visual experience. Finally, the study gives an evaluation and possible suggestions.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
3-ott-2019
2018/2019
Con la rapida crescita della popolazione urbana in tutto il mondo, le città si trovano ad affrontare la pressione demografica e la carenza territoriale. Chi vive in un ambiente urbano rumoroso e affollato ogni giorno si sente sempre più infelice o a disagio. Questa tesi presta attenzione all'esperienza e ai sentimenti delle persone in città per ottimizzare l'ambiente urbano dal loro punto di vista. Le strade cittadine sono importanti spazi pubblici attraverso cui le persone vivono l'ambiente urbano. L'esperienza visiva in ambito stradale è abbondante e interessante e un buon ambiente visivo sulla strada può migliorare l'umore dei residenti. Questa tesi inizia definendo cos’è la vista, l'organo sensoriale più importante degli esseri umani per poi combinare le caratteristiche visive degli occhi umani e la psicologia visiva per analizzare l'ambiente visivo e l'esperienza visiva nelle strade urbane. Grazie alla mia esperienza di scambio studentesco, ho preso ad esempio le strade di Shanghai e Milano, entrambe città ad alta densità. A partire dalla trama urbana, ho selezionato strade tipiche e con trama diversa nelle due città. Attraverso indagini e analisi, ho combinato i dati spaziali oggettivi delle strade con la percezione visiva umana soggettiva, per confrontare l'ambiente visivo e l'esperienza visiva. Infine, ne ha dato una valutazione e possibili suggerimenti progettuali.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/150183