The process of giving proper value to our roots, heritage and traditions can be carried out through fashion. Following this line of thought, this project integrates Colombian and Italian know-hows related to handmade weaving in order to re-innovate and add luxury value to the work of the cotton weavers of Corpolienzo in Charalá (Santander, Colombia), who over the last 30 years have dedicated themselves to rescue the textile tradition of their region. The project was developed applying a methodology consisting of 5 phases. The first phase followed a visit to the workplace of the artisans – Corpolienzo, in order to learn more about the way they process raw material and develop their products. Then the observations made during the first phase were used for analysis and research to understand three main topics: the relationship between design and territorial identity, the development of craftsmanship related to fashion in Colombia and Italy, and sustainability and ethical practices inside the fashion industry. Afterward, phase three involved a practical study of weaving techniques which took place in Italy, using raw materials made by the Colombian artisans. Next, by applying the weaving techniques learned in Italy and combining them with design and the traditions of the region, the fourth step allowed the development of workshops to co-create fabrics with the artisans of Copolienzo. The final result of the project was the development of Chalala, a womenswear collection which is inspired by the appreciation of craftsmanship as the luxury of our time by exploring the combination of traditional knowledge with contemporary design, and promoting slow and premeditated processes to obtain high-quality pieces with a sophisticated aesthetic and a refined elegance.

Il processo di valorizzazione delle nostre radici, del nostro patrimonio e delle nostre tradizioni può essere realizzato attraverso la moda. Seguendo questa linea di pensiero, questo progetto integra il know-how colombiano e italiano legato alla tessitura a mano per rinnovare e valorizzare il lavoro dei tessitori di cotone di Corpolienzo a Charalá (Santander, Colombia), che negli ultimi 30 anni si sono dedicati al recupero della tradizione tessile della loro regione. Il progetto è stato sviluppato applicando una metodologia composta da cinque fasi. La prima fase descrive la visita al Corpolienzo dove lavorano gli artigiani, per conoscere meglio il materiale usato e lo sviluppo dei loro prodotti. Le osservazioni fatte durante la prima fase sono state poi analizzate e successivamente suddivise in tre temi principali: il rapporto tra design e identità territoriale, lo sviluppo dell'artigianato legato alla moda in Colombia e in Italia, la sostenibilità e le pratiche etiche all'interno dell'industria della moda. In seguito, la terza fase ha comportato uno studio pratico delle tecniche di tessitura che si è svolto in Italia, utilizzando materie prime prodotte importate dalla Colombia. Successivamente, applicando le tecniche di tessitura apprese in Italia e combinandole con il design e le tradizioni della regione, la quarta fase ha permesso lo sviluppo di laboratori per co-creare i tessuti con gli artigiani di Copolienzo. Il risultato finale del progetto è stato lo sviluppo di Chalala, collezione donna ispirata alla valorizzazione dell'artigianato come lusso contemporaneo, esplorando il connubio tra tradizione e design, promuovendo premeditate e lente lavorazioni per ottenere capi di alta qualità, dall'estetica sofisticata e dall'eleganza raffinata.

Chalala. Conscious fashion towards the re-innovation of Santander's weaving tradition

ARGUELLO BASTOS, EDDY ALEXANDRA
2018/2019

Abstract

The process of giving proper value to our roots, heritage and traditions can be carried out through fashion. Following this line of thought, this project integrates Colombian and Italian know-hows related to handmade weaving in order to re-innovate and add luxury value to the work of the cotton weavers of Corpolienzo in Charalá (Santander, Colombia), who over the last 30 years have dedicated themselves to rescue the textile tradition of their region. The project was developed applying a methodology consisting of 5 phases. The first phase followed a visit to the workplace of the artisans – Corpolienzo, in order to learn more about the way they process raw material and develop their products. Then the observations made during the first phase were used for analysis and research to understand three main topics: the relationship between design and territorial identity, the development of craftsmanship related to fashion in Colombia and Italy, and sustainability and ethical practices inside the fashion industry. Afterward, phase three involved a practical study of weaving techniques which took place in Italy, using raw materials made by the Colombian artisans. Next, by applying the weaving techniques learned in Italy and combining them with design and the traditions of the region, the fourth step allowed the development of workshops to co-create fabrics with the artisans of Copolienzo. The final result of the project was the development of Chalala, a womenswear collection which is inspired by the appreciation of craftsmanship as the luxury of our time by exploring the combination of traditional knowledge with contemporary design, and promoting slow and premeditated processes to obtain high-quality pieces with a sophisticated aesthetic and a refined elegance.
CHIARA, EUGENIA
ARC III - Scuola del Design
3-ott-2019
2018/2019
Il processo di valorizzazione delle nostre radici, del nostro patrimonio e delle nostre tradizioni può essere realizzato attraverso la moda. Seguendo questa linea di pensiero, questo progetto integra il know-how colombiano e italiano legato alla tessitura a mano per rinnovare e valorizzare il lavoro dei tessitori di cotone di Corpolienzo a Charalá (Santander, Colombia), che negli ultimi 30 anni si sono dedicati al recupero della tradizione tessile della loro regione. Il progetto è stato sviluppato applicando una metodologia composta da cinque fasi. La prima fase descrive la visita al Corpolienzo dove lavorano gli artigiani, per conoscere meglio il materiale usato e lo sviluppo dei loro prodotti. Le osservazioni fatte durante la prima fase sono state poi analizzate e successivamente suddivise in tre temi principali: il rapporto tra design e identità territoriale, lo sviluppo dell'artigianato legato alla moda in Colombia e in Italia, la sostenibilità e le pratiche etiche all'interno dell'industria della moda. In seguito, la terza fase ha comportato uno studio pratico delle tecniche di tessitura che si è svolto in Italia, utilizzando materie prime prodotte importate dalla Colombia. Successivamente, applicando le tecniche di tessitura apprese in Italia e combinandole con il design e le tradizioni della regione, la quarta fase ha permesso lo sviluppo di laboratori per co-creare i tessuti con gli artigiani di Copolienzo. Il risultato finale del progetto è stato lo sviluppo di Chalala, collezione donna ispirata alla valorizzazione dell'artigianato come lusso contemporaneo, esplorando il connubio tra tradizione e design, promuovendo premeditate e lente lavorazioni per ottenere capi di alta qualità, dall'estetica sofisticata e dall'eleganza raffinata.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
EDDY ARGUELLO_THESIS PROJECT_CHALALA.pdf

solo utenti autorizzati dal 18/09/2020

Descrizione: Thesis project_eddy arguello
Dimensione 67.06 MB
Formato Adobe PDF
67.06 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/150217