In the current context of technological progress and digital transformation, design thinking has come under the spotlight since an increasing number of large consulting organizations have started to embed it into their offering. The consequent diffusion of this approach to innovation has transformed it into a trend that everyone has been talking about, particularly in the management field. Nevertheless, this huge and rapid diffusion has caused a misuse of this expression up to the point that, nowadays, it has become difficult to answer this question: what is design thinking? One of the reasons of the disagreement surrounding the topic can be identified in the intrinsic indeterminacy of design thinking, which makes it extremely difficult to find a single definition and framework capable of encompassing all its characteristics and peculiarities. Additionally, due to its varied application by several consultancy firms, it has assumed various shapes according to its contextual use, making it difficult to tell design thinking from what is practised in the name of it. A final element of confusion can be found in the communication issues deriving from the various and multi-faceted audience of design thinking, characterized by different backgrounds and levels of knowledge of the topic. In order to make a step further in the academic investigation of the topic, the dissertation aims at identifying the new consulting paradigms enabled by design thinking in Europe. More specifically, the study shifts the focus from the creation of a unitary framework of design thinking to the analysis of its diverse applications in specific contexts. In order to achieve this objective, the research empirically analyses the interrelations between constructive elements of design thinking: project setup, adopted approach, key practices and value generated. Finally, the dissertation makes a first attempt to overcome miscommunication of design thinking by investigating how to communicate research results in a way that enables different audiences to comprehend and correctly interpret them.

Nell'attuale contesto di progresso tecnologico e trasformazione digitale, il design thinking ha acquistato notorietà da quando un numero crescente di grandi agenzie di consulenza lo ha integrato nella propria offerta. La conseguente diffusione di questo approccio all'innovazione ha trasformato il design thinking in una buzzword sulla bocca di tutti, in particolare in ambito manageriale. Tuttavia, questa enorme e rapida diffusione ha causato un uso improprio del termine, fino al punto che, oggi, è diventato difficile rispondere alla domanda: che cos'è il design thinking? Una delle ragioni del dibattito sull'argomento è identificabile nell'indeterminatezza intrinseca del design thinking, che rende estremamente difficile trovare un'unica definizione e un unico framework capace di racchiudere tutte le sue caratteristiche e peculiarità. Inoltre, a causa della sue diverse applicazioni da parte delle società di consulenza, il design thinking ha assunto forme diverse a seconda del contesto, rendendo difficile distinguere il design thinking da ciò che viene realizzato in suo nome. Un ultimo elemento di confusione è rappresentato dalle difficoltà di comunicazione fra i numerosi attori che prendono parte al dibattito sul tema, visti i differenti background e livelli di conoscenza dell'argomento che li caratterizzano. Per contribuire alla ricerca accademica sull'argomento, questa tesi mira ad individuare i nuovi paradigmi di consulenza che sono stati introdotti in Europa basandosi sul design thinking. In particolare, l'analisi sposta l'attenzione dalla creazione di un quadro unitario del design thinking all'analisi delle sue diverse applicazioni in contesti specifici. Con questo scopo, la ricerca analizza in modo empirico le relazioni che intercorrono fra gli elementi costitutivi del design thinking: impostazione del progetto, approccio adottato, pratiche chiave e valore generato. Infine, viene fatto un primo passo verso il superamento delle barriere di comunicazione fra i diversi target del design thinking. In particolare, il progetto si focalizza sulla creazione di una comunicazione dei risultati di ricerca che permetta ai diversi pubblici di comprenderli e interpretarli correttamente.

Transformations in design thinking. Emerging consulting paradigms in Europe

FERRETTI, LUCIA
2018/2019

Abstract

In the current context of technological progress and digital transformation, design thinking has come under the spotlight since an increasing number of large consulting organizations have started to embed it into their offering. The consequent diffusion of this approach to innovation has transformed it into a trend that everyone has been talking about, particularly in the management field. Nevertheless, this huge and rapid diffusion has caused a misuse of this expression up to the point that, nowadays, it has become difficult to answer this question: what is design thinking? One of the reasons of the disagreement surrounding the topic can be identified in the intrinsic indeterminacy of design thinking, which makes it extremely difficult to find a single definition and framework capable of encompassing all its characteristics and peculiarities. Additionally, due to its varied application by several consultancy firms, it has assumed various shapes according to its contextual use, making it difficult to tell design thinking from what is practised in the name of it. A final element of confusion can be found in the communication issues deriving from the various and multi-faceted audience of design thinking, characterized by different backgrounds and levels of knowledge of the topic. In order to make a step further in the academic investigation of the topic, the dissertation aims at identifying the new consulting paradigms enabled by design thinking in Europe. More specifically, the study shifts the focus from the creation of a unitary framework of design thinking to the analysis of its diverse applications in specific contexts. In order to achieve this objective, the research empirically analyses the interrelations between constructive elements of design thinking: project setup, adopted approach, key practices and value generated. Finally, the dissertation makes a first attempt to overcome miscommunication of design thinking by investigating how to communicate research results in a way that enables different audiences to comprehend and correctly interpret them.
DELL'ERA, CLAUDIO
MAGISTRETTI, STEFANO
ARC III - Scuola del Design
3-ott-2019
2018/2019
Nell'attuale contesto di progresso tecnologico e trasformazione digitale, il design thinking ha acquistato notorietà da quando un numero crescente di grandi agenzie di consulenza lo ha integrato nella propria offerta. La conseguente diffusione di questo approccio all'innovazione ha trasformato il design thinking in una buzzword sulla bocca di tutti, in particolare in ambito manageriale. Tuttavia, questa enorme e rapida diffusione ha causato un uso improprio del termine, fino al punto che, oggi, è diventato difficile rispondere alla domanda: che cos'è il design thinking? Una delle ragioni del dibattito sull'argomento è identificabile nell'indeterminatezza intrinseca del design thinking, che rende estremamente difficile trovare un'unica definizione e un unico framework capace di racchiudere tutte le sue caratteristiche e peculiarità. Inoltre, a causa della sue diverse applicazioni da parte delle società di consulenza, il design thinking ha assunto forme diverse a seconda del contesto, rendendo difficile distinguere il design thinking da ciò che viene realizzato in suo nome. Un ultimo elemento di confusione è rappresentato dalle difficoltà di comunicazione fra i numerosi attori che prendono parte al dibattito sul tema, visti i differenti background e livelli di conoscenza dell'argomento che li caratterizzano. Per contribuire alla ricerca accademica sull'argomento, questa tesi mira ad individuare i nuovi paradigmi di consulenza che sono stati introdotti in Europa basandosi sul design thinking. In particolare, l'analisi sposta l'attenzione dalla creazione di un quadro unitario del design thinking all'analisi delle sue diverse applicazioni in contesti specifici. Con questo scopo, la ricerca analizza in modo empirico le relazioni che intercorrono fra gli elementi costitutivi del design thinking: impostazione del progetto, approccio adottato, pratiche chiave e valore generato. Infine, viene fatto un primo passo verso il superamento delle barriere di comunicazione fra i diversi target del design thinking. In particolare, il progetto si focalizza sulla creazione di una comunicazione dei risultati di ricerca che permetta ai diversi pubblici di comprenderli e interpretarli correttamente.
Tesi di laurea Magistrale
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