The culture to which we belong defines our identity. However culture isn’t something static and absolute but a process of redefinition, transformation and enrichment that is shaped by the encounter and dialogue with the other. Our identity should be perceived as pluridentity: as the poet Mohammed Bennis stated, all of us are polyphonic voices and not unidirectional echoes or, as anthropologist Marco Aime argues, we are bearers of identity decks. Among these identities, it’s of peculiarly interesting the identity that binds us to the history of our country, the folklore, made of beliefs, customs, rituals and songs: a heritage in danger of extinction, too slow and incompatible with the overwhelming and homogenizing speed of the culture of progress, but with singularity and an historic autonomy so strong in comparison with the official and written culture that can be able to provide us with unprecedented views on our contemporary. Indeed, the quality of the unique values we can take up from numerous folkloristic expression can trigger new reinterpreting methods that will be called morfizzazioni, capable of creating new and fruitful cultural expressions while, at the same time, enhance what was forgotten. Of this heritage, music in particular results as an element capable of revealing these truthful and typical sentiments that have shaped a community in singing their fears, joys and devotion to their land. This thesis aims at presenting and adopting those mechanisms of contemporary reinterpretation of the folk culture to give new life and shapes to the sound expressions of tradition. In particular, through a project of three sound installations, set up in a historical square of Milan, and conceived as contemporary storyteller, supported by technology, this thesis wants to give birth to a living story of the Lombard folk music and at the same time to evoke the three coexistent moments of tradition: transmission, recomposition and transformation. Hence, Transonora presents itself as a demonstration of the uniqueness of musical tradition as being a transition: namely, how the ambivalent definition of such term suggests, a syncretic coexistence between conservation, expressed through the passage, and the need to redefinition, which takes place in the transformation.
La cultura alla quale apparteniamo definisce la nostra identità. Ma la cultura non è un qualcosa di statico e assoluto, quanto invece un processo continuo di ridefinizione, trasformazione e arricchimento, che nasce proprio dall’incontro e dal dialogo con l’altro. La nostra identità andrebbe quindi vista più come una pluridentità: tutti noi siamo, secondo il poeta Mohammed Bennis, delle voci polifoniche e non degli echi unidirezionali, o, come sostiene l’antropologo Marco Aime, dei portatori di mazzi di identità. Di questi mazzi, risulta di peculiare interesse l’identità che ci lega alla storia della terra da cui proveniamo – la cultura popolare –, fatta di credenze, usanze, riti e canti: si tratta di un patrimonio in via di estinzione, troppo lento e incompatibile rispetto alla velocità travolgente e omogeneizzante della cultura del progresso, ma che ha una singolarità e un’autonomia storica così forte rispetto alla cultura ufficiale e scritta, che potrebbe essere capace di darci inedite letture del nostro contemporaneo. La quantità di valori unici che possiamo riprendere da tante espressioni folkloriche, infatti, può oggi stimolare nuove pratiche di recupero e reinterpretazione – che chiameremo morfizzazioni –, capaci di dare vita a nuove e feconde espressioni culturali, allo stesso tempo elevando a memoria viva ciò che stava per essere dimenticato. Di questo patrimonio, la musica, in particolare, risulta un elemento capace di rivelare quei sentimenti veri e caratteristici che hanno definito un popolo, nel cantare le sue paure, le sue gioie, il suo attaccamento alla terra. Questa tesi si pone così l’obiettivo di mostrare e adottare i meccanismi di reinterpretazione contemporanea della cultura popolare, per dare nuova linfa e nuove forme alle espressioni sonore della tradizione. In particolare, attraverso il progetto di tre installazioni sonore, allestite in una piazza storica di Milano e concepite come fossero cantastorie contemporanei, supportati dalla tecnologia, si vuole dare vita a un racconto vivo della musica popolare lombarda e allo stesso tempo evocare i tre momenti compresenti della tradizione: quello della trasmissione, quello della ricomposizione e quello della trasformazione. Transonora, dunque, si presenta come la dimostrazione dell’unicità della tradizione musicale nel suo essere una transizione: ovvero, come suggerisce la definizione ambivalente del termine, una coesistenza sincretica tra la conservazione, che avviene nel passaggio, e, contemporaneamente, il bisogno di ridefinizione, che si attua nella trasformazione.
Transonora. Transizioni sonore della tradizione
MUZZI, FILIPPO
2018/2019
Abstract
The culture to which we belong defines our identity. However culture isn’t something static and absolute but a process of redefinition, transformation and enrichment that is shaped by the encounter and dialogue with the other. Our identity should be perceived as pluridentity: as the poet Mohammed Bennis stated, all of us are polyphonic voices and not unidirectional echoes or, as anthropologist Marco Aime argues, we are bearers of identity decks. Among these identities, it’s of peculiarly interesting the identity that binds us to the history of our country, the folklore, made of beliefs, customs, rituals and songs: a heritage in danger of extinction, too slow and incompatible with the overwhelming and homogenizing speed of the culture of progress, but with singularity and an historic autonomy so strong in comparison with the official and written culture that can be able to provide us with unprecedented views on our contemporary. Indeed, the quality of the unique values we can take up from numerous folkloristic expression can trigger new reinterpreting methods that will be called morfizzazioni, capable of creating new and fruitful cultural expressions while, at the same time, enhance what was forgotten. Of this heritage, music in particular results as an element capable of revealing these truthful and typical sentiments that have shaped a community in singing their fears, joys and devotion to their land. This thesis aims at presenting and adopting those mechanisms of contemporary reinterpretation of the folk culture to give new life and shapes to the sound expressions of tradition. In particular, through a project of three sound installations, set up in a historical square of Milan, and conceived as contemporary storyteller, supported by technology, this thesis wants to give birth to a living story of the Lombard folk music and at the same time to evoke the three coexistent moments of tradition: transmission, recomposition and transformation. Hence, Transonora presents itself as a demonstration of the uniqueness of musical tradition as being a transition: namely, how the ambivalent definition of such term suggests, a syncretic coexistence between conservation, expressed through the passage, and the need to redefinition, which takes place in the transformation.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Book Tesi (parte di ricerca).pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Book Tesi (parte di ricerca)
Dimensione
40.96 MB
Formato
Adobe PDF
|
40.96 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Quaderno di Progetto (VERSIONE NON DEFINITIVA).pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Quaderno di progetto (VERSIONE NON DEFINITIVA)
Dimensione
13.16 MB
Formato
Adobe PDF
|
13.16 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/150269