This thesis starts from the awareness of the existence of a level of interdependence between politics and media, analyzing and elaborating media’s motivations, and how preferences and voting choices are produced. This work analyzes the characteristics and the different ways politicians present themselves to the public, how they approach the audience and how they move within the media and communication world. This research’s final goal is to discover how the way of judging and the public opinion to a topic or a personality radically change, through data analysis obtained from posts and content published on social media by politician actors. A good online political communication strategy and its strengths will be studied, as well as the attitudes that should be denied. This work will also studied the different application of the digital methods, the models’ potential and their possibilities.
Il presente lavoro di tesi parte dalla presa di coscienza dell’esistenza di un livello di interdipendenza tra politica e media, analizzando ed elaborando quelli che sono gli stimoli mediali prodotti, e i meccanismi di formazione delle preferenze e delle scelte di voto. Inoltre, si individuano le caratteristiche e le diverse modalità con cui i politici si presentano al pubblico, si approcciano ad esso e si muovono all’interno della sfera mediale e comunicativa. Obiettivo finale di questo lavoro di ricerca è evidenziare quanto cambi radicalmente il modo di giudicare e il pensiero comune rispetto a un argomento o a una personalità, attraverso un’analisi approfondita di dati ottenuti dai post e dai contenuti pubblicati sui social dagli attori politici. Verranno delineati i punti di forza che una buona comunicazione politica online deve possedere, così come gli atteggiamenti che sarebbe meglio evitare. Si studieranno anche le diverse possibilità di applicazioni dei metodi di ricerca utilizzati, le potenzialità dei modelli, e il ventaglio di possibilità offerto da queste piattaforme.
2012/2019. L'agire politico ai tempi dei social media. Le strategie di progetto della comunicazione politica online in campagna elettorale
MISURACA, ROBERTA
2018/2019
Abstract
This thesis starts from the awareness of the existence of a level of interdependence between politics and media, analyzing and elaborating media’s motivations, and how preferences and voting choices are produced. This work analyzes the characteristics and the different ways politicians present themselves to the public, how they approach the audience and how they move within the media and communication world. This research’s final goal is to discover how the way of judging and the public opinion to a topic or a personality radically change, through data analysis obtained from posts and content published on social media by politician actors. A good online political communication strategy and its strengths will be studied, as well as the attitudes that should be denied. This work will also studied the different application of the digital methods, the models’ potential and their possibilities.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
tesi Roberta Misuraca.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Testo della tesi e relativo impaginato
Dimensione
29.61 MB
Formato
Adobe PDF
|
29.61 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/150290