This aim of this thesis is to analyze and enhance the territory between the big cities of Milan and Turin, its existence over time and the competitiveness with other territorial contexts that is played on elements of quality and territorial identity, with the aim of redefining and strengthen them. The territorial identity refers to the productive vocations, the skills, the traditions and the ability to use knowledge, and this is why the thesis starts from an in-depth analysis of the territory in order to be able to create different maps based on these characteristic elements . Thus, macro areas were created to place the different elements of territorial identity: territory, tradition and production. Within each macro area there are other more specific subsets for which maps and infographics have been developed. The design process will then unfold through a strategy and a series of products that will communicate the identity and values of the territory, which will identify and extrapolate iconic and Italic values, transforming them in a certain sense, into pieces of the place to bring back, creating an emotional bond between the user, the object itself and the territory. The first part will be devoted to the analysis of the territory and the definition of the characterizing elements; subsequently it will proceed with the definition and the subdivision of the macro areas and relative subsets; in the second part will proceed with the presentation of the concept and the in-depth studies relating to project development; in the third chapter, instead, the project will be presented and its design, technological and service characteristics will be described.
Questa tesi si propone di analizzare e valorizzare il territorio compreso tra le grandi città di Milano e Torino, la sua esistenza nel tempo e la competitività con altri contesti territoriali che si gioca su elementi di qualità e identità territoriale, con l’obiettivo di ridefinirli e rafforzarli. L'identità territoriale, fa riferimento alle vocazioni produttive, alle competenze, alle tradizioni e alla capacità d'uso della conoscenza, ed è per questo che si è partiti da un’approfondita analisi del territorio per poterlo poi mappare in base a questi elementi caratteristici. Sono state create così delle macro aree in cui collocare i diversi elementi di identità territoriale: territorio, tradizione e produzione. All’interno di ogni macro area si distinguono ulteriori sottoinsiemi più specifici per cui sono state sviluppate mappe ed infografiche. L’iter progettuale quindi si snoderà attraverso una strategia ed una serie di prodotti che comunicheranno l'identità e i valori del territorio, i quali identificheranno ed estrapoleranno valori iconici ed italici, trasformandoli in un certo senso, in pezzi del luogo da portare con sé, creando un legame affettivo tra tra l’utente, l’oggetto stesso e il territorio. La prima parte sarà dedicata all’analisi del territorio e alla definizione degli elementi caratterizzanti; successivamente si procederà con la definizione e la suddivisione delle macro aree e relativi sottoinsiemi; nella seconda parte si procederà con la presentazione del concept e gli approfondimenti relativi allo sviluppo progettuale; nel terzo capitolo, invece, sarà presentato il progetto e verranno descritte le sue caratteristiche progettuali, tecnologiche e di servizio.
Viaggio nel mito. Un viaggio alla scoperta dell'essenza italica tra Milano e Torino
MARATTA, GIULIANA MADISON
2018/2019
Abstract
This aim of this thesis is to analyze and enhance the territory between the big cities of Milan and Turin, its existence over time and the competitiveness with other territorial contexts that is played on elements of quality and territorial identity, with the aim of redefining and strengthen them. The territorial identity refers to the productive vocations, the skills, the traditions and the ability to use knowledge, and this is why the thesis starts from an in-depth analysis of the territory in order to be able to create different maps based on these characteristic elements . Thus, macro areas were created to place the different elements of territorial identity: territory, tradition and production. Within each macro area there are other more specific subsets for which maps and infographics have been developed. The design process will then unfold through a strategy and a series of products that will communicate the identity and values of the territory, which will identify and extrapolate iconic and Italic values, transforming them in a certain sense, into pieces of the place to bring back, creating an emotional bond between the user, the object itself and the territory. The first part will be devoted to the analysis of the territory and the definition of the characterizing elements; subsequently it will proceed with the definition and the subdivision of the macro areas and relative subsets; in the second part will proceed with the presentation of the concept and the in-depth studies relating to project development; in the third chapter, instead, the project will be presented and its design, technological and service characteristics will be described.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/150293