This work analyses the topic of food delivery and the consequences of its rapid development in China and in the city of Shanghai. China’s economic boom led to a diffuse growth in income for the population of first-tier cities, such as Shanghai, expanding the middle-class population. This growing segment today leads the market and demands high-quality products and services to comply with increasing living standards. The accessibility to those offerings, like food delivery, is very high, so successful ones tend to spread at a pace beyond western countries’ imagination. The drawbacks, though, are often as immeasurable. Food delivery services are today significant plastic waste sources in Chinese cities, distributing daily across the Country hundreds of thousands of single-use plastic items, which worry both the government and customers. The services, made attempts to change the situation, but none succeeded. Researches on the topic tend to trace the roots of the problem in the immature waste management system that is typical of Chinese cities. The formal system is not structured for recycling and sorting and selling of materials are left to informal scavengers. It is true that the unstructured collection of garbage contributes to increasing plastic waste in Chinese landfills, but this research tries to state that other sustainable interventions can be put in place to tackle the problem now, without having to wait for the system to evolve. The research on the topic was conducted following a mix of user-centred methodologies that are typical of PSSD and that aim to get an overview of the actors involved in the system and their point of view, in order to tackle the problem from multiple sides that do not necessarily include the mainstream one. The research had to face the fact that the problem could not be tackled from within the delivery services but needed to turn to other stakeholders of the food system. The outcome is a product service system that supports the visibility of sustainable food and beverage (F&B) businesses in Shanghai. The intervention is not specific for food delivery services, but it includes them among its main stakeholders as its implementation would generate for them positive remarks. To sum up, this research faced the implications of food delivery in terms of material waste generated by the system. It suggested that a less formal approach than the one of waste management should be tried in the context. The result is a project that promotes sustainability within the F&B businesses in Shanghai, leveraging the present conditions and, at the same time, setting the conditions for future developments.

Questa ricerca si concentra sul tema dei servizi di consegna a domicilio del cibo (food delivery services) e sulle conseguenze del loro rapido sviluppo in Cina, in particolare a Shanghai. Il boom economico cinese ha causato un aumento di reddito delle popolazioni delle città tier 1, come Shanghai, ed una conseguente crescita della classe media, che richiede servizi e prodotti di qualità, adatti al nuovo status. I servizi di food delivery sono oggi una fonte notevole di rifiuto plastico nelle città cinesi, con le loro centinaia di migliaia di oggetti di plastica monouso che causano preoccupazione a livello nazionale. I fornitori dei servizi hanno attuato tentativi di risoluzione del problema senza successo. Le ricerche tendono a rintracciare le radici del problema nell’arretratezza del sistema di raccolta dei rifiuti delle città cinesi. Il sistema statale non è strutturato per la raccolta differenziata e il riciclo, che viene lasciata ai raccoglitori informali. È vero che questo contribuisce all’aumento dei rifiuti polimerici nelle discariche cinesi, ma questa ricerca vuole evidenziare come altri interventi sostenibili possano essere messi in atto nell’immediato, senza dovere aspettare che il sistema evolva. La ricerca ha seguito metodologie user-centred tipiche di PSSD, finalizzate ad ottenere una visione d’insieme degli attori nel sistema e delle loro prospettive, così da potere approcciare il problema anche da vie secondarie. Infatti, questa ricerca si è scontrata con l’impossibilità di approcciare il problema dall’interno dei servizi di delivery, dovendo rivolgersi ad altri stakeholders del “sistema cibo”. Il risultato è un product service system che supporta la visibilità delle attività di ristorazione sostenibili di Shangahai. L’intervento non è specifico per i servizi di delivery, ma li include tra i suoi stakeholders principali, poiché da una sua implemetazione potrebbero trarre beneficio. Per riassumere, questa ricerca si è confrontata con le implicazioni dei servizi di food delivery in termini di creazione di rifiuti solidi, suggerendo la possibilità di tentare un approccio al problema meno formale di quello della gestione rifiuti. Il risultato è un progetto che promuove la sostenibilità nel contesto ristorativo di Shanghai, sfruttando le condizioni presenti e ponendo le condizioni per uno sviluppo futuro.

PSSD for sustainability. Developing circular actions for Shanghai's food delivery services

RIGILLO, ANNA VIRGINIA
2018/2019

Abstract

This work analyses the topic of food delivery and the consequences of its rapid development in China and in the city of Shanghai. China’s economic boom led to a diffuse growth in income for the population of first-tier cities, such as Shanghai, expanding the middle-class population. This growing segment today leads the market and demands high-quality products and services to comply with increasing living standards. The accessibility to those offerings, like food delivery, is very high, so successful ones tend to spread at a pace beyond western countries’ imagination. The drawbacks, though, are often as immeasurable. Food delivery services are today significant plastic waste sources in Chinese cities, distributing daily across the Country hundreds of thousands of single-use plastic items, which worry both the government and customers. The services, made attempts to change the situation, but none succeeded. Researches on the topic tend to trace the roots of the problem in the immature waste management system that is typical of Chinese cities. The formal system is not structured for recycling and sorting and selling of materials are left to informal scavengers. It is true that the unstructured collection of garbage contributes to increasing plastic waste in Chinese landfills, but this research tries to state that other sustainable interventions can be put in place to tackle the problem now, without having to wait for the system to evolve. The research on the topic was conducted following a mix of user-centred methodologies that are typical of PSSD and that aim to get an overview of the actors involved in the system and their point of view, in order to tackle the problem from multiple sides that do not necessarily include the mainstream one. The research had to face the fact that the problem could not be tackled from within the delivery services but needed to turn to other stakeholders of the food system. The outcome is a product service system that supports the visibility of sustainable food and beverage (F&B) businesses in Shanghai. The intervention is not specific for food delivery services, but it includes them among its main stakeholders as its implementation would generate for them positive remarks. To sum up, this research faced the implications of food delivery in terms of material waste generated by the system. It suggested that a less formal approach than the one of waste management should be tried in the context. The result is a project that promotes sustainability within the F&B businesses in Shanghai, leveraging the present conditions and, at the same time, setting the conditions for future developments.
VALSECCHI, FRANCESCA
ARC III - Scuola del Design
3-ott-2019
2018/2019
Questa ricerca si concentra sul tema dei servizi di consegna a domicilio del cibo (food delivery services) e sulle conseguenze del loro rapido sviluppo in Cina, in particolare a Shanghai. Il boom economico cinese ha causato un aumento di reddito delle popolazioni delle città tier 1, come Shanghai, ed una conseguente crescita della classe media, che richiede servizi e prodotti di qualità, adatti al nuovo status. I servizi di food delivery sono oggi una fonte notevole di rifiuto plastico nelle città cinesi, con le loro centinaia di migliaia di oggetti di plastica monouso che causano preoccupazione a livello nazionale. I fornitori dei servizi hanno attuato tentativi di risoluzione del problema senza successo. Le ricerche tendono a rintracciare le radici del problema nell’arretratezza del sistema di raccolta dei rifiuti delle città cinesi. Il sistema statale non è strutturato per la raccolta differenziata e il riciclo, che viene lasciata ai raccoglitori informali. È vero che questo contribuisce all’aumento dei rifiuti polimerici nelle discariche cinesi, ma questa ricerca vuole evidenziare come altri interventi sostenibili possano essere messi in atto nell’immediato, senza dovere aspettare che il sistema evolva. La ricerca ha seguito metodologie user-centred tipiche di PSSD, finalizzate ad ottenere una visione d’insieme degli attori nel sistema e delle loro prospettive, così da potere approcciare il problema anche da vie secondarie. Infatti, questa ricerca si è scontrata con l’impossibilità di approcciare il problema dall’interno dei servizi di delivery, dovendo rivolgersi ad altri stakeholders del “sistema cibo”. Il risultato è un product service system che supporta la visibilità delle attività di ristorazione sostenibili di Shangahai. L’intervento non è specifico per i servizi di delivery, ma li include tra i suoi stakeholders principali, poiché da una sua implemetazione potrebbero trarre beneficio. Per riassumere, questa ricerca si è confrontata con le implicazioni dei servizi di food delivery in termini di creazione di rifiuti solidi, suggerendo la possibilità di tentare un approccio al problema meno formale di quello della gestione rifiuti. Il risultato è un progetto che promuove la sostenibilità nel contesto ristorativo di Shanghai, sfruttando le condizioni presenti e ponendo le condizioni per uno sviluppo futuro.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/150310