This thesis is aimed at defining a strategy to improve operational efficiency in a public transport firm, in order to optimize resources usage and drivers’ working schedule. The Italian regulatory framework and the DB Group's corporate reality were analysed to collect main features of this type of company. A focus was made on the scientific literature of operational research and the main software used to optimize public transport operations. A software selection method was applied with respect to the analytical needs of this thesis and the best-fitting instrument was chosen. After defining the optimization process, different types of analysis were carried out in order to deepen the chosen software sensitivity. The results were implemented in the minimization of driving times, keeping service provided to customers as such, and it allowed to draft 5 operational scenarios. Driver schedule KPI were used to compare effectiveness among solutions. Finally, the definition of a decision support system made the solution selection possible by considering both service efficiency and different stakeholders’ interests.
Questo elaborato è finalizzato alla definizione di una strategia di intervento sul programma di esercizio di un’azienda di trasporto pubblico locale, al fine di efficientare l’impiego delle risorse e di valorizzare il personale. Per raggiungere questo scopo, sono stati analizzati sia il contesto normativo vigente in Italia, che la realtà aziendale del Gruppo DB, definendo le componenti principali di questo tipo di impresa. Sono stati utilizzati metodi di ottimizzazione disponibili nella letteratura scientifica della ricerca operativa. Sono stati analizzati alcuni dei principali software che permettono di efficientare l’esercizio di trasporto pubblico ed è stato scelto lo strumento che meglio rispondeva alle esigenze operative. A questo punto, dopo aver definito il processo da seguire, sono state condotte diverse tipologie di analisi per poter conoscere la sensibilità del software scelto e per utilizzarlo quindi con maggior padronanza. Confrontando i risultati, è stato possibile definire più scenari, utili a veicolare le decisioni dei pianificatori in fase di taratura del software. Evidenziando poi alcuni key performance indicator più rilevanti, sono state individuate le misure più adatte per confrontare l’efficacia di differenti strategie aziendali. Infine, la definizione di sistema di supporto alle decisioni ha reso possibile la valutazione delle soluzioni ottenute non solo rispetto all’efficientamento del servizio ma anche alla presenza di interessi divergenti.
Strategia di efficientamento di un'azienda di TPL
CUZZOCREA, FRANCESCO
2018/2019
Abstract
This thesis is aimed at defining a strategy to improve operational efficiency in a public transport firm, in order to optimize resources usage and drivers’ working schedule. The Italian regulatory framework and the DB Group's corporate reality were analysed to collect main features of this type of company. A focus was made on the scientific literature of operational research and the main software used to optimize public transport operations. A software selection method was applied with respect to the analytical needs of this thesis and the best-fitting instrument was chosen. After defining the optimization process, different types of analysis were carried out in order to deepen the chosen software sensitivity. The results were implemented in the minimization of driving times, keeping service provided to customers as such, and it allowed to draft 5 operational scenarios. Driver schedule KPI were used to compare effectiveness among solutions. Finally, the definition of a decision support system made the solution selection possible by considering both service efficiency and different stakeholders’ interests.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/150397