Nowadays, with the advent of Big Data and other complex technologies, new potentially disruptive innovations are knocking at the door of the energy sector, pushing firms to face the so called Digital Transformation. This sector is characterized by history: the monopolistic nature and the high barriers to enter the market have led firms within the industry to be not enough flexible to catch up with the new opportunities offered by digital technologies. From the literature is known that the company’s ability to innovate is strictly linked to the ACAP construct. Studying its antecedents, the research focuses on the Strategic Orientation which has been declined into the new construct of Digital Strategic Orientation (DSO): it represents the Strategic Orientation of the firm regarding the new emerging technological opportunities and their potential positive effects on the organization’s performances and results. It contributes to generate Prior Related Knowledge which in turn fuels the ACAP components. The study analyses the antecedents of DSO by firstly selecting seven major components previously mentioned in the scientific literature and then investigating through a regression analysis their relative effect on the dependent variable. Subsequently, a theoretical framework has been developed by testing seven hypotheses through a survey administered to a sample of 83 Italian companies belonging to the energy sector. Econometric analyses show the different contribution that the seven dependent variables have on the DSO, serving as guidelines for understanding the managerial implication led by the digital transformation. The overall result of the research highlights correlations among respectively the senior management support, acquisition methodologies, existence of a dedicated BU and knowledge sharing practices and the DSO of the firm, supporting in this way the importance to further investigate this construct with future researches.

Al giorno d’oggi, con l’avvento dei Big Data e altre complesse tecnologie, nuove potenziali Disruptive Innovations stanno bussando alle porte del settore energetico, spingendo le aziende ad affrontare la cosiddetta Trasformazione Digitale. Questo settore è caratterizzato fortemente dalla storia: la natura monopolistica e le alte barriere d’ingresso al mercato hanno costretto le aziende del settore a non essere opportunamente flessibili per cogliere le nuove opportunità offerte dalle tecnologie digitali. Dalla letteratura emerge che la capacità di innovare delle compagnie è strettamente collegato al concetto di ACAP (Absorptive Capacity). Di fatti, studiando i suoi antecedenti, la ricerca si focalizza sulla “Strategic Orientation” (DSO), la quale viene declinata in un nuovo costrutto chiamato “Digital Strategic Orientation”: esso rappresenta la “Strategic Orientation” dell’azienda focalizzata sulle nuove emergenti tecnologie digitali e il loro potenziale effetto sulle prestazioni e risultati dell’azienda stessa. Infatti, il costrutto contribuisce a generare “Prior Related Knowledge” che, a sua volta, alimenta conseguentemente i componenti dell’ACAP. Lo studio analizza dunque gli antecedenti della DSO, selezionando in primis sette componenti menzionati precedentemente nella letteratura scientifica e poi investigando attraverso una regressione lineare i loro relativi effetti sulla variabile dipendente (DSO). Successivamente, è stato sviluppato un framework teorico strutturando e poi testando sette ipotesi attraverso un questionario amministrato ad un sample di 83 aziende italiane appartenenti al settore energetico. L’analisi econometrica dimostra i diversi contributi che le sette variabili dipendenti studiate hanno sulla DSO e le conseguenti implicazioni manageriali promosse dalla trasformazione digitale. Il risultato finale della ricerca sottolinea le forti correlazioni rispettivamente tra il Supporto del Senior Management, le Metodologie di Acquisizione del Knowledge, l’Esistenza di una Business Unit dedicata all’orientamento strategico e delle Practice di Knowledge Sharing con la DSO dell’azienda, supportando in questo modo l’importanza di continuare ad investigare questo costrutto attraverso ricerche future.

The role of the digital strategic orientation : a quantitative analysis about its antecedents and relationships with the absorptive capacity in the Italian energy sector

SEMPRINI, FRANCESCO;FATTORI, ALBERTO
2018/2019

Abstract

Nowadays, with the advent of Big Data and other complex technologies, new potentially disruptive innovations are knocking at the door of the energy sector, pushing firms to face the so called Digital Transformation. This sector is characterized by history: the monopolistic nature and the high barriers to enter the market have led firms within the industry to be not enough flexible to catch up with the new opportunities offered by digital technologies. From the literature is known that the company’s ability to innovate is strictly linked to the ACAP construct. Studying its antecedents, the research focuses on the Strategic Orientation which has been declined into the new construct of Digital Strategic Orientation (DSO): it represents the Strategic Orientation of the firm regarding the new emerging technological opportunities and their potential positive effects on the organization’s performances and results. It contributes to generate Prior Related Knowledge which in turn fuels the ACAP components. The study analyses the antecedents of DSO by firstly selecting seven major components previously mentioned in the scientific literature and then investigating through a regression analysis their relative effect on the dependent variable. Subsequently, a theoretical framework has been developed by testing seven hypotheses through a survey administered to a sample of 83 Italian companies belonging to the energy sector. Econometric analyses show the different contribution that the seven dependent variables have on the DSO, serving as guidelines for understanding the managerial implication led by the digital transformation. The overall result of the research highlights correlations among respectively the senior management support, acquisition methodologies, existence of a dedicated BU and knowledge sharing practices and the DSO of the firm, supporting in this way the importance to further investigate this construct with future researches.
MANELLI, LUCA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
Al giorno d’oggi, con l’avvento dei Big Data e altre complesse tecnologie, nuove potenziali Disruptive Innovations stanno bussando alle porte del settore energetico, spingendo le aziende ad affrontare la cosiddetta Trasformazione Digitale. Questo settore è caratterizzato fortemente dalla storia: la natura monopolistica e le alte barriere d’ingresso al mercato hanno costretto le aziende del settore a non essere opportunamente flessibili per cogliere le nuove opportunità offerte dalle tecnologie digitali. Dalla letteratura emerge che la capacità di innovare delle compagnie è strettamente collegato al concetto di ACAP (Absorptive Capacity). Di fatti, studiando i suoi antecedenti, la ricerca si focalizza sulla “Strategic Orientation” (DSO), la quale viene declinata in un nuovo costrutto chiamato “Digital Strategic Orientation”: esso rappresenta la “Strategic Orientation” dell’azienda focalizzata sulle nuove emergenti tecnologie digitali e il loro potenziale effetto sulle prestazioni e risultati dell’azienda stessa. Infatti, il costrutto contribuisce a generare “Prior Related Knowledge” che, a sua volta, alimenta conseguentemente i componenti dell’ACAP. Lo studio analizza dunque gli antecedenti della DSO, selezionando in primis sette componenti menzionati precedentemente nella letteratura scientifica e poi investigando attraverso una regressione lineare i loro relativi effetti sulla variabile dipendente (DSO). Successivamente, è stato sviluppato un framework teorico strutturando e poi testando sette ipotesi attraverso un questionario amministrato ad un sample di 83 aziende italiane appartenenti al settore energetico. L’analisi econometrica dimostra i diversi contributi che le sette variabili dipendenti studiate hanno sulla DSO e le conseguenti implicazioni manageriali promosse dalla trasformazione digitale. Il risultato finale della ricerca sottolinea le forti correlazioni rispettivamente tra il Supporto del Senior Management, le Metodologie di Acquisizione del Knowledge, l’Esistenza di una Business Unit dedicata all’orientamento strategico e delle Practice di Knowledge Sharing con la DSO dell’azienda, supportando in questo modo l’importanza di continuare ad investigare questo costrutto attraverso ricerche future.
Tesi di laurea Magistrale
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Descrizione: The role of the Digital Strategic Orientation: a quantitative analysis about its antecedents and relationships with the Absorptive Capacity in the Italian energy sector
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/150953