This dissertation positions in the domain of Corporate Entrepreneurship, a cardinal but ambiguous paradigm among researchers and practitioners. Corporate Entrepreneurship suffered for different terminologies in being described, as well as for inappropriate labels, such as “Intrapreneurship”. But, particularly, exploring the constructs framing the firm-level entrepreneurial processes, theorists often exhibited incongruities in categorizing the forms of Corporate Entrepreneurship, nor they explored yet what the real practices through which CE may manifest are. Grounding on these gaps this study adopted a multi-case theory-building methodology, leveraging on five narratives from the energy sector, an extremely dynamic environment which is facing an upset of its competitive landscape, mostly due to nowadays’ digital disruption. Basing on results from case studies, data analysis revealed for three major findings. First, Corporate Entrepreneurship can be intended as a paradigm encompassing a continuum of three theoretical prospects, i.e. business configuration, organizational design, and knowledge connection. Second, a comprehensive set of entrepreneurial practice presented, from which it emerged that an entrepreneurial organization-wide involvement leads either to relevant strategic turnaround or to considerable cultural shifts, but in no case to marginal transformations only. Thirdly, re-elaboration on the aforementioned entrepreneurial practices entitled to definitely characterize Corporate Entrepreneurship as a phenomenon embracing a wider umbrella than the pure intrapreneurial one. Ultimately, pivoting on these findings, this dissertation proposes for a model encompassing triggers, antecedents, objectives, forms, practices and outcomes of Corporate Entrepreneurship, thereby providing a tool for an encyclopaedical understanding of the firm-level entrepreneurial processes.

La presente tesi si radica nel tema della Corporate Entrepreneurship (CE), un fenomeno cruciale per managers e ricercatori, ma non esente da ambiguità e incongruenze. Ad esempio, una definizione univoca della Corporate Entrepreneurship è tuttora assente in letteratura, e spesso tale costrutto è stato inappropriatamente associato ad altre terminologie, come quella della “Intrapreneurship”. Ma, soprattutto, non è ancora chiaro le prospettive teoriche in cui Corporate Entrepreneurship possa essere classificata, né la ricerca ha finora esplorato in quali forme tale paradigma venga operativamente implementato. Ciò considerato, questo studio si fonda su cinque casi studio multipli incentrati nell’industria dell’energia, un ecosistema estremamente dinamico e attualmente in profonda trasformazione, in cui le aziende sono costrette ad un continuo rinnovamento per sostenere il loro vantaggio competitivo. Così, l’elaborazione dei dati derivanti dai casi studio ha portato a tre principali risultati. In primis, CE può essere concettualizzata sulla base di un continuo di tre prospetti teorici, ovvero “business configuration”, “organizational design” e “knowledge connection”. In secundis, le narrative hanno rivelato un insieme di iniziative di CE, dalle quali è emerso che coinvolgimenti aziendali a tuttotondo tendono a generare cambiamenti strategici e/o culturali radicali, o in ogni modo non marginali. Infine, tali iniziative hanno evidenziato come le aziende facciano sempre più ricorso a fonti esterne di innovazione ed imprenditoria, così definitivamente appurando come Corporate Entrepreneurship non possa essere confinata alla sopramenzionata “Intrapreneurship”. In ultima analisi, sul fondamento di tali risultati, la presente tesi propone un modello teorico comprendente cause scatenanti, antecedenti, obiettivi, prospetti teorici, pratiche, e conseguenze della Corporate Entrepreneurship, con la finalità di dare una visione di insieme sui costrutti e le relazioni caratterizzanti i processi imprenditoriali aziendali.

A model for the corporate entrepreneurship journey. Framing forms and practices from explorations in the energy sector

LI VIGNI, ALESSANDRO
2018/2019

Abstract

This dissertation positions in the domain of Corporate Entrepreneurship, a cardinal but ambiguous paradigm among researchers and practitioners. Corporate Entrepreneurship suffered for different terminologies in being described, as well as for inappropriate labels, such as “Intrapreneurship”. But, particularly, exploring the constructs framing the firm-level entrepreneurial processes, theorists often exhibited incongruities in categorizing the forms of Corporate Entrepreneurship, nor they explored yet what the real practices through which CE may manifest are. Grounding on these gaps this study adopted a multi-case theory-building methodology, leveraging on five narratives from the energy sector, an extremely dynamic environment which is facing an upset of its competitive landscape, mostly due to nowadays’ digital disruption. Basing on results from case studies, data analysis revealed for three major findings. First, Corporate Entrepreneurship can be intended as a paradigm encompassing a continuum of three theoretical prospects, i.e. business configuration, organizational design, and knowledge connection. Second, a comprehensive set of entrepreneurial practice presented, from which it emerged that an entrepreneurial organization-wide involvement leads either to relevant strategic turnaround or to considerable cultural shifts, but in no case to marginal transformations only. Thirdly, re-elaboration on the aforementioned entrepreneurial practices entitled to definitely characterize Corporate Entrepreneurship as a phenomenon embracing a wider umbrella than the pure intrapreneurial one. Ultimately, pivoting on these findings, this dissertation proposes for a model encompassing triggers, antecedents, objectives, forms, practices and outcomes of Corporate Entrepreneurship, thereby providing a tool for an encyclopaedical understanding of the firm-level entrepreneurial processes.
MANELLI, LUCA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
La presente tesi si radica nel tema della Corporate Entrepreneurship (CE), un fenomeno cruciale per managers e ricercatori, ma non esente da ambiguità e incongruenze. Ad esempio, una definizione univoca della Corporate Entrepreneurship è tuttora assente in letteratura, e spesso tale costrutto è stato inappropriatamente associato ad altre terminologie, come quella della “Intrapreneurship”. Ma, soprattutto, non è ancora chiaro le prospettive teoriche in cui Corporate Entrepreneurship possa essere classificata, né la ricerca ha finora esplorato in quali forme tale paradigma venga operativamente implementato. Ciò considerato, questo studio si fonda su cinque casi studio multipli incentrati nell’industria dell’energia, un ecosistema estremamente dinamico e attualmente in profonda trasformazione, in cui le aziende sono costrette ad un continuo rinnovamento per sostenere il loro vantaggio competitivo. Così, l’elaborazione dei dati derivanti dai casi studio ha portato a tre principali risultati. In primis, CE può essere concettualizzata sulla base di un continuo di tre prospetti teorici, ovvero “business configuration”, “organizational design” e “knowledge connection”. In secundis, le narrative hanno rivelato un insieme di iniziative di CE, dalle quali è emerso che coinvolgimenti aziendali a tuttotondo tendono a generare cambiamenti strategici e/o culturali radicali, o in ogni modo non marginali. Infine, tali iniziative hanno evidenziato come le aziende facciano sempre più ricorso a fonti esterne di innovazione ed imprenditoria, così definitivamente appurando come Corporate Entrepreneurship non possa essere confinata alla sopramenzionata “Intrapreneurship”. In ultima analisi, sul fondamento di tali risultati, la presente tesi propone un modello teorico comprendente cause scatenanti, antecedenti, obiettivi, prospetti teorici, pratiche, e conseguenze della Corporate Entrepreneurship, con la finalità di dare una visione di insieme sui costrutti e le relazioni caratterizzanti i processi imprenditoriali aziendali.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2019_12_Li Vigni.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 2.17 MB
Formato Adobe PDF
2.17 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/150964