Across the years manufacturing has acquired a more customer-centric approach as a source of competitive advantage. Market has recently faced shortening of product life-cycle and increase in demand for highly customized products. The increasing pervasiveness of Internet has brought greater connectivity, which has provided interesting tools for manufacturing industry. The concepts of Industry 4.0 and Cloud Computing provided respectively physical-virtual world interconnection and broad online access to storage and computing services (SaaS, PaaS, IaaS), creating opportunities for collaboration between enterprises. Manufacturing as a Service (MaaS) offered the fundamental idea of providing manufacturing services over the Internet. Arising from this context, Cloud Manufacturing paradigm is regarded as a potentially revolutionizing technology in manufacturing. In the last decade, it has been widely discussed in literature and great effort has been directed to investigate its benefits, architecture, business model and industry of application. The present research work addresses the paradigm and aims at filling the research gap that has emerged between the literature study about Cloud Manufacturing paradigm and cases in tube and pipe fabrication industry. Different interpretations about the paradigm features have been provided, yet limited research effort has been dedicated to the study of early adopters operating in real industries. Specifically, the ultimate purpose of the research is to assess the existence of Cloud Manufacturing starting from the analysis of real-world cases which are reportedly offering manufacturing services over the Internet, resembling the core idea of Manufacturing as a Service (MaaS) behind Cloud Manufacturing paradigm. The study and evaluation of these companies on a Cloud Manufacturing (CM) framework will allow to understand how these cases are close fabrication industry are to the CM paradigm and which forms and strategic directions they are taking in terms of business model choices.

Nel corso degli anni la produzione ha acquisito un approccio più incentrato sul cliente come fonte di vantaggio competitivo. Il mercato ha recentemente subito l'accorciamento del ciclo di vita del prodotto e l'aumento della domanda di prodotti altamente personalizzati. La crescente pervasività di Internet ha portato una maggiore connettività, che ha fornito strumenti interessanti per l'industria manifatturiera. I concetti di Industry 4.0 e Cloud Computing hanno fornito rispettivamente un'interconnessione tra il modo fisico e virtuale e un ampio accesso online ai servizi di storage e di calcolo (SaaS, PaaS, IaaS), creando opportunità di collaborazione tra le imprese. Manufacturing as a Service (MaaS) ha offerto l'idea fondamentale di fornire servizi di manufacturing su Internet. Il paradigma del Cloud Manufacturing è considerato come una tecnologia potenzialmente rivoluzionaria nella produzione. Nell'ultimo decennio, è stato ampiamente discusso in letteratura e sono stati compiuti grandi sforzi per studiarne i benefici, l'architettura, il modello di business e i settori d’applicazione. Il lavoro di ricercar presentato affronta il paradigma e mira a colmare il gap di ricerca che è emerso tra lo studio della letteratura sul paradigma Cloud Manufacturing e i casi da un settore reale, in particolare settore di fabbricazione di tubi. Sono state fornite diverse interpretazioni riguardo le caratteristiche del paradigma, ma è stato dedicato uno sforzo di ricerca limitato per lo studio delle prime implementazioni reali del paradigma. In particolare, lo scopo ultimo della ricerca è quello di valutare l'esistenza del Cloud Manufacturing a partire dall'analisi di casi reali che offrono servizi di manufacturing su Internet e che assomigliano all'idea di Manufacturing as a Service (MaaS) insita nel paradigma di Cloud Manufacturing. Lo studio e la valutazione di queste aziende su un framework di Cloud Manufacturing (CM) permetterà di capire quanto queste realtà che stanno emergendo nel settore della fabbricazione di tubi siano vicine al paradigma CM, quali forme e direzioni strategiche stiano prendendo in termini di business model.

"From manufacturing-as-a-service to Cloud manufacturing : real world cases analysis in tube and pipe fabrication industry

FIORE, GIACOMO
2018/2019

Abstract

Across the years manufacturing has acquired a more customer-centric approach as a source of competitive advantage. Market has recently faced shortening of product life-cycle and increase in demand for highly customized products. The increasing pervasiveness of Internet has brought greater connectivity, which has provided interesting tools for manufacturing industry. The concepts of Industry 4.0 and Cloud Computing provided respectively physical-virtual world interconnection and broad online access to storage and computing services (SaaS, PaaS, IaaS), creating opportunities for collaboration between enterprises. Manufacturing as a Service (MaaS) offered the fundamental idea of providing manufacturing services over the Internet. Arising from this context, Cloud Manufacturing paradigm is regarded as a potentially revolutionizing technology in manufacturing. In the last decade, it has been widely discussed in literature and great effort has been directed to investigate its benefits, architecture, business model and industry of application. The present research work addresses the paradigm and aims at filling the research gap that has emerged between the literature study about Cloud Manufacturing paradigm and cases in tube and pipe fabrication industry. Different interpretations about the paradigm features have been provided, yet limited research effort has been dedicated to the study of early adopters operating in real industries. Specifically, the ultimate purpose of the research is to assess the existence of Cloud Manufacturing starting from the analysis of real-world cases which are reportedly offering manufacturing services over the Internet, resembling the core idea of Manufacturing as a Service (MaaS) behind Cloud Manufacturing paradigm. The study and evaluation of these companies on a Cloud Manufacturing (CM) framework will allow to understand how these cases are close fabrication industry are to the CM paradigm and which forms and strategic directions they are taking in terms of business model choices.
TEDALDI, GIANLUCA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
Nel corso degli anni la produzione ha acquisito un approccio più incentrato sul cliente come fonte di vantaggio competitivo. Il mercato ha recentemente subito l'accorciamento del ciclo di vita del prodotto e l'aumento della domanda di prodotti altamente personalizzati. La crescente pervasività di Internet ha portato una maggiore connettività, che ha fornito strumenti interessanti per l'industria manifatturiera. I concetti di Industry 4.0 e Cloud Computing hanno fornito rispettivamente un'interconnessione tra il modo fisico e virtuale e un ampio accesso online ai servizi di storage e di calcolo (SaaS, PaaS, IaaS), creando opportunità di collaborazione tra le imprese. Manufacturing as a Service (MaaS) ha offerto l'idea fondamentale di fornire servizi di manufacturing su Internet. Il paradigma del Cloud Manufacturing è considerato come una tecnologia potenzialmente rivoluzionaria nella produzione. Nell'ultimo decennio, è stato ampiamente discusso in letteratura e sono stati compiuti grandi sforzi per studiarne i benefici, l'architettura, il modello di business e i settori d’applicazione. Il lavoro di ricercar presentato affronta il paradigma e mira a colmare il gap di ricerca che è emerso tra lo studio della letteratura sul paradigma Cloud Manufacturing e i casi da un settore reale, in particolare settore di fabbricazione di tubi. Sono state fornite diverse interpretazioni riguardo le caratteristiche del paradigma, ma è stato dedicato uno sforzo di ricerca limitato per lo studio delle prime implementazioni reali del paradigma. In particolare, lo scopo ultimo della ricerca è quello di valutare l'esistenza del Cloud Manufacturing a partire dall'analisi di casi reali che offrono servizi di manufacturing su Internet e che assomigliano all'idea di Manufacturing as a Service (MaaS) insita nel paradigma di Cloud Manufacturing. Lo studio e la valutazione di queste aziende su un framework di Cloud Manufacturing (CM) permetterà di capire quanto queste realtà che stanno emergendo nel settore della fabbricazione di tubi siano vicine al paradigma CM, quali forme e direzioni strategiche stiano prendendo in termini di business model.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/150974