This research aims to evaluate the financial and operational feasibility of a Demand Responsive Connector (DRC) to feed the new Bus Rapid Transit System (BRT) that is being built in Campinas, Brazil. Through the detailed analysis of a case study, the authors expect to bring to light the most important aspects that should be addressed when evaluating this type of service and, consequently, offer a useful starting point for future improvements on the transport networks performance in major cities of developing countries. The study consisted on the analysis of previous experiences with demand responsive transport, investigating its strengths and weaknesses, followed by the assessment of a real case in an important city in Brazil. The case study evaluation involved the definition of the potential service demand, the operational parameters of the service and, finally, its financial balance for a time horizon of ten years. The demand was obtained through a modal choice model, properly calibrated using the maximum likelihood criteria and stated preferences surveys, while the operational parameters were defined based on literature. Besides the economic perspective, public transport ridership and DRC ridership were also considered in order to choose between the 14 proposed scenarios. In this way, it was possible to identify the scenario with better sustainability and accessibility levels, which could support the improvement of the quality of life and resilience in the studied area.
L’obbiettivo di questa ricerca è quello di valutare la fattibilità finanziaria ed operativa di un Demand Responsive Connector (DRC) per alimentare il nuovo Bus Rapid Transit System (BRT) in costruzione a Campinas, in Brasile. Attraverso l'analisi dettagliata di un caso di studio, gli autori si aspettano di portare alla luce gli aspetti più importanti che dovrebbero essere affrontati per la valutazione di questo tipo di servizio e, di conseguenza, offrire un punto di partenza rilevante per futuri miglioramenti delle prestazioni delle reti di trasporto nelle grandi città dei paesi in via di sviluppo. Lo studio consiste nell'analisi delle esperienze precedenti con il trasporto a domanda, studiando i suoi punti di forza e di debolezza, seguito dalla valutazione di un caso reale in una città importante in Brasile. La valutazione del case di studio ha comportato la definizione della domanda potenziale del servizio, dei parametri operativi del servizio stesso e, infine, il suo bilancio finanziario per un arco temporale di dieci anni. La domanda è stata ottenuta attraverso un modello di scelta modale, opportunamente calibrato utilizzando i criteri di massima verosimiglianza e le indagini sulle preferenze dichiarate, mentre i parametri operativi sono stati definiti in base alla letteratura esistente. Oltre alla prospettiva economica, sono stati presi in considerazione anche le percentuali risultanti del trasporto pubblico e del DRC sulla ripartizione modale al fine di scegliere tra i 14 scenari proposti. In questo modo, è stato possibile identificare lo scenario con livelli di sostenibilità e accessibilità migliori, che potrebbe contribuire più col miglioramento della qualità della vita e della resilienza nell'area di studio.
Demand responsive connector : a sustainable feeder service for new mass transit systems in developing countries
de ALMEIDA MARINS, JOÃO FELIPE
2018/2019
Abstract
This research aims to evaluate the financial and operational feasibility of a Demand Responsive Connector (DRC) to feed the new Bus Rapid Transit System (BRT) that is being built in Campinas, Brazil. Through the detailed analysis of a case study, the authors expect to bring to light the most important aspects that should be addressed when evaluating this type of service and, consequently, offer a useful starting point for future improvements on the transport networks performance in major cities of developing countries. The study consisted on the analysis of previous experiences with demand responsive transport, investigating its strengths and weaknesses, followed by the assessment of a real case in an important city in Brazil. The case study evaluation involved the definition of the potential service demand, the operational parameters of the service and, finally, its financial balance for a time horizon of ten years. The demand was obtained through a modal choice model, properly calibrated using the maximum likelihood criteria and stated preferences surveys, while the operational parameters were defined based on literature. Besides the economic perspective, public transport ridership and DRC ridership were also considered in order to choose between the 14 proposed scenarios. In this way, it was possible to identify the scenario with better sustainability and accessibility levels, which could support the improvement of the quality of life and resilience in the studied area.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/151058