This paper investigates how digital servitization can be an opportunity for a SME to escape from stagnating market and a trigger to innovate its business model. For this purpose, a single case study has been performed related to a company operating in a recently disrupted industry as broadcasting. Through the study, we provide empirical evidences over the strategic behaviors and choices that can help SMEs in effectively implement digital servitization to radically change the BM. Indeed, these tactics proved to help in overcoming most of the barriers associated to servitization. The originality of the study consists in analyzing this process using the lens of BMI.

L’obiettivo di questa ricerca è quello di analizzare come la digital servitization possa essere per una PMI una strategia per uscire da una condizione di mercato stagnante e un’occasione per innovare il proprio modello di business. A tal finalità, è stato fatto un caso di studio singolo, relativo a un’azienda che opera in un mercato recentemente rivoluzionato, il broadcasting. Attraverso la ricerca, sono fornite evidenze empiriche che spiegano come scelte e comportamenti strategici possano aiutare le PMI a perseguire efficacemente la digital servitization. In particolare, queste scelte hanno dimostrato di facilitare il superamento delle barriere connesse alla servitization, che dalla letteratura emergono come tipiche. L’originalità dello studio consiste nell’analizzare il processo usando la lente di Business Model Innovation.

Dealing with digital servitization and business model innovation in a disrupted market. Evidence from a small medium enterprise

LAMPERTI, SOFIA
2018/2019

Abstract

This paper investigates how digital servitization can be an opportunity for a SME to escape from stagnating market and a trigger to innovate its business model. For this purpose, a single case study has been performed related to a company operating in a recently disrupted industry as broadcasting. Through the study, we provide empirical evidences over the strategic behaviors and choices that can help SMEs in effectively implement digital servitization to radically change the BM. Indeed, these tactics proved to help in overcoming most of the barriers associated to servitization. The originality of the study consists in analyzing this process using the lens of BMI.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
L’obiettivo di questa ricerca è quello di analizzare come la digital servitization possa essere per una PMI una strategia per uscire da una condizione di mercato stagnante e un’occasione per innovare il proprio modello di business. A tal finalità, è stato fatto un caso di studio singolo, relativo a un’azienda che opera in un mercato recentemente rivoluzionato, il broadcasting. Attraverso la ricerca, sono fornite evidenze empiriche che spiegano come scelte e comportamenti strategici possano aiutare le PMI a perseguire efficacemente la digital servitization. In particolare, queste scelte hanno dimostrato di facilitare il superamento delle barriere connesse alla servitization, che dalla letteratura emergono come tipiche. L’originalità dello studio consiste nell’analizzare il processo usando la lente di Business Model Innovation.
Tesi di laurea Magistrale
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