The main objective of this thesis is to study the scenario of a railway network eco-friendly electrified in Colombia. In particular, the preliminary study of a possible one a metro line in the city of Barranquilla, which connects the city center with the surrounding villages. The project basically follows an initial approach and research on the application of mobility that allows an adequate sizing of the electric traction system, necessary for the case study and analysis of the design criteria for the railway network of the metropolitan type with relative estimates for the service. In developing the proposal, the following elements are therefore taken into consideration: the study of mobility in Colombian current context, the choice of sections, the characterization and parameters of definition of a subway, with particular interest in the identification, in case of ordinary service, travel times, commercial speed on the line, number of necessary trains, the characteristics of the rolling stock to be used and the consumption energy. Finally, we will move on to the considerations for the design of the power supply system account of the measures necessary to compensate for the environmental impacts of the railway network proposal, through the integration of smart technologies and renewable sources for the achievement of environmental sustainability of the project.

L’obiettivo principale di questa tesi è di studiare lo scenario di una rete ferroviaria elettrificata ecosostenibile in Colombia. In particolare, lo studio preliminare di una possibile una linea metropolitana nella città di Barranquilla, che collega il centro cittadino con i paesini circostanti. Il progetto segue fondamentalmente un approccio iniziale e delle ricerche sulla domanda di mobilità che permetta un adeguato dimensionamento del sistema elettrico di trazione, necessario per il caso in studio e l’analisi dei criteri di progettazione per la rete ferroviaria del tipo metropolitana con relative stime per il servizio. Nello sviluppo della proposta, vengono per tanto presi in considerazione i seguenti elementi: lo studio della mobilità nel contesto attuale colombiano, la scelta delle tratte, la caratterizzazione e parametri di definizione di una metropolitana, con particolare interesse nell’individuazione, in caso di servizio ordinario, dei tempi di percorrenza, le velocità commerciali sulla linea, il numero di treni necessari, le caratteristiche del materiale rotabile ad essere impiagato ed i consumi energetici. Finalmente, si passerà alle considerazioni per il disegno del sistema di alimentazione tenendo conto delle misure necessarie atte a sopperire gli impatti ambientali della rete ferroviaria proposta, attraverso l’integrazione di tecnologie smart e fonti rinnovabili per il raggiungimento dell'ecosostenibilità del progetto.

Proposta di un sistema di trasporto elettrico ecosostenibile per il trasporto di passeggeri nella città di Barranquilla in Colombia

REBOLLEDO MESA, NATHALY
2018/2019

Abstract

The main objective of this thesis is to study the scenario of a railway network eco-friendly electrified in Colombia. In particular, the preliminary study of a possible one a metro line in the city of Barranquilla, which connects the city center with the surrounding villages. The project basically follows an initial approach and research on the application of mobility that allows an adequate sizing of the electric traction system, necessary for the case study and analysis of the design criteria for the railway network of the metropolitan type with relative estimates for the service. In developing the proposal, the following elements are therefore taken into consideration: the study of mobility in Colombian current context, the choice of sections, the characterization and parameters of definition of a subway, with particular interest in the identification, in case of ordinary service, travel times, commercial speed on the line, number of necessary trains, the characteristics of the rolling stock to be used and the consumption energy. Finally, we will move on to the considerations for the design of the power supply system account of the measures necessary to compensate for the environmental impacts of the railway network proposal, through the integration of smart technologies and renewable sources for the achievement of environmental sustainability of the project.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
L’obiettivo principale di questa tesi è di studiare lo scenario di una rete ferroviaria elettrificata ecosostenibile in Colombia. In particolare, lo studio preliminare di una possibile una linea metropolitana nella città di Barranquilla, che collega il centro cittadino con i paesini circostanti. Il progetto segue fondamentalmente un approccio iniziale e delle ricerche sulla domanda di mobilità che permetta un adeguato dimensionamento del sistema elettrico di trazione, necessario per il caso in studio e l’analisi dei criteri di progettazione per la rete ferroviaria del tipo metropolitana con relative stime per il servizio. Nello sviluppo della proposta, vengono per tanto presi in considerazione i seguenti elementi: lo studio della mobilità nel contesto attuale colombiano, la scelta delle tratte, la caratterizzazione e parametri di definizione di una metropolitana, con particolare interesse nell’individuazione, in caso di servizio ordinario, dei tempi di percorrenza, le velocità commerciali sulla linea, il numero di treni necessari, le caratteristiche del materiale rotabile ad essere impiagato ed i consumi energetici. Finalmente, si passerà alle considerazioni per il disegno del sistema di alimentazione tenendo conto delle misure necessarie atte a sopperire gli impatti ambientali della rete ferroviaria proposta, attraverso l’integrazione di tecnologie smart e fonti rinnovabili per il raggiungimento dell'ecosostenibilità del progetto.
Tesi di laurea Magistrale
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