Municipal markets were born during the nineteenth century in order to supply basic necessities at controlled prices, in periods during which social differences were very present. Initially constituted by simple shelters, over the years the markets have acquired a greater consistency with closed and permanent structures. The Fifties, characterized by the expansion of the city of Milan towards the periphery, saw the construction of covered markets in correspondence of the new residential districts with a popular vocation. Today, for markets located in central areas of the city, both structural and functional renewal interventions have already been implemented, in order to increase their attractiveness for citizens who now use them not only as a place to purchase food, but also as centers of sociality. The thesis gathers the historical information on the development over time of the typology of the market from its appearance until today, providing the redesigns of the twenty-four covered markets still present in the Milan area, with specifications regarding the consistency of the buildings. Faced with the analysis carried out, the planning phase began with an awareness of what markets represented and how they have been organized so far, thus being able to identify strengths to be exploited and weaknesses to act on. The intervention on the market of Quarto Oggiaro has therefore preserved the existing structure by making changes that acted on the introversion of the market, which today is almost hermetic, as opening up numerous windows towards the neighborhood and rotating the orientation of the stands. The perfect symmetry of the distribution system is moved with the inclusion of volumes that dialogue with the rhythm of the existing pillars and at the same time establish a relationship with the new square planned by the project. The functional aspect is also integrated, through the provision of aggregative activities combined with the traditional vocation of the building.

La figura del mercato comunale coperto nacque sin dall’Ottocento allo scopo di fornire prodotti di prima necessità a prezzi calmierati, in epoche durante le quali le differenze sociali erano molto presenti. Inizialmente costituiti da semplici pensiline, nel corso degli anni i mercati hanno acquisito una consistenza maggiore con strutture chiuse e permanenti. Gli anni Cinquanta, caratterizzati dall’espansione della città di Milano verso la periferia, videro la costruzione di mercati coperti in corrispondenza dei nuovi quartieri residenziali a vocazione popolare. Oggi, per i mercati collocati in zone centrali della città sono già stati attuati interventi di rinnovo sia strutturale che funzionale, al fine di incrementarne l’attrattiva per i cittadini che ne fruiscono non solo come luogo di acquisto di prodotti alimentari, ma anche come centri di socialità. La tesi raccoglie informazioni storiche sullo sviluppo nel tempo della tipologia del mercato dalla sua comparsa sino ad oggi, oltre ai ridisegni dei ventiquattro mercati coperti ancora presenti sul territorio milanese, con specifiche in merito alla consistenza degli edifici. A fronte dell’analisi svolta, la fase progettuale è iniziata con la consapevolezza di ciò che i mercati hanno rappresentato e come sono stati organizzati sino ad ora, potendo così individuare punti di forza da valorizzare e debolezze su cui agire. L’intervento sul mercato di Quarto Oggiaro ha perciò preservato la struttura esistente apportandovi modifiche che agissero sull’introversione del mercato, che ad oggi risulta quasi ermetico, aprendo verso il quartiere numerose vetrate e mediante rotazioni dell’orientamento dei posteggi. La perfetta simmetria dell’impianto distributivo viene movimentata con l’inserimento di volumi che dialogano con il ritmo dei pilastri esistenti e nel contempo instaurano un rapporto con la nuova piazza prevista dal progetto. Anche l’aspetto funzionale viene integrato mediante la previsione di attività aggregative, unite alla tradizionale vocazione dell’edificio.

MCCM. Mercati comunali coperti Milano. Più volume : il mercato di Quarto Oggiaro tra novità e tradizione

BOLOGNESI, CAMILLA
2018/2019

Abstract

Municipal markets were born during the nineteenth century in order to supply basic necessities at controlled prices, in periods during which social differences were very present. Initially constituted by simple shelters, over the years the markets have acquired a greater consistency with closed and permanent structures. The Fifties, characterized by the expansion of the city of Milan towards the periphery, saw the construction of covered markets in correspondence of the new residential districts with a popular vocation. Today, for markets located in central areas of the city, both structural and functional renewal interventions have already been implemented, in order to increase their attractiveness for citizens who now use them not only as a place to purchase food, but also as centers of sociality. The thesis gathers the historical information on the development over time of the typology of the market from its appearance until today, providing the redesigns of the twenty-four covered markets still present in the Milan area, with specifications regarding the consistency of the buildings. Faced with the analysis carried out, the planning phase began with an awareness of what markets represented and how they have been organized so far, thus being able to identify strengths to be exploited and weaknesses to act on. The intervention on the market of Quarto Oggiaro has therefore preserved the existing structure by making changes that acted on the introversion of the market, which today is almost hermetic, as opening up numerous windows towards the neighborhood and rotating the orientation of the stands. The perfect symmetry of the distribution system is moved with the inclusion of volumes that dialogue with the rhythm of the existing pillars and at the same time establish a relationship with the new square planned by the project. The functional aspect is also integrated, through the provision of aggregative activities combined with the traditional vocation of the building.
AVERNA, MARTA
BUOLI, ALICE
PIGA, BARBARA
SABATINELLI, STEFANIA
VEDOÀ, MARCO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
18-dic-2019
2018/2019
La figura del mercato comunale coperto nacque sin dall’Ottocento allo scopo di fornire prodotti di prima necessità a prezzi calmierati, in epoche durante le quali le differenze sociali erano molto presenti. Inizialmente costituiti da semplici pensiline, nel corso degli anni i mercati hanno acquisito una consistenza maggiore con strutture chiuse e permanenti. Gli anni Cinquanta, caratterizzati dall’espansione della città di Milano verso la periferia, videro la costruzione di mercati coperti in corrispondenza dei nuovi quartieri residenziali a vocazione popolare. Oggi, per i mercati collocati in zone centrali della città sono già stati attuati interventi di rinnovo sia strutturale che funzionale, al fine di incrementarne l’attrattiva per i cittadini che ne fruiscono non solo come luogo di acquisto di prodotti alimentari, ma anche come centri di socialità. La tesi raccoglie informazioni storiche sullo sviluppo nel tempo della tipologia del mercato dalla sua comparsa sino ad oggi, oltre ai ridisegni dei ventiquattro mercati coperti ancora presenti sul territorio milanese, con specifiche in merito alla consistenza degli edifici. A fronte dell’analisi svolta, la fase progettuale è iniziata con la consapevolezza di ciò che i mercati hanno rappresentato e come sono stati organizzati sino ad ora, potendo così individuare punti di forza da valorizzare e debolezze su cui agire. L’intervento sul mercato di Quarto Oggiaro ha perciò preservato la struttura esistente apportandovi modifiche che agissero sull’introversione del mercato, che ad oggi risulta quasi ermetico, aprendo verso il quartiere numerose vetrate e mediante rotazioni dell’orientamento dei posteggi. La perfetta simmetria dell’impianto distributivo viene movimentata con l’inserimento di volumi che dialogano con il ritmo dei pilastri esistenti e nel contempo instaurano un rapporto con la nuova piazza prevista dal progetto. Anche l’aspetto funzionale viene integrato mediante la previsione di attività aggregative, unite alla tradizionale vocazione dell’edificio.
Tesi di laurea Magistrale
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