The project’s aim is to enhance a building of great architectural importance, the experimental dome of the architect Dante Bini and, at the same time, pay tribute to the artistic figure of the film director Michelangelo Antonioni. The uniqueness of Costa Paradiso’s landscape led Michelangelo Antonioni and Monica Vitti to choose this place as a site for the construction of their holiday home. The project is commissioned to the visionary architect Dante Bini, who had a few years earlier patented the Binishell system, which consisted in building domes with the help of pneumoforms and compressed air. The architect sought a relationship of contrasts and assonances with the surrounding landscape, so the design attitudes can be summarized in two tendencies. The first one puts in contrast the harshness of nature with the perfection of the external envelope, while the second one puts into continuity the spontaneity of nature and the sinuous progression of the interior space, even including it through visuals that frame perspectives on the surrounding landscape, as did Antonioni’s in his films. In fact, the talent of the director lies in the ability of knowing how to transmit emotions through images or visions: this is why the theme of vision is a key point in the project of the museum. Thus in the outer space, there are six elements, called Objects of Vision, which function as visual catalysts on the landscape and on the dome itself. In this case as well, a contrast has been sought to the irregularity of nature through the use of pure geometric volumes. By analogy with nature, on the other hand, the underground museum is developed with an organic plant with a radial opening over the cliffs. The hypogean location was chosen to interfere as little as possible with the surrounding landscape, and also take up the theme of the mine, a widespread and peculiar element in the Sardinian territory. However, the project’s aim is not just the self-referential exaltation of the themes of the landscape and aesthetics of Antonioni, but also the development of a new type of tourism linked to cultural aspects, which is currently not particularly encouraged and exploited in Sardinia.
Lo scopo del progetto è quello di valorizzare un manufatto di grande rilevanza architettonica, la cupola sperimentale dell’architetto Dante Bini e, al tempo stesso, di rendere omaggio alla figura artistica del regista Michelangelo Antonioni. L’unicità del paesaggio di Costa Paradiso ha indotto Michelangelo Antonioni e Monica Vitti a scegliere questo luogo come sito per la costruzione della loro casa per le vacanze. Il progetto viene affidato all’architetto visionario Dante Bini, che aveva brevettato da qualche anno il sistema Binishell, il quale consisteva nel costruire edifici a cupola con l’aiuto di pneumoforme ed aria compressa. L’architetto ha cercato un rapporto per contrasti e assonanze con il paesaggio, così gli atteggiamenti progettuali si possono riassumere in due tendenze. La prima contrappone all’asprezza della natura la perfezione dell’involucro esterno, mentre la seconda pone in continuità l’organicità della natura all’andamento curvilineo dello spazio interno, addirittura includendolo attraverso visuali che inquadrano prospettive sul paesaggio, alla maniera dei film di Antonioni. Infatti, il genio del regista ferrarese risiede nella capacità di saper comunicare le emozioni attraverso immagini o visioni: è per questo motivo che il tema della visione è centrale nel progetto museale. Così nello spazio esterno, sono collocati sei elementi, chiamati Oggetti della Visione, che funzionano come strumenti catalizzatori di visuali sul paesaggio e sulla cupola stessa, e anche in questo caso si è ricercata una contrapposizione all’irregolarità della natura tramite l’uso di volumi dalle geometrie pure. Per analogia alla natura invece, il progetto del museo sotterraneo si sviluppa con un impianto organico con apertura a ventaglio che si apre sulla scogliera. La collocazione ipogea è stata scelta per interferire il meno possibile sul paesaggio circostante, ed inoltre riprende il tema della miniera, elemento diffuso e peculiare nel territorio sardo. Il progetto però non mira solo all’esaltazione autoreferenziale dei temi del paesaggio e dell’estetica di Antonioni, ma anche a sviluppare un nuovo tipo di turismo legato ad aspetti culturali, che attualmente non è particolarmente incentivato e sfruttato.
Le cupole di Costa Paradiso. Un museo della visione per Michelangelo Antonioni
FERRARIO, MARTA;DAMIA, MARTA MARIA;GALASSI, GEMMA
2018/2019
Abstract
The project’s aim is to enhance a building of great architectural importance, the experimental dome of the architect Dante Bini and, at the same time, pay tribute to the artistic figure of the film director Michelangelo Antonioni. The uniqueness of Costa Paradiso’s landscape led Michelangelo Antonioni and Monica Vitti to choose this place as a site for the construction of their holiday home. The project is commissioned to the visionary architect Dante Bini, who had a few years earlier patented the Binishell system, which consisted in building domes with the help of pneumoforms and compressed air. The architect sought a relationship of contrasts and assonances with the surrounding landscape, so the design attitudes can be summarized in two tendencies. The first one puts in contrast the harshness of nature with the perfection of the external envelope, while the second one puts into continuity the spontaneity of nature and the sinuous progression of the interior space, even including it through visuals that frame perspectives on the surrounding landscape, as did Antonioni’s in his films. In fact, the talent of the director lies in the ability of knowing how to transmit emotions through images or visions: this is why the theme of vision is a key point in the project of the museum. Thus in the outer space, there are six elements, called Objects of Vision, which function as visual catalysts on the landscape and on the dome itself. In this case as well, a contrast has been sought to the irregularity of nature through the use of pure geometric volumes. By analogy with nature, on the other hand, the underground museum is developed with an organic plant with a radial opening over the cliffs. The hypogean location was chosen to interfere as little as possible with the surrounding landscape, and also take up the theme of the mine, a widespread and peculiar element in the Sardinian territory. However, the project’s aim is not just the self-referential exaltation of the themes of the landscape and aesthetics of Antonioni, but also the development of a new type of tourism linked to cultural aspects, which is currently not particularly encouraged and exploited in Sardinia.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
tesi scritta.pdf
non accessibile
Descrizione: TESI SCRITTA
Dimensione
80.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
80.2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
catalogo opere allestimento.pdf
non accessibile
Descrizione: CATALOGO OPERE
Dimensione
43.94 MB
Formato
Adobe PDF
|
43.94 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
tav01_manifesto.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.01 - Manifesto
Dimensione
33.56 MB
Formato
JPEG
|
33.56 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav02_inquadramento generale.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.02 - Inquadramento generale
Dimensione
35.72 MB
Formato
JPEG
|
35.72 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav03_analisi paesaggio.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.03 - Analisi paesaggio
Dimensione
80.03 MB
Formato
JPEG
|
80.03 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav04_stato di fatto 500.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.04 - Stato di fatto 1:500
Dimensione
113.95 MB
Formato
JPEG
|
113.95 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav05_rilievo antonioni.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.05 - Rilievo Cupola di Antonioni
Dimensione
151.6 MB
Formato
JPEG
|
151.6 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav06_rilievo vacchi.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.06 - Rilievo Cupola di Vacchi
Dimensione
100.25 MB
Formato
JPEG
|
100.25 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav07_binishell.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.07 - Sistema costruttivo Binishell
Dimensione
32.8 MB
Formato
JPEG
|
32.8 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav08_turismo.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.08 - Turismo in Sardegna
Dimensione
54.06 MB
Formato
JPEG
|
54.06 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav09_ville in gallura.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.09 - Analisi ville in Gallura
Dimensione
47.14 MB
Formato
JPEG
|
47.14 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav10_analisi cave.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.10 - Analisi cave in Sardegna
Dimensione
61.89 MB
Formato
JPEG
|
61.89 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav11_assonometria.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.11 - Assonometria di progetto
Dimensione
85.2 MB
Formato
JPEG
|
85.2 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav12_masterplan 500.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.12 - Planivolumetrico 1:500
Dimensione
118.21 MB
Formato
JPEG
|
118.21 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav13_prog vacchi.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.13 - Progetto Cupola di Vacchi 1:100
Dimensione
40.09 MB
Formato
JPEG
|
40.09 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav14_prog antonioni.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.14 - Progetto Cupola di Antonioni 1:100
Dimensione
57.25 MB
Formato
JPEG
|
57.25 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav15_prog oggetti visione.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.15 - Progetto Oggetti della Visione 1:100
Dimensione
117.14 MB
Formato
JPEG
|
117.14 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav16_pianta scavo 500.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.16 - Progetto Museo 1:500
Dimensione
78.68 MB
Formato
JPEG
|
78.68 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav17_esploso assonometrico.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.17 - Esploso assonometrico museo 1:500
Dimensione
21.89 MB
Formato
JPEG
|
21.89 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav18_pianta 200.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.18 - Pianta progetto Museo 1:200
Dimensione
90.51 MB
Formato
JPEG
|
90.51 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav19_sezioni.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.19 - Sezioni progetto Museo 1:200
Dimensione
42.33 MB
Formato
JPEG
|
42.33 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav20_sezioni.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.20 - Sezioni progetto Museo 1:200
Dimensione
43.22 MB
Formato
JPEG
|
43.22 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav21_sezioni.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.21 - Sezioni progetto Museo 1:200
Dimensione
31.02 MB
Formato
JPEG
|
31.02 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav22_prospetto.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.22 - Vista prospettica
Dimensione
75.81 MB
Formato
JPEG
|
75.81 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav23_pianta 100.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.23 - Pianta prospettica Museo 1:100
Dimensione
82.86 MB
Formato
JPEG
|
82.86 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav24_sezioni 50.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.24 - Sezioni prospettiche Museo 1:50
Dimensione
66.67 MB
Formato
JPEG
|
66.67 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
tav25_dettagli costruttivi.jpg
non accessibile
Descrizione: tav.25 - Dettagli costruttivi Museo 1:20
Dimensione
69.33 MB
Formato
JPEG
|
69.33 MB | JPEG | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/151621