As Airbus bestseller, the A320NEO aircraft is requiring more and more engineers for improvements of the design, production support and also to support a growing in-service fleet. In this process, capitalization is an important matter since it allows a better training of the newcomers and helps to improve quality through an awareness of both engineers and plant workers on key points. The objective of the study presented in this report is the realization of a capitalization technical note on the SA NEO aircraft pylons. To reach this objective, the technical information to capitalize was found in Airbus documentation and in the feedback of design office engineers to summarize their own experience on SA NEO pylons. This information is organized in subjects from the most general topics to the most precise ones. The building of the document is based on a homogeneous framework with cartographies of the pylon with respect to several criteria and subjects (systems routing, materials, temperatures, sensitive areas, fastening systems, sealing, issues, etc.) for an easy understanding. For the same purpose the document is available both in french and english due to the different languages used in Airbus departments. Every cartography comes with a short description and some highlights from experience. The note has been integrated to Airbus capitalization tools and its release has been communicated to engineering teams and partially - for concerned topics - to manufacturing teams. It helps engineers in the daily treatment of airlines and manufacturing queries and provides helpful information on the pylon since its initial design. It also provides an awareness to plant workers on engineering aspects to substantiate from a general point of view design office decisions in the treatment of concessions. Based on this document further work will be performed to produce the same documentation on other programmes and to rationalize the fasteners used on the SA NEO pylon.

Come best-seller di Airbus, l'aereo A320NEO richiede sempre più ingegneri per migliorare la progettazione, il supporto alla produzione e anche per supportare una flotta in servizio crescente. In questo processo, la capitalizzazione e una questione importante poiché consente una migliore formazione dei nuovi arrivati e aiuta a migliorare la qualità attraverso la consapevolezza sia degli ingegneri che dei lavoratori degli impianti sui punti chiave. L'obiettivo dello studio presentato in questo rapporto è la realizzazione di una nota tecnica di capitalizzazione sui piloni di aeromobili SA NEO. Per raggiungere questo obiettivo, le informazioni tecniche da capitalizzare sono state trovate nella documentazione di Airbus e nel feedback degli ingegneri deglo studio di progettazione per sintetizzare la propria esperienza sui piloni SA NEO. Queste informazioni sono organizzate in argomenti, dagli argomenti più generali a quelli più precisi. La costruzione del documento si basa su un quadro omogeneo con cartografie del pilone rispetto a diversi criteri e argomenti (percorso dei sistemi, materiali, temperature, aree sensibili, sistemi di ssaggio, sigillatura, problemi, ecc.) per una facile comprensione. Per lo stesso scopo il documento e disponibile sia in francese che in inglese a causa delle diverse lingue utilizzate nei dipartimenti Airbus. Ogni cartografia include una breve descrizione e alcuni punti salienti dell'esperienza. La nota è stata integrata con gli strumenti di capitalizzazione di Airbus e la sua pubblicazione è stata comunicata ai team di progettazione e in parte - per gli argomenti interessati - ai team di produzione. Aiuta gli ingegneri nel trattamento quotidiano delle domande delle compagnie aeree e di produzione e fornisce informazioni utili sul pilone sin dalla sua progettazione iniziale. Fornisce inoltre una consapevolezza ai lavoratori degli impianti sugli aspetti ingegneristici per convalidare da un punto di vista generale le decisioni degli uffici di progettazione nel trattamento delle concessioni. Sulla base di questo documento verranno eseguiti ulteriori lavori per produrre la stessa documentazione su altri programmi e per razionalizzare i dispositivi di fissaggio utilizzati sul pilone SA NEO.

Knowledge capitalization on Airbus single aisle NEO pylons

KERMORGANT, ROMAIN
2018/2019

Abstract

As Airbus bestseller, the A320NEO aircraft is requiring more and more engineers for improvements of the design, production support and also to support a growing in-service fleet. In this process, capitalization is an important matter since it allows a better training of the newcomers and helps to improve quality through an awareness of both engineers and plant workers on key points. The objective of the study presented in this report is the realization of a capitalization technical note on the SA NEO aircraft pylons. To reach this objective, the technical information to capitalize was found in Airbus documentation and in the feedback of design office engineers to summarize their own experience on SA NEO pylons. This information is organized in subjects from the most general topics to the most precise ones. The building of the document is based on a homogeneous framework with cartographies of the pylon with respect to several criteria and subjects (systems routing, materials, temperatures, sensitive areas, fastening systems, sealing, issues, etc.) for an easy understanding. For the same purpose the document is available both in french and english due to the different languages used in Airbus departments. Every cartography comes with a short description and some highlights from experience. The note has been integrated to Airbus capitalization tools and its release has been communicated to engineering teams and partially - for concerned topics - to manufacturing teams. It helps engineers in the daily treatment of airlines and manufacturing queries and provides helpful information on the pylon since its initial design. It also provides an awareness to plant workers on engineering aspects to substantiate from a general point of view design office decisions in the treatment of concessions. Based on this document further work will be performed to produce the same documentation on other programmes and to rationalize the fasteners used on the SA NEO pylon.
HOFF, JEREMY
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
Come best-seller di Airbus, l'aereo A320NEO richiede sempre più ingegneri per migliorare la progettazione, il supporto alla produzione e anche per supportare una flotta in servizio crescente. In questo processo, la capitalizzazione e una questione importante poiché consente una migliore formazione dei nuovi arrivati e aiuta a migliorare la qualità attraverso la consapevolezza sia degli ingegneri che dei lavoratori degli impianti sui punti chiave. L'obiettivo dello studio presentato in questo rapporto è la realizzazione di una nota tecnica di capitalizzazione sui piloni di aeromobili SA NEO. Per raggiungere questo obiettivo, le informazioni tecniche da capitalizzare sono state trovate nella documentazione di Airbus e nel feedback degli ingegneri deglo studio di progettazione per sintetizzare la propria esperienza sui piloni SA NEO. Queste informazioni sono organizzate in argomenti, dagli argomenti più generali a quelli più precisi. La costruzione del documento si basa su un quadro omogeneo con cartografie del pilone rispetto a diversi criteri e argomenti (percorso dei sistemi, materiali, temperature, aree sensibili, sistemi di ssaggio, sigillatura, problemi, ecc.) per una facile comprensione. Per lo stesso scopo il documento e disponibile sia in francese che in inglese a causa delle diverse lingue utilizzate nei dipartimenti Airbus. Ogni cartografia include una breve descrizione e alcuni punti salienti dell'esperienza. La nota è stata integrata con gli strumenti di capitalizzazione di Airbus e la sua pubblicazione è stata comunicata ai team di progettazione e in parte - per gli argomenti interessati - ai team di produzione. Aiuta gli ingegneri nel trattamento quotidiano delle domande delle compagnie aeree e di produzione e fornisce informazioni utili sul pilone sin dalla sua progettazione iniziale. Fornisce inoltre una consapevolezza ai lavoratori degli impianti sugli aspetti ingegneristici per convalidare da un punto di vista generale le decisioni degli uffici di progettazione nel trattamento delle concessioni. Sulla base di questo documento verranno eseguiti ulteriori lavori per produrre la stessa documentazione su altri programmi e per razionalizzare i dispositivi di fissaggio utilizzati sul pilone SA NEO.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
KERMORGANT_Master_Thesis.pdf

non accessibile

Descrizione: Master Thesis
Dimensione 22.38 MB
Formato Adobe PDF
22.38 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/151644