Financial institutions today are facing rapid and irreversible changes across technology, customer behaviour and regulation. The combined power of these three drivers is amplified by the fact that they are often closely connected. Most importantly, the seismic impact of technology, in particular, is altering the cost structure of the banking industry in such a way that what once was a barrier to new entrants has suddenly become a bottleneck for incumbents. Furthermore, lower interest rates, a banking culture acting as an impediment to fast innovation and the demand from customers for a GAFA-like simplicity in banking experience led to a renovation of the sector. FinTech companies and a new breed of technology-driven and customer-centric financial institutions, aptly named challenger Banks, are bidding to transform the banking landscape. Even if there is no “one-size-fits-all” strategy for incumbent Banks to return to sustainable profitability, investments in information technology and cooperation with new entrants may play an important role. Indeed, the empirical thesis has investigated whether digital transformation is an opportunity for incumbent Banks in order to sustain profitability and create efficiency. The results highlight that an increase in technology expenses can improve Banks’ profitability and efficiency, especially to large incumbents with a well-defined digital strategy, although the magnitude of this impact is smaller for Italian Banks.

Oggi le istituzioni finanziarie si trovano ad affrontare cambiamenti rapidi e irreversibili a causa dell’avvento di nuove tecnologie, nuove abitudini dei consumatori e crescenti normative. L'impatto delle nuove tecnologie, in particolare, sta alterando la struttura dei costi del settore bancario, in modo tale che quella che un tempo costituiva una barriera per i nuovi entranti è diventata improvvisamente un collo di bottiglia per le Banche tradizionali. Inoltre, i tassi di interesse più bassi, una cultura bancaria che ha ostacolato una rapida innovazione e la domanda da parte dei clienti di un’esperienza bancaria più vicina alle proprie esigenze, hanno portato al cambiamento nel settore.  Nello specifico, le società FinTech e una nuova generazione di istituti finanziari orientati alla tecnologia e incentrati sul rapporto con il cliente, chiamati Challenger Banks, stanno trasformando il panorama bancario. Anche se non esiste una strategia "unica per tutti" per le Banche tradizionali al fine di tornare alla redditività sostenibile, gli investimenti in innovazione tecnologica e la cooperazione con i nuovi entranti possono svolgere un ruolo importante. Infatti, la tesi empirica ha indagato se la trasformazione digitale sia un'opportunità per le Banche tradizionali, al fine di sostenere la propria redditività e creare efficienza operativa. I risultati evidenziano che un aumento delle spese tecnologiche può migliorare la redditività e l'efficienza delle Banche, in particolare per i grandi operatori storici che hanno adottato una strategia digitale ben definita, sebbene l'entità di questo impatto sia minore per le Banche Italiane.

Value creation in digital transformation. Banking & capital markets : how a successful digital innovation strategy can help incumbent banks to create value

TOSI, FABIO
2018/2019

Abstract

Financial institutions today are facing rapid and irreversible changes across technology, customer behaviour and regulation. The combined power of these three drivers is amplified by the fact that they are often closely connected. Most importantly, the seismic impact of technology, in particular, is altering the cost structure of the banking industry in such a way that what once was a barrier to new entrants has suddenly become a bottleneck for incumbents. Furthermore, lower interest rates, a banking culture acting as an impediment to fast innovation and the demand from customers for a GAFA-like simplicity in banking experience led to a renovation of the sector. FinTech companies and a new breed of technology-driven and customer-centric financial institutions, aptly named challenger Banks, are bidding to transform the banking landscape. Even if there is no “one-size-fits-all” strategy for incumbent Banks to return to sustainable profitability, investments in information technology and cooperation with new entrants may play an important role. Indeed, the empirical thesis has investigated whether digital transformation is an opportunity for incumbent Banks in order to sustain profitability and create efficiency. The results highlight that an increase in technology expenses can improve Banks’ profitability and efficiency, especially to large incumbents with a well-defined digital strategy, although the magnitude of this impact is smaller for Italian Banks.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
Oggi le istituzioni finanziarie si trovano ad affrontare cambiamenti rapidi e irreversibili a causa dell’avvento di nuove tecnologie, nuove abitudini dei consumatori e crescenti normative. L'impatto delle nuove tecnologie, in particolare, sta alterando la struttura dei costi del settore bancario, in modo tale che quella che un tempo costituiva una barriera per i nuovi entranti è diventata improvvisamente un collo di bottiglia per le Banche tradizionali. Inoltre, i tassi di interesse più bassi, una cultura bancaria che ha ostacolato una rapida innovazione e la domanda da parte dei clienti di un’esperienza bancaria più vicina alle proprie esigenze, hanno portato al cambiamento nel settore.  Nello specifico, le società FinTech e una nuova generazione di istituti finanziari orientati alla tecnologia e incentrati sul rapporto con il cliente, chiamati Challenger Banks, stanno trasformando il panorama bancario. Anche se non esiste una strategia "unica per tutti" per le Banche tradizionali al fine di tornare alla redditività sostenibile, gli investimenti in innovazione tecnologica e la cooperazione con i nuovi entranti possono svolgere un ruolo importante. Infatti, la tesi empirica ha indagato se la trasformazione digitale sia un'opportunità per le Banche tradizionali, al fine di sostenere la propria redditività e creare efficienza operativa. I risultati evidenziano che un aumento delle spese tecnologiche può migliorare la redditività e l'efficienza delle Banche, in particolare per i grandi operatori storici che hanno adottato una strategia digitale ben definita, sebbene l'entità di questo impatto sia minore per le Banche Italiane.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/151763