In order to undertake a path of growth, organizations need to adopt new organizational models oriented to agility, flexibility and the ability to create value for the end customer. There are some key directions to reach a new organizational model, but it is equally important to act in a concrete way to transform the culture of the organization and achieve full engagement of people. There is no such thing as a "silver bullet" with which to become an "Agile organization". Agile is a spectrum and, as such, requires the evaluation of the business context and the possible route to be taken along a pathway guided by current existing methodologies. The Agile Maturity Model developed in this thesis is intended as an attempt to develop a possible guide to build a real path of digital transformation towards organizational agility. This model is not to be understood as invariable over time, but on the contrary the exponential growth of technology and the context that surrounds us makes it difficult and challenging to create an omni-comprehensive model. The convergence towards Agility between the Innovation, IT and HR departments proposed in this model, could go towards transversality and break the organizational silos at a functional level, but in reality, could in the same way create others at a transversal level. When we talk about the future of Business, we are talking about the future with the data we have at this moment, yet this also means that the context is changing, and the future could be made concrete in other possible scenarios.

Al fine di intraprendere un percorso di crescita, le organizzazioni hanno bisogno di adottare nuovi modelli organizzativi orientati all’agilità, alla flessibilità e alla capacità di creare valore per il cliente finale. Esistono alcune direttrici chiave per raggiungere un nuovo modello organizzativo, ma è altrettanto importante agire anche in modo concreto per trasformare la cultura dell’organizzazione e raggiungere un pieno engagement delle persone. Non esiste e mai esisterà un “silver bullet” col quale poter diventare una “Agile organization”. Agile è uno spettro e, come tale, richiede la valutazione del contesto aziendale e del possibile viaggio da intraprendere lungo un percorso guidato dalle attuali metodologie esistenti. L'Agile Maturity Model sviluppato in questa tesi è da intendersi quindi come un tentativo di sviluppare una possibile guida per costruire un vero e proprio percorso di trasformazione digitale verso l'agilità organizzativa. Tale modello non è infatti da intendersi come invariabile nel tempo, ma al contrario il passo esponenziale di crescita della tecnologia e del contesto che ci circonda rende difficile e sfidante la creazione di un modello omnicomprensivo. La convergenza verso l’Agile tra i reparti Innovation, IT e HR proposta in questo modello, potrebbe andare verso la trasversalità e rompere i silos organizzativi a livello funzionale, ma in realtà potrebbe allo stesso modo crearne altri a livello trasversale. Quando si parla quindi di futuro del Business si parla di futuro con i dati che si possiedono in questo momento, ciò non toglie però che il contesto è mutevole e il futuro si potrebbe concretizzare in altri possibili scenari.

The future of business with next-generation agile organizations. Definition of a maturity model

MENCHINI, ANDREA
2018/2019

Abstract

In order to undertake a path of growth, organizations need to adopt new organizational models oriented to agility, flexibility and the ability to create value for the end customer. There are some key directions to reach a new organizational model, but it is equally important to act in a concrete way to transform the culture of the organization and achieve full engagement of people. There is no such thing as a "silver bullet" with which to become an "Agile organization". Agile is a spectrum and, as such, requires the evaluation of the business context and the possible route to be taken along a pathway guided by current existing methodologies. The Agile Maturity Model developed in this thesis is intended as an attempt to develop a possible guide to build a real path of digital transformation towards organizational agility. This model is not to be understood as invariable over time, but on the contrary the exponential growth of technology and the context that surrounds us makes it difficult and challenging to create an omni-comprehensive model. The convergence towards Agility between the Innovation, IT and HR departments proposed in this model, could go towards transversality and break the organizational silos at a functional level, but in reality, could in the same way create others at a transversal level. When we talk about the future of Business, we are talking about the future with the data we have at this moment, yet this also means that the context is changing, and the future could be made concrete in other possible scenarios.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
Al fine di intraprendere un percorso di crescita, le organizzazioni hanno bisogno di adottare nuovi modelli organizzativi orientati all’agilità, alla flessibilità e alla capacità di creare valore per il cliente finale. Esistono alcune direttrici chiave per raggiungere un nuovo modello organizzativo, ma è altrettanto importante agire anche in modo concreto per trasformare la cultura dell’organizzazione e raggiungere un pieno engagement delle persone. Non esiste e mai esisterà un “silver bullet” col quale poter diventare una “Agile organization”. Agile è uno spettro e, come tale, richiede la valutazione del contesto aziendale e del possibile viaggio da intraprendere lungo un percorso guidato dalle attuali metodologie esistenti. L'Agile Maturity Model sviluppato in questa tesi è da intendersi quindi come un tentativo di sviluppare una possibile guida per costruire un vero e proprio percorso di trasformazione digitale verso l'agilità organizzativa. Tale modello non è infatti da intendersi come invariabile nel tempo, ma al contrario il passo esponenziale di crescita della tecnologia e del contesto che ci circonda rende difficile e sfidante la creazione di un modello omnicomprensivo. La convergenza verso l’Agile tra i reparti Innovation, IT e HR proposta in questo modello, potrebbe andare verso la trasversalità e rompere i silos organizzativi a livello funzionale, ma in realtà potrebbe allo stesso modo crearne altri a livello trasversale. Quando si parla quindi di futuro del Business si parla di futuro con i dati che si possiedono in questo momento, ciò non toglie però che il contesto è mutevole e il futuro si potrebbe concretizzare in altri possibili scenari.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/151782