The Initial Coin Offering (ICO) is an innovative fundraising campaign based on the Blockchain technology. Through a digital token offering on the internet, start-ups or consolidated companies can collect funding without relying on intermediaries. This allows companies to enter the financial market in a short time, and without large investment. Operational costs are impressively reduced and moreover, every person in the world is reached by the fundraising campaign, thanks to the internet. This new way of alternative financing reached its peak during the years 2017- 2018, when thanks to it, more than $25 billion were raised. The ongoing research aims at analysing factors that lead to a successful ICO. This work wants to follow this trend utilizing the Economic Complexity toolbox, introduced by Hausmann and Hidalgo, and that was never used before in this financial sector. The Economic Complexity framework measures the quality of the structure of an entity through a deep analysis of its connection inside the network. Our objective, with this work, is to measure the level of complexities related to people that organized the fundraising campaigns and search if a correlation exists with the success of the campaign itself. We want to asses if the social capital owned by the people organising the fundraising is determinant on the final output of the ICO.

Le Initial Coin Offering (ICO) sono una forma innovativa di campagna di raccolta fondi basata sulla tecnologia Blockchain. Attraverso un’offerta di token digitali su Internet, le startup o le società già affermate possono raccogliere finanziamenti senza fare affidamento ad intermediari. Ogni azienda è così in grado di entrare nel mercato finanziario in breve tempo e senza ingenti investimenti essendo i costi operativi notevolmente ridotti; inoltre, le campagne sono accessibili ad ogni persona nel mondo purché abbia un accesso ad internet. Questo modo innovativo di finanziamento alternativo ha raggiunto il suo apice negli anni 2017 - 2018, periodo in cui sono stati raccolti oltre $ 25 miliardi. Gli studi nella letteratura in corso mirano ad analizzare i fattori che portano ad un ICO di successo. Il lavoro segue questa tendenza volta ad utilizzare i concetti introdotti della Economic Complexity di Hausmann e Hidalgo, che non sono mai stati applicati in questo campo finanziario. L’Economic Complexity ha l’obiettivo di misurare la qualità della struttura di un’entità attraverso un’analisi approfondita delle sue connessioni all’interno del network. Il nostro obiettivo è misurare il livello di complessità relativo alle persone che hanno organizzato le campagne di raccolta fondi e vedere se esiste una correlazione con il successo della campagna stessa. Vogliamo quindi valutare se la qualità del capitale sociale delle persone è determinante per la riuscita finale dell’ICO.

Initial coin offering and economic complexity. An experimental study

ESCA, RUGGERO FRANCESCO;Di ANSELMO, NICOLA
2018/2019

Abstract

The Initial Coin Offering (ICO) is an innovative fundraising campaign based on the Blockchain technology. Through a digital token offering on the internet, start-ups or consolidated companies can collect funding without relying on intermediaries. This allows companies to enter the financial market in a short time, and without large investment. Operational costs are impressively reduced and moreover, every person in the world is reached by the fundraising campaign, thanks to the internet. This new way of alternative financing reached its peak during the years 2017- 2018, when thanks to it, more than $25 billion were raised. The ongoing research aims at analysing factors that lead to a successful ICO. This work wants to follow this trend utilizing the Economic Complexity toolbox, introduced by Hausmann and Hidalgo, and that was never used before in this financial sector. The Economic Complexity framework measures the quality of the structure of an entity through a deep analysis of its connection inside the network. Our objective, with this work, is to measure the level of complexities related to people that organized the fundraising campaigns and search if a correlation exists with the success of the campaign itself. We want to asses if the social capital owned by the people organising the fundraising is determinant on the final output of the ICO.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
Le Initial Coin Offering (ICO) sono una forma innovativa di campagna di raccolta fondi basata sulla tecnologia Blockchain. Attraverso un’offerta di token digitali su Internet, le startup o le società già affermate possono raccogliere finanziamenti senza fare affidamento ad intermediari. Ogni azienda è così in grado di entrare nel mercato finanziario in breve tempo e senza ingenti investimenti essendo i costi operativi notevolmente ridotti; inoltre, le campagne sono accessibili ad ogni persona nel mondo purché abbia un accesso ad internet. Questo modo innovativo di finanziamento alternativo ha raggiunto il suo apice negli anni 2017 - 2018, periodo in cui sono stati raccolti oltre $ 25 miliardi. Gli studi nella letteratura in corso mirano ad analizzare i fattori che portano ad un ICO di successo. Il lavoro segue questa tendenza volta ad utilizzare i concetti introdotti della Economic Complexity di Hausmann e Hidalgo, che non sono mai stati applicati in questo campo finanziario. L’Economic Complexity ha l’obiettivo di misurare la qualità della struttura di un’entità attraverso un’analisi approfondita delle sue connessioni all’interno del network. Il nostro obiettivo è misurare il livello di complessità relativo alle persone che hanno organizzato le campagne di raccolta fondi e vedere se esiste una correlazione con il successo della campagna stessa. Vogliamo quindi valutare se la qualità del capitale sociale delle persone è determinante per la riuscita finale dell’ICO.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/151834