The increasingly-important presence of digital in everyday life has led to a fundamental change, subject to important sociological and cultural reflections. The research work carried out in thesis proposes a critical analysis of the influence of Instagram, a social network based on photo sharing, on the definition of a globally-shared aesthetic that has come to influence the design of spaces. Indeed, Instagram constitutes a window on the identities of a young global generation, connected through common social platforms, cultural sensibilities, and visual aesthetics. The massive spread of the social network (which has about one billion active profiles in 2019) led to investigate what the needs of the public about a space are in the era of Instagram. The demand is no longer limited to the functions of a place, but rather increasingly-important value is given to its appearance and its photogenic quality. In order to understand this process, it is crucial to study Instagram as a social platform as well as the dynamic that caused its success. Furthermore, the analysis of visual parameters selected directly from the social has allowed the definition of the connotation "instagrammability" and consequently the identification of case studies, demonstrating the thesis that Instagram and its users influence the way of experiencing a space and, consequently, its design.
La sempre più importante presenza del digitale nella vita di tutti giorni ha condotto ad un cambiamento epocale, soggetto di importanti riflessioni sociologiche e culturali. Il lavoro di ricerca svolto in tesi propone un’analisi critica di quella che è l’influenza di Instagram, social network di photo sharing, nella definizione di un’estetica condivisa globalmente e che è arrivata ad influenzare anche la progettazione di spazi. Instagram rappresenta, infatti, una finestra sulle identità di una giovane generazione globale, connessa attraverso piattaforme sociali comuni, sensibilità culturali ed estetiche visive. L’imponente diffusione di questo social network (che conta circa un miliardo di profili attivi nel 2019) ha portato ad indagare quali siano, nell’era di Instagram, le esigenze del pubblico rispetto ad uno spazio, che non si limitano più solo alle sue funzioni, ma anzi danno un valore sempre più importante al suo aspetto e alla sua fotogenia. Fondamentale per la comprensione di questo processo è sicuramente uno studio della piattaforma Instagram e di tutte le dinamiche che ne hanno decretato il successo. Inoltre, l’analisi di parametri visuali selezionati direttamente dal social ha permesso la definizione del connotato “instagrammabilità” e di conseguenza l’individuazione di casi studio, a dimostrazione della tesi che Instagram e i suoi utenti influenzano il modo di esperire uno spazio e, di conseguenza, la sua progettazione.
Instagram. Mille like per un designer ?
CAVIGLIA, GIULIA
2018/2019
Abstract
The increasingly-important presence of digital in everyday life has led to a fundamental change, subject to important sociological and cultural reflections. The research work carried out in thesis proposes a critical analysis of the influence of Instagram, a social network based on photo sharing, on the definition of a globally-shared aesthetic that has come to influence the design of spaces. Indeed, Instagram constitutes a window on the identities of a young global generation, connected through common social platforms, cultural sensibilities, and visual aesthetics. The massive spread of the social network (which has about one billion active profiles in 2019) led to investigate what the needs of the public about a space are in the era of Instagram. The demand is no longer limited to the functions of a place, but rather increasingly-important value is given to its appearance and its photogenic quality. In order to understand this process, it is crucial to study Instagram as a social platform as well as the dynamic that caused its success. Furthermore, the analysis of visual parameters selected directly from the social has allowed the definition of the connotation "instagrammability" and consequently the identification of case studies, demonstrating the thesis that Instagram and its users influence the way of experiencing a space and, consequently, its design.File | Dimensione | Formato | |
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