“As individual consumers, the single best thing we can do for the planet is to keep our stuff in use longer.”(1) Starting from the advice of Rose Marcario, Patagonia CEO, this project begins with the goal of analyzing and understand which ones are the technical and functional features of garments, in relationship with the anthropological aspects of the contemporary society, that should be integrated in a piece of clothing to let it last as long as possible. Through the analysis of clothes that can be defines as vintage were defined the precious characteristics that let this kind of items be desirable regardless of fashion cycles, understanding how traits of quality, functionality, longevity and sustainability that vintage clothes own, are elements that should always be considered in fashion projects, as fundamentals themes both from the ecological point of view and from the commercial one, considering the growing sensibility of the market. The anthropological aspects of today’s society, as pursuit of wellness and health in contrast with iper connection and an urban environment extremely stressing, were considered side by side with the last fashion trends that show an increasing will of freedom, comfort and performance. Consequently the technical analysis of the layering system, that is the system of garments chosen and used by mountaineers, generated the guidelines for the development of a fashion collection that starts from the pure performance but smooth the sharpest accents (useful only in extremely uncomfortable weather conditions) before being ready for an urban and hillwalking market. The final output is a collection of sporty, multi functional and transformable outwear that are designed to be as durable and desirable as possible and whose performance aspects can be always updated, in such a way to be less subjected to ageing, making their cycle of life longer and reach the goal of sustainable fashion. 1) Marcario, R., (25 Nov. 2015) Patagonia, Worn Wear, https://eu.patagonia.com/it/it/worn-wear.html
"Come singoli consumatori, una delle azioni più responsabili che possiamo fare per tutelare il pianeta è prolungare la vita delle cose che già utilizziamo."(1) È partendo dall’ indicazione di Rose Marcario, CEO di Patagonia, che si sviluppa questa ricerca che ha come obiettivo quello di analizzare e comprendere quali caratteristiche tecniche e funzionali dell’ abbigliamento, in relazione agli aspetti antropologici della società contemporanea, debbano essere integrate in un capo affinché possano garantirgli la massima longevità. Attraverso un’ analisi di quella parte di abbigliamento definita con la parola vintage sono state definite le caratteristiche di pregio che permettono a questo genere di capi di essere desiderabili indipendentemente dai cicli della moda, comprendendo come i messaggi di qualità, funzionalità, longevità e sostenibilità che ciò che è vintage porta con se, sono elementi che andrebbero sempre inseriti nel progetto di moda, in quanto temi fondamentali sia dal punto di vista eco-sostenibile, sia dal punto di vista commerciale se si considera la sempre crescente sensibilità del mercato. L’ inquadramento degli aspetti antropologici propri della società contemporanea, quali ricerca di benessere e salute in contrasto con l’ iper connessione e un ambiente urbano estremamente affaticante, sono stati analizzati parallelamente alle ultime tendenze della moda che vedono in aumento la richiesta di libertà, comodità e prestazione sportiva. Di conseguenza l’ analisi tecnica del sistema del layering, ovvero il sistema di capi con il quale si equipaggiano gli alpinisti, ha generato le linee guida per lo sviluppo di una collezione che parte dalla pura performance ma ne smussa gli accenti più esagerati (utili solo in situazioni di estrema ostilità meteorologica) per poi proporsi ad un mercato urbano e di bassa montagna. Il risultato finale è una collezione di capi spalla sportivi, trasformabili e multi funzione, che abbiano la finalità di rimanere il più a lungo possibile materialmente integri ed esteticamente appetibili e che possano sempre essere aggiornabili nelle prestazioni, così subendo in minor modo l’ invecchiamento, allungando il proprio ciclo di vita e cogliendo l’ obiettivo della moda sostenibile. 1) Marcario, R., (25 Nov. 2015) Patagonia, Worn Wear, https://eu.patagonia.com/it/it/worn-wear.html
Salewa metro system. Il layering contro il tempo e le intemperie
BELLAN, GABRIELE
2018/2019
Abstract
“As individual consumers, the single best thing we can do for the planet is to keep our stuff in use longer.”(1) Starting from the advice of Rose Marcario, Patagonia CEO, this project begins with the goal of analyzing and understand which ones are the technical and functional features of garments, in relationship with the anthropological aspects of the contemporary society, that should be integrated in a piece of clothing to let it last as long as possible. Through the analysis of clothes that can be defines as vintage were defined the precious characteristics that let this kind of items be desirable regardless of fashion cycles, understanding how traits of quality, functionality, longevity and sustainability that vintage clothes own, are elements that should always be considered in fashion projects, as fundamentals themes both from the ecological point of view and from the commercial one, considering the growing sensibility of the market. The anthropological aspects of today’s society, as pursuit of wellness and health in contrast with iper connection and an urban environment extremely stressing, were considered side by side with the last fashion trends that show an increasing will of freedom, comfort and performance. Consequently the technical analysis of the layering system, that is the system of garments chosen and used by mountaineers, generated the guidelines for the development of a fashion collection that starts from the pure performance but smooth the sharpest accents (useful only in extremely uncomfortable weather conditions) before being ready for an urban and hillwalking market. The final output is a collection of sporty, multi functional and transformable outwear that are designed to be as durable and desirable as possible and whose performance aspects can be always updated, in such a way to be less subjected to ageing, making their cycle of life longer and reach the goal of sustainable fashion. 1) Marcario, R., (25 Nov. 2015) Patagonia, Worn Wear, https://eu.patagonia.com/it/it/worn-wear.htmlFile | Dimensione | Formato | |
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