Nowadays, the professional figure of “workplace manager” is achieving greater relevance. Despite the emergent market demand, this role is relatively young and its job description remains largely undefined in between facilities, real estate and human resources management, psychology, information technology, architecture and space planning. Indeed, today’s workplace complexity asks for talented people who are able to satisfy promptly a variety of user needs through an interdisciplinary approach. Through a mixed comparison between about 500 academic courses on real estate and 20 professional courses, this research aims at understanding today's educational offer in the European context. This study benefits from an external informatics support: a key-words research software, which is called REALS, validates the empirical results previously obtained. After that, data were crossed-examined thanks to interviews with workplace professionals. We found that no existing academic courses can meet the market needs, yet. This lack is partially filled with professional courses, which nevertheless do not offer a complete range of disciplines to support workplace management’s practice but only consider some aspects of it. Interviews with professionals in the sector have shown the need of a workplace manager figure, along with the skills required to cope with the actual situation and the forecasted scenario. In the Italian context, the figure sought is an interdisciplinary profile able to manage spatial, managerial and technical issues. Consequently, our investigations led us to propose an innovative academic course, offering a holistic approach to workplace management education. This aims to integrate the needs of the professional world and job market demand with academic training.

Al giorno d’oggi, la figura professionale del Workplace Manager nel settore immobiliare sta acquisendo maggiore rilevanza. Nonostante l'emergente domanda del mercato, questo ruolo è relativamente giovane e le sue specifiche rimangono ampiamente indefinite tra facility management, gestione immobiliare e delle risorse umane, psicologia, IT, architettura e pianificazione dello spazio. In effetti, la complessità del posto di lavoro di oggi richiede persone di talento in grado di soddisfare prontamente una varietà di esigenze degli utenti attraverso un approccio interdisciplinare. Attraverso un confronto misto tra circa 500 corsi accademici su immobili e 20 corsi professionali, questa ricerca mira a comprendere l'offerta educativa odierna nel contesto europeo. Questo studio beneficia di un supporto informatico esterno: un software di ricerca di parole chiave, chiamato REALS, che convalida i risultati empirici precedentemente ottenuti. Successivamente, i dati sono stati incrociati con quelli delle interviste con i professionisti del posto di lavoro. Nessun corso accademico esistente è ad oggi in grado di soddisfare le esigenze del mercato. Questa lacuna è parzialmente colmata da corsi professionali, che tuttavia non offrono una gamma completa di discipline a supporto della pratica del Workplace Management, ma ne prendono in considerazione solo alcuni aspetti. Le interviste con professionisti del settore hanno dimostrato la necessità di questa figura, le competenze necessarie per rispondere alla situazione attuale e allo scenario previsto. Nel contesto italiano, la figura ricercata è un profilo interdisciplinare in grado di gestire questioni spaziali, gestionali e tecniche. Di conseguenza, le nostre indagini ci hanno portato a proporre un corso accademico innovativo, offrendo un approccio olistico sul tema del Workplace Management. Questo mira a integrare le esigenze del mondo professionale e la domanda del mercato del lavoro con la formazione accademica.

Analysis of existing workplace management practices, trends and future developments : a proposal for aligning an academic offer to the market demand

DAVOLI, MARGHERITA;PATERA, SOFIA
2018/2019

Abstract

Nowadays, the professional figure of “workplace manager” is achieving greater relevance. Despite the emergent market demand, this role is relatively young and its job description remains largely undefined in between facilities, real estate and human resources management, psychology, information technology, architecture and space planning. Indeed, today’s workplace complexity asks for talented people who are able to satisfy promptly a variety of user needs through an interdisciplinary approach. Through a mixed comparison between about 500 academic courses on real estate and 20 professional courses, this research aims at understanding today's educational offer in the European context. This study benefits from an external informatics support: a key-words research software, which is called REALS, validates the empirical results previously obtained. After that, data were crossed-examined thanks to interviews with workplace professionals. We found that no existing academic courses can meet the market needs, yet. This lack is partially filled with professional courses, which nevertheless do not offer a complete range of disciplines to support workplace management’s practice but only consider some aspects of it. Interviews with professionals in the sector have shown the need of a workplace manager figure, along with the skills required to cope with the actual situation and the forecasted scenario. In the Italian context, the figure sought is an interdisciplinary profile able to manage spatial, managerial and technical issues. Consequently, our investigations led us to propose an innovative academic course, offering a holistic approach to workplace management education. This aims to integrate the needs of the professional world and job market demand with academic training.
TAGLIARO, CHIARA
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
18-dic-2019
2018/2019
Al giorno d’oggi, la figura professionale del Workplace Manager nel settore immobiliare sta acquisendo maggiore rilevanza. Nonostante l'emergente domanda del mercato, questo ruolo è relativamente giovane e le sue specifiche rimangono ampiamente indefinite tra facility management, gestione immobiliare e delle risorse umane, psicologia, IT, architettura e pianificazione dello spazio. In effetti, la complessità del posto di lavoro di oggi richiede persone di talento in grado di soddisfare prontamente una varietà di esigenze degli utenti attraverso un approccio interdisciplinare. Attraverso un confronto misto tra circa 500 corsi accademici su immobili e 20 corsi professionali, questa ricerca mira a comprendere l'offerta educativa odierna nel contesto europeo. Questo studio beneficia di un supporto informatico esterno: un software di ricerca di parole chiave, chiamato REALS, che convalida i risultati empirici precedentemente ottenuti. Successivamente, i dati sono stati incrociati con quelli delle interviste con i professionisti del posto di lavoro. Nessun corso accademico esistente è ad oggi in grado di soddisfare le esigenze del mercato. Questa lacuna è parzialmente colmata da corsi professionali, che tuttavia non offrono una gamma completa di discipline a supporto della pratica del Workplace Management, ma ne prendono in considerazione solo alcuni aspetti. Le interviste con professionisti del settore hanno dimostrato la necessità di questa figura, le competenze necessarie per rispondere alla situazione attuale e allo scenario previsto. Nel contesto italiano, la figura ricercata è un profilo interdisciplinare in grado di gestire questioni spaziali, gestionali e tecniche. Di conseguenza, le nostre indagini ci hanno portato a proporre un corso accademico innovativo, offrendo un approccio olistico sul tema del Workplace Management. Questo mira a integrare le esigenze del mondo professionale e la domanda del mercato del lavoro con la formazione accademica.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/152327