Cities and administrations are faced with increasingly complex challenges related to the rapid urbanization that is affecting urban centers. With an increasing number of inhabitants, cities are facing an increasing need for services and infrastructure. Cities need to be more sustainable, green and efficient to ensure a good quality of life to their citizens, making cities competitive and attracting capital for the development of the city itself. These new challenges require innovation and development, especially in the field of technology, so the focus falls on the intelligence of the city and its components, the theme of smart cities and its smartness is now a popular theme that can attract large investments. Many of the services offered to citizens are being transformed into smart services, i.e. services composed of a strong technological component aimed at improving the efficiency and immediacy of the service. These services are based on the correct functioning of urban infrastructures supported by Facility Management. The objective of this work is to understand the relationship between the services offered to citizens, their infrastructure and Urban Facility Management, through the development of a matrix used later to understand how this relationship is addressed in the smart ranking systems. Starting from the review of the existing literature concerning the smart city and its components, the theme of Facility Management is then introduced. In the second block, a key to understanding the relationship between the services offered to citizens, their infrastructure and Urban Facility Management is proposed, through which a sample of ranking systems at national and European level is analyzed. In addition, technologies in support of urban facility management are analyzed, aimed at improving functionality through "smart" maintenance and consequently the efficiency of smart services offered to citizens. In conclusion, the risks associated with the new technologies on which smart services are based and the future developments that may derive from them are analyzed.

Le città e le amministrazioni si trovano a dover affrontare sfide sempre più complesse legate alla rapida urbanizzazione che sta coinvolgendo i centri urbani. Con un numero crescente di abitanti, le città si trovano a dover soddifare una necessità sempre maggiore di servizi e infrastrutture. Le città devono essere più sostenibili, verdi ed efficienti per garantire ai propri cittadini una buona qualità della vita, rendendole competitive e attraendo capitali volti allo sviluppo della città stessa. Queste nuove sfide richiedono innovazione e sviluppo soprattutto nel campo tecnologico, l’attenzione ricade quindi sull’intelligenza della città e dei suoi componenti, il tema delle smart city e della relativa smartness è un tema ormai popolare capace di attrarre grandi investimenti. Molti dei servizi offerti al cittadino si stanno trasformando in servizi smart, ovvero servizi composti da una forte componente tecnologica volti a migliorare l’efficienza e l’immediatezza del servizio. Questi servizi si basano sul corretto funzionamento delle infrastrutture urbane supportate Facility Management Urbano. L’obiettivo di questa tesi è quello di comprendere la relazione tra i servizi offerti ai cittadini, le relative infrastrutture e il Facility Management Urbano, attraverso lo sviluppo di una matrice utilizzata successivamente per comprendere come questo rapporto venga affrontato nei sistemi di ranking della smartness delle città. Partendo dalla revisione della letteratura esistente inerente alla smart city e ai suoi componenti viene successivamente introdotto il tema del Facility Management. Nel secondo blocco viene proposta una chiave di lettura del rapporto tra i servizi offerti ai cittadini, le relative infrastrutture e il Facility Management Urbano, attraverso la quale viene analizzato un campione di sistemi di ranking a livello nazionale e a livello Europeo. Inoltre, vengono analizzate quelle tecnologie a supporto dell’urban facility management, volte a migliorare la funzionalità attraverso la manutenzione “smart” e di conseguenza l’efficienza dei servizi smart offerti ai cittadini. Per concludere vengono analizzati i rischi collegati alle nuove tecnologie utilizzate nell’ambito della manutenzione e i futuri sviluppi che ne possono derivare.

Improving smart city services through urban facility management

GRIMALDI, DIANA
2018/2019

Abstract

Cities and administrations are faced with increasingly complex challenges related to the rapid urbanization that is affecting urban centers. With an increasing number of inhabitants, cities are facing an increasing need for services and infrastructure. Cities need to be more sustainable, green and efficient to ensure a good quality of life to their citizens, making cities competitive and attracting capital for the development of the city itself. These new challenges require innovation and development, especially in the field of technology, so the focus falls on the intelligence of the city and its components, the theme of smart cities and its smartness is now a popular theme that can attract large investments. Many of the services offered to citizens are being transformed into smart services, i.e. services composed of a strong technological component aimed at improving the efficiency and immediacy of the service. These services are based on the correct functioning of urban infrastructures supported by Facility Management. The objective of this work is to understand the relationship between the services offered to citizens, their infrastructure and Urban Facility Management, through the development of a matrix used later to understand how this relationship is addressed in the smart ranking systems. Starting from the review of the existing literature concerning the smart city and its components, the theme of Facility Management is then introduced. In the second block, a key to understanding the relationship between the services offered to citizens, their infrastructure and Urban Facility Management is proposed, through which a sample of ranking systems at national and European level is analyzed. In addition, technologies in support of urban facility management are analyzed, aimed at improving functionality through "smart" maintenance and consequently the efficiency of smart services offered to citizens. In conclusion, the risks associated with the new technologies on which smart services are based and the future developments that may derive from them are analyzed.
ATTA, NAZLY
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
18-dic-2019
2018/2019
Le città e le amministrazioni si trovano a dover affrontare sfide sempre più complesse legate alla rapida urbanizzazione che sta coinvolgendo i centri urbani. Con un numero crescente di abitanti, le città si trovano a dover soddifare una necessità sempre maggiore di servizi e infrastrutture. Le città devono essere più sostenibili, verdi ed efficienti per garantire ai propri cittadini una buona qualità della vita, rendendole competitive e attraendo capitali volti allo sviluppo della città stessa. Queste nuove sfide richiedono innovazione e sviluppo soprattutto nel campo tecnologico, l’attenzione ricade quindi sull’intelligenza della città e dei suoi componenti, il tema delle smart city e della relativa smartness è un tema ormai popolare capace di attrarre grandi investimenti. Molti dei servizi offerti al cittadino si stanno trasformando in servizi smart, ovvero servizi composti da una forte componente tecnologica volti a migliorare l’efficienza e l’immediatezza del servizio. Questi servizi si basano sul corretto funzionamento delle infrastrutture urbane supportate Facility Management Urbano. L’obiettivo di questa tesi è quello di comprendere la relazione tra i servizi offerti ai cittadini, le relative infrastrutture e il Facility Management Urbano, attraverso lo sviluppo di una matrice utilizzata successivamente per comprendere come questo rapporto venga affrontato nei sistemi di ranking della smartness delle città. Partendo dalla revisione della letteratura esistente inerente alla smart city e ai suoi componenti viene successivamente introdotto il tema del Facility Management. Nel secondo blocco viene proposta una chiave di lettura del rapporto tra i servizi offerti ai cittadini, le relative infrastrutture e il Facility Management Urbano, attraverso la quale viene analizzato un campione di sistemi di ranking a livello nazionale e a livello Europeo. Inoltre, vengono analizzate quelle tecnologie a supporto dell’urban facility management, volte a migliorare la funzionalità attraverso la manutenzione “smart” e di conseguenza l’efficienza dei servizi smart offerti ai cittadini. Per concludere vengono analizzati i rischi collegati alle nuove tecnologie utilizzate nell’ambito della manutenzione e i futuri sviluppi che ne possono derivare.
Tesi di laurea Magistrale
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