In the current globalized and digitalized world consumers have become more knowledgeable and sophisticated in their tastes and requirements. This fact makes the companies introduce innovations in order to stay relevant in a competitive market. The focus of this research paper is Innovation of Meaning, scope of which goes beyond the functionalities of product or services, but the symbolic and semantic value that customers attribute to the service or product. In this paper I study the concept of Innovation of Meaning adopting the perspective of the customer and try to understand and explain what the consumers perceive when the Innovation of Meaning is introduced. Analyzing the Customer perception gives us the opportunity to understand WHY customers buy product or service and WHAT it means to them. So, the objective of this paper is to contribute to the whole and unitary study of the Innovation of Meaning through the study of Customer Perception. To this purpose I perform the Semantic analysis of the online reviews of two similar but differentiated food retailers: EATALY and FICO. In thus study I employ Topic Modeling (more precisely- LDA technique)to have insights to the perception of the customer towards two retailers that have introduced the Innovation of Meaning.

Nell'attuale mondo globalizzato e digitalizzato i consumatori sono diventati più informati e sofisticati nei loro gusti e requisiti. Questo fatto fa si che le aziende creino innovazione per rimanere rilevanti in un mercato competitivo. In questa ricerca mi focalizzo sull'innovazione del significato, lo scopo di quest’ultimo è andare oltre le funzionalità del prodotto o servizio, ma capire il valore simbolico e semantico che il cliente attribuisce al servizio o al prodotto. In questa discussione studio il concetto di innovazione del significato adottando una prospettiva lato cliente e cerco di capire e spiegare ciò che i consumatori percepiscono quando viene introdotta l'Innovazione del significato. L'analisi della percezione del cliente ci dà l'opportunità di capire PERCHÉ i clienti acquistano un determinato prodotto o servizio e che COSA significa per loro tale prodotto o servizio. L' obiettivo di questa ricerca è di contribuire allo studio completo e unitario dell'innovazione del significato attraverso lo studio della percezione del cliente. A tal fine, eseguo l'analisi semantica delle recensioni online di due rivenditori alimentari : EATALY e FICO. In questo studio utilizzo il Topic Modeling ( precisamente il modello Latent dirichlet allocation) per avere approfondimenti sulla percezione del cliente nei confronti dei due rivenditori che hanno introdotto l'innovazione del significato.

Investigating consumer perceptions through sentiment analysis. Eataly and FICO examples

BEXAIYNOVA, ASSEL
2018/2019

Abstract

In the current globalized and digitalized world consumers have become more knowledgeable and sophisticated in their tastes and requirements. This fact makes the companies introduce innovations in order to stay relevant in a competitive market. The focus of this research paper is Innovation of Meaning, scope of which goes beyond the functionalities of product or services, but the symbolic and semantic value that customers attribute to the service or product. In this paper I study the concept of Innovation of Meaning adopting the perspective of the customer and try to understand and explain what the consumers perceive when the Innovation of Meaning is introduced. Analyzing the Customer perception gives us the opportunity to understand WHY customers buy product or service and WHAT it means to them. So, the objective of this paper is to contribute to the whole and unitary study of the Innovation of Meaning through the study of Customer Perception. To this purpose I perform the Semantic analysis of the online reviews of two similar but differentiated food retailers: EATALY and FICO. In thus study I employ Topic Modeling (more precisely- LDA technique)to have insights to the perception of the customer towards two retailers that have introduced the Innovation of Meaning.
ARTUSI, FEDERICO
SANASI, SILVIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2019
2018/2019
Nell'attuale mondo globalizzato e digitalizzato i consumatori sono diventati più informati e sofisticati nei loro gusti e requisiti. Questo fatto fa si che le aziende creino innovazione per rimanere rilevanti in un mercato competitivo. In questa ricerca mi focalizzo sull'innovazione del significato, lo scopo di quest’ultimo è andare oltre le funzionalità del prodotto o servizio, ma capire il valore simbolico e semantico che il cliente attribuisce al servizio o al prodotto. In questa discussione studio il concetto di innovazione del significato adottando una prospettiva lato cliente e cerco di capire e spiegare ciò che i consumatori percepiscono quando viene introdotta l'Innovazione del significato. L'analisi della percezione del cliente ci dà l'opportunità di capire PERCHÉ i clienti acquistano un determinato prodotto o servizio e che COSA significa per loro tale prodotto o servizio. L' obiettivo di questa ricerca è di contribuire allo studio completo e unitario dell'innovazione del significato attraverso lo studio della percezione del cliente. A tal fine, eseguo l'analisi semantica delle recensioni online di due rivenditori alimentari : EATALY e FICO. In questo studio utilizzo il Topic Modeling ( precisamente il modello Latent dirichlet allocation) per avere approfondimenti sulla percezione del cliente nei confronti dei due rivenditori che hanno introdotto l'innovazione del significato.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/152366