This current thesis is aimed at defining an integrated product-service-system which, by exploiting augmented reality as a vehicle for storytelling, is proposed as a tourist tool for exploring and discovering the territory. The current project was born within the final synthesis laboratory directed by Prof. G. Ceppi, "Smart Italics, MI-TO". The main topics of investigation of that semester were the so-called Italics (people not necessarily Italian, who nevertheless share the national culture) and the area between and including Milan and Turin, in its connections, so close as to create a homogeneous cradle of cultures and traditions. Such an interconnected belt originated thanks to a series of varied and unique influences in their historical and anthropological character. The trace of these endogenous and exogenous factors has remained so present over time that we can talk about the Milan-Turin area as an organically linked territory. Inspired by this, I wanted to create a product that would give visibility not to an ad hoc tourist route, but to an area united by a real cultural substrate. One of the goals is in fact to showcase the two cities not as two untied points on a map, but wrought together by a strip of territory abundant of points of proximity. Social awereness of this connection between the two cities, however, is still at a non-advanced stage: in common knowledge, Milan and Turin are in fact two of the three points of the well-known industrial triangle with Genoa; today's tourist itineraries are concentrated around the two cities, or the lakes and mountains between them, in a simplistic way that fails to consider numerous details and links. For some categories of tourists, such as backpackers, mainstream tourism can be monotonous and alienating, as it lacks a real sense of discovery; it is in fact to this target group that I have chosen to cater the current product, as their sense of exploration is in some ways similar to the spirit that animated my research. The product, considered as a physical part of a system, wants indeed to support and emphasize the exploratory experience of the area: it is thanks to a GPS module that MI-TO ME-TO is able to locate the user within the Milan area-Torino, and provide them with contextual information about the place using augmented reality (AR). To complete the product system there is a mobile application, aimed at the end user, and an authoring tool, aimed at museums, considered within the system as strategic partners. The product system was developed and completed as the research continued. The topics of investigation are logically subsequent, consistent, and necessary to justify all the choices and characteristics of the project. I also believe that the project can be proposed as part of a strategic vision that aims to connect the two centers, Milan and Turin.

La presente tesi di laurea è volta alla definizione di un sistema-prodotto integrato che, sfruttando la realtà aumentata come veicolo di storytelling, si proponga come strumento turistico di esplorazione e scoperta del territorio. Il progetto nasce all’interno del laboratorio di sintesi finale diretto dal Prof. G. Ceppi, “Smart Italics, MI-TO”. I principali temi di indagine di tale semestre furono i cosiddetti Italics (persone non necessariamente italiane, che tuttavia ne condividono la cultura) e l’area fra e comprendente Milano e Torino, nelle sue connessioni, così strette da creare una culla di culture e tradizioni omogenee. Tale bacino prese origine grazie a una serie di influenze multiformi e uniche nel proprio carattere storico e antropologico. Il segno di tali fattori endogeni ed esogeni si è mantenuto così presente nel corso del tempo da permettere di parlare dell’area Milano-Torino come territorio strettamente organico. Ispirato da ciò, ho voluto creare un prodotto che desse visibilità non a un percorso turistico creato ad hoc, bensì a un’area unita da un reale substrato culturale. Uno degli obiettivi è infatti mostrare le due città non come due punti slegati su una mappa, bensì interconnesse da una striscia di territorio ricca di punti di vicinanza. La consapevolezza sociale di tale connessione fra le due città è tuttavia ancora a uno stadio non avanzato: nell’immaginario comune Milano e Torino sono infatti due dei tre punti del noto triangolo industriale con Genova; gli itinerari turistici odierni si concentrano intorno alle due città, o ai laghi e le montagne fra esse compresi, in modo semplicistico che manca di considerare numerosi dettagli e interconnessioni. Per alcune categorie di turisti, come i backpackers, il turismo mainstream può risultare monotono e alienante, in quanto privo di un reale senso di scoperta; è infatti a tali figure che ho scelto di rivolgermi con il prodotto in oggetto, in quanto il loro senso di esplorazione è in qualche modo simile allo spirito che ha animato la mia ricerca. Il prodotto, considerato come parte fisica di un sistema, vuole infatti assecondare ed enfatizzare l’esperienza esplorativa del territorio: è infatti grazie a un modulo GPS che MI-TO ME-TO consente di localizzare l’utente all’interno dell’area Milano-Torino, così da potergli fornire informazioni contestuali al luogo, sfruttando la realtà aumentata (AR). A completare il sistema prodotto vi sono un’applicazione mobile, rivolta all’utente finale, ed un authoring tool, rivolta ai musei, considerati all’interno del sistema come partner strategici. Il sistema prodotto si è andato a sviluppare e completare man mano che la ricerca proseguiva. I temi di indagine si conseguono con logica, e sono necessari a giustificare tutte le scelte e le caratteristiche del progetto. Ritengo inoltre che il progetto possa essere proposto all’interno di una visione strategica che voglia connettere i due centri, Milano e Torino.

ME-TO MI-TO. Tourism with dynamic AR

BEY EL HASSAN EL MERHABI, MOHAMAD
2018/2019

Abstract

This current thesis is aimed at defining an integrated product-service-system which, by exploiting augmented reality as a vehicle for storytelling, is proposed as a tourist tool for exploring and discovering the territory. The current project was born within the final synthesis laboratory directed by Prof. G. Ceppi, "Smart Italics, MI-TO". The main topics of investigation of that semester were the so-called Italics (people not necessarily Italian, who nevertheless share the national culture) and the area between and including Milan and Turin, in its connections, so close as to create a homogeneous cradle of cultures and traditions. Such an interconnected belt originated thanks to a series of varied and unique influences in their historical and anthropological character. The trace of these endogenous and exogenous factors has remained so present over time that we can talk about the Milan-Turin area as an organically linked territory. Inspired by this, I wanted to create a product that would give visibility not to an ad hoc tourist route, but to an area united by a real cultural substrate. One of the goals is in fact to showcase the two cities not as two untied points on a map, but wrought together by a strip of territory abundant of points of proximity. Social awereness of this connection between the two cities, however, is still at a non-advanced stage: in common knowledge, Milan and Turin are in fact two of the three points of the well-known industrial triangle with Genoa; today's tourist itineraries are concentrated around the two cities, or the lakes and mountains between them, in a simplistic way that fails to consider numerous details and links. For some categories of tourists, such as backpackers, mainstream tourism can be monotonous and alienating, as it lacks a real sense of discovery; it is in fact to this target group that I have chosen to cater the current product, as their sense of exploration is in some ways similar to the spirit that animated my research. The product, considered as a physical part of a system, wants indeed to support and emphasize the exploratory experience of the area: it is thanks to a GPS module that MI-TO ME-TO is able to locate the user within the Milan area-Torino, and provide them with contextual information about the place using augmented reality (AR). To complete the product system there is a mobile application, aimed at the end user, and an authoring tool, aimed at museums, considered within the system as strategic partners. The product system was developed and completed as the research continued. The topics of investigation are logically subsequent, consistent, and necessary to justify all the choices and characteristics of the project. I also believe that the project can be proposed as part of a strategic vision that aims to connect the two centers, Milan and Turin.
ARC III - Scuola del Design
18-dic-2019
2018/2019
La presente tesi di laurea è volta alla definizione di un sistema-prodotto integrato che, sfruttando la realtà aumentata come veicolo di storytelling, si proponga come strumento turistico di esplorazione e scoperta del territorio. Il progetto nasce all’interno del laboratorio di sintesi finale diretto dal Prof. G. Ceppi, “Smart Italics, MI-TO”. I principali temi di indagine di tale semestre furono i cosiddetti Italics (persone non necessariamente italiane, che tuttavia ne condividono la cultura) e l’area fra e comprendente Milano e Torino, nelle sue connessioni, così strette da creare una culla di culture e tradizioni omogenee. Tale bacino prese origine grazie a una serie di influenze multiformi e uniche nel proprio carattere storico e antropologico. Il segno di tali fattori endogeni ed esogeni si è mantenuto così presente nel corso del tempo da permettere di parlare dell’area Milano-Torino come territorio strettamente organico. Ispirato da ciò, ho voluto creare un prodotto che desse visibilità non a un percorso turistico creato ad hoc, bensì a un’area unita da un reale substrato culturale. Uno degli obiettivi è infatti mostrare le due città non come due punti slegati su una mappa, bensì interconnesse da una striscia di territorio ricca di punti di vicinanza. La consapevolezza sociale di tale connessione fra le due città è tuttavia ancora a uno stadio non avanzato: nell’immaginario comune Milano e Torino sono infatti due dei tre punti del noto triangolo industriale con Genova; gli itinerari turistici odierni si concentrano intorno alle due città, o ai laghi e le montagne fra esse compresi, in modo semplicistico che manca di considerare numerosi dettagli e interconnessioni. Per alcune categorie di turisti, come i backpackers, il turismo mainstream può risultare monotono e alienante, in quanto privo di un reale senso di scoperta; è infatti a tali figure che ho scelto di rivolgermi con il prodotto in oggetto, in quanto il loro senso di esplorazione è in qualche modo simile allo spirito che ha animato la mia ricerca. Il prodotto, considerato come parte fisica di un sistema, vuole infatti assecondare ed enfatizzare l’esperienza esplorativa del territorio: è infatti grazie a un modulo GPS che MI-TO ME-TO consente di localizzare l’utente all’interno dell’area Milano-Torino, così da potergli fornire informazioni contestuali al luogo, sfruttando la realtà aumentata (AR). A completare il sistema prodotto vi sono un’applicazione mobile, rivolta all’utente finale, ed un authoring tool, rivolta ai musei, considerati all’interno del sistema come partner strategici. Il sistema prodotto si è andato a sviluppare e completare man mano che la ricerca proseguiva. I temi di indagine si conseguono con logica, e sono necessari a giustificare tutte le scelte e le caratteristiche del progetto. Ritengo inoltre che il progetto possa essere proposto all’interno di una visione strategica che voglia connettere i due centri, Milano e Torino.
Tesi di laurea Magistrale
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