The word “Italicity” was first proposed by Piero Bassetti, in order to describe a cultural value system that is not limited to the sense of the nationality, but take the way of thinking, the mode of behavior, and the living habits as the core for those people who have a sort of subtle connection with Italy to some extent. Italicity is an identity and belonging that is not so much national, ethnic-linguistic but rather essentially of an anthropological-cultural kind. A way of moving, doing business, eating feeling, experiencing art, fashion, design, taste, beauty, and pleasure in an Italic way of life. In the same way, Italics are identified of a group of people that not just Italian citizens in Italy and abroad, but also their descendants; as well italophones, Italian speakers, and italophiles. All those people who might not have a drop of Italian blood in their veins, but have nonetheless embraced our country’s values, lifestyle, and shared behavioral models. In such a value system, we chose a Spanish designer: Patricia Urquiola as the representative litalic. From studying her personal experiences, career life, design works, and the world influence of her work, it can be clearly seen that she is a typical "Italics" group. Her distinctive Italic features are reflected in many aspects. But the most impressive point of her italicity should be her ability to “Discover, explore and converge culture” which can be seen from a lot of her Design Works. These works had a great influence toward the entire world, some of these expressed a unique way of Italian design thinking, some spread Italian local and traditional textile, and some conveyed “Italian Life Style”. As a Spanish-born Italic designer, she was greatly influenced by Italian culture and spread these influences to the world in her own unique way. The reason for her achievement is her ability to discovery, exploration, and cultural convergence. The target user of this project is properly those who potentially have this italic feature and such ability but need to be awakened. Artists and designers are the main body of the project. We will extract the cultural and design elements form the work of artists and designers to build a sample library. Through the AR technology, the virtual model constructed by the artist's design elements will combined with the real city to create a new urban imagery and bring a new urban experience to the users. The real city will become a huge canvas (background) in the future, providing a new way of expressing the artist/designer style and philosophy. This is also a new cultural experience journey unlike visiting museums for the users. Combined with the “MITO” Project theme, the project is aim to explore the second layer of Milan and Turin. Mainly from the exploration of the similarities and associations between Turin and Milan mainly from the aspects of “Nature‘s Light”, “Popularity”, “Transportation”, “Activity” and “Modern life”.

La parola "italicità" è stata proposta per la prima volta da Piero Bassetti, al fine di descrivere un sistema di valori culturali che non si limiti al senso della nazionalità, ma prenda il modo di pensare, il modo di comportarsi e le abitudini di vita come nucleo per quelle persone che hanno una sorta di sottile connessione con l'Italia in una certa misura. L'italicità è un'identità e un'appartenenza non tanto nazionale, etnico-linguistica, ma essenzialmente di tipo antropologico-culturale. Un modo di muoversi, fare affari, mangiare sentimenti, sperimentare arte, moda, design, gusto, bellezza e piacere in uno stile di vita italico. Allo stesso modo, i corsivi sono identificati da un gruppo di persone che non solo cittadini italiani in Italia e all'estero, ma anche i loro discendenti; così come italofoni, oratori italiani e italofili. Tutte quelle persone che potrebbero non avere una goccia di sangue italiano nelle vene, ma che hanno comunque abbracciato i valori, lo stile di vita e i modelli comportamentali del nostro Paese. In un tale sistema di valori, abbiamo scelto una designer spagnola: Patricia Urquiola come rappresentante litalico. Dallo studio delle sue esperienze personali, della vita professionale, delle opere di design e dell'influenza mondiale delle sue opere, si può chiaramente vedere che è un tipico gruppo "italico". Le sue caratteristiche distintive in corsivo si riflettono in molti aspetti. Ma il punto più impressionante della sua italicità dovrebbe essere la sua capacità di "scoprire, esplorare e far convergere la cultura" che può essere vista da molte sue opere di design. Queste opere hanno avuto una grande influenza su tutto il mondo, alcune hanno espresso un modo unico di pensare al design italiano, alcune hanno diffuso tessuti locali e tradizionali italiani e altre hanno trasmesso lo "stile di vita italiano". Come designer italica di origine spagnola, è stata fortemente influenzata dalla cultura italiana e ha diffuso queste influenze nel mondo nel suo modo unico. La ragione del suo successo è la sua capacità di scoperta, esplorazione e convergenza culturale. L'utente target di questo progetto è correttamente coloro che potenzialmente hanno questa caratteristica corsiva e tale capacità ma devono essere risvegliati. Artisti e designer sono il corpo principale del progetto. Estrarremo gli elementi culturali e di design dal lavoro di artisti e designer per costruire una biblioteca campione. Attraverso la tecnologia AR, il modello virtuale costruito dagli elementi di design dell'artista si combinerà con la città reale per creare una nuova immagine urbana e offrire agli utenti una nuova esperienza urbana. La città reale diventerà un'enorme tela (sfondo) in futuro, fornendo un nuovo modo di esprimere lo stile e la filosofia dell'artista / designer. Questo è anche un nuovo viaggio di esperienza culturale a differenza della visita ai musei per gli utenti. Unito al tema del progetto "MITO", il progetto ha l'obiettivo di esplorare il secondo strato di Milano e Torino. Principalmente dall'esplorazione delle somiglianze e delle associazioni tra Torino e Milano principalmente dagli aspetti di "Luce della natura", "Popolarità", "Trasporti", "Attività" e "Vita moderna".

Smart Italic MI-TO's : community-based future design and cultural innovation

FAN, YUEYUN
2018/2019

Abstract

The word “Italicity” was first proposed by Piero Bassetti, in order to describe a cultural value system that is not limited to the sense of the nationality, but take the way of thinking, the mode of behavior, and the living habits as the core for those people who have a sort of subtle connection with Italy to some extent. Italicity is an identity and belonging that is not so much national, ethnic-linguistic but rather essentially of an anthropological-cultural kind. A way of moving, doing business, eating feeling, experiencing art, fashion, design, taste, beauty, and pleasure in an Italic way of life. In the same way, Italics are identified of a group of people that not just Italian citizens in Italy and abroad, but also their descendants; as well italophones, Italian speakers, and italophiles. All those people who might not have a drop of Italian blood in their veins, but have nonetheless embraced our country’s values, lifestyle, and shared behavioral models. In such a value system, we chose a Spanish designer: Patricia Urquiola as the representative litalic. From studying her personal experiences, career life, design works, and the world influence of her work, it can be clearly seen that she is a typical "Italics" group. Her distinctive Italic features are reflected in many aspects. But the most impressive point of her italicity should be her ability to “Discover, explore and converge culture” which can be seen from a lot of her Design Works. These works had a great influence toward the entire world, some of these expressed a unique way of Italian design thinking, some spread Italian local and traditional textile, and some conveyed “Italian Life Style”. As a Spanish-born Italic designer, she was greatly influenced by Italian culture and spread these influences to the world in her own unique way. The reason for her achievement is her ability to discovery, exploration, and cultural convergence. The target user of this project is properly those who potentially have this italic feature and such ability but need to be awakened. Artists and designers are the main body of the project. We will extract the cultural and design elements form the work of artists and designers to build a sample library. Through the AR technology, the virtual model constructed by the artist's design elements will combined with the real city to create a new urban imagery and bring a new urban experience to the users. The real city will become a huge canvas (background) in the future, providing a new way of expressing the artist/designer style and philosophy. This is also a new cultural experience journey unlike visiting museums for the users. Combined with the “MITO” Project theme, the project is aim to explore the second layer of Milan and Turin. Mainly from the exploration of the similarities and associations between Turin and Milan mainly from the aspects of “Nature‘s Light”, “Popularity”, “Transportation”, “Activity” and “Modern life”.
CEPPI, GIULIO
GRIBAUDO, MARCO
SAMORE', FRANCESCO
D'AMICO, FORTUNATO
ARC III - Scuola del Design
18-dic-2019
2018/2019
La parola "italicità" è stata proposta per la prima volta da Piero Bassetti, al fine di descrivere un sistema di valori culturali che non si limiti al senso della nazionalità, ma prenda il modo di pensare, il modo di comportarsi e le abitudini di vita come nucleo per quelle persone che hanno una sorta di sottile connessione con l'Italia in una certa misura. L'italicità è un'identità e un'appartenenza non tanto nazionale, etnico-linguistica, ma essenzialmente di tipo antropologico-culturale. Un modo di muoversi, fare affari, mangiare sentimenti, sperimentare arte, moda, design, gusto, bellezza e piacere in uno stile di vita italico. Allo stesso modo, i corsivi sono identificati da un gruppo di persone che non solo cittadini italiani in Italia e all'estero, ma anche i loro discendenti; così come italofoni, oratori italiani e italofili. Tutte quelle persone che potrebbero non avere una goccia di sangue italiano nelle vene, ma che hanno comunque abbracciato i valori, lo stile di vita e i modelli comportamentali del nostro Paese. In un tale sistema di valori, abbiamo scelto una designer spagnola: Patricia Urquiola come rappresentante litalico. Dallo studio delle sue esperienze personali, della vita professionale, delle opere di design e dell'influenza mondiale delle sue opere, si può chiaramente vedere che è un tipico gruppo "italico". Le sue caratteristiche distintive in corsivo si riflettono in molti aspetti. Ma il punto più impressionante della sua italicità dovrebbe essere la sua capacità di "scoprire, esplorare e far convergere la cultura" che può essere vista da molte sue opere di design. Queste opere hanno avuto una grande influenza su tutto il mondo, alcune hanno espresso un modo unico di pensare al design italiano, alcune hanno diffuso tessuti locali e tradizionali italiani e altre hanno trasmesso lo "stile di vita italiano". Come designer italica di origine spagnola, è stata fortemente influenzata dalla cultura italiana e ha diffuso queste influenze nel mondo nel suo modo unico. La ragione del suo successo è la sua capacità di scoperta, esplorazione e convergenza culturale. L'utente target di questo progetto è correttamente coloro che potenzialmente hanno questa caratteristica corsiva e tale capacità ma devono essere risvegliati. Artisti e designer sono il corpo principale del progetto. Estrarremo gli elementi culturali e di design dal lavoro di artisti e designer per costruire una biblioteca campione. Attraverso la tecnologia AR, il modello virtuale costruito dagli elementi di design dell'artista si combinerà con la città reale per creare una nuova immagine urbana e offrire agli utenti una nuova esperienza urbana. La città reale diventerà un'enorme tela (sfondo) in futuro, fornendo un nuovo modo di esprimere lo stile e la filosofia dell'artista / designer. Questo è anche un nuovo viaggio di esperienza culturale a differenza della visita ai musei per gli utenti. Unito al tema del progetto "MITO", il progetto ha l'obiettivo di esplorare il secondo strato di Milano e Torino. Principalmente dall'esplorazione delle somiglianze e delle associazioni tra Torino e Milano principalmente dagli aspetti di "Luce della natura", "Popolarità", "Trasporti", "Attività" e "Vita moderna".
Tesi di laurea Magistrale
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