The title of my Master's Degree in Communication Design is "Water with Intelligence. Raising awareness of the global water footprint with an Alexa skill ". The purpose of the thesis is to understand if and how a skill of Amazon's smart assistant “Alexa”, can help raise awareness of an environmental issue. In particular, a skill that helps to inform and/or reduce the water footprint that users leave during the domestic preparation of food. The need to limit the waste of a resource such as water is addressed by exploiting artificial intelligence in a new way to inform, improve habits and globally amplify the small daily actions that take place in the kitchen. The thesis is composed of an initial part: the analysis of the context and current scenarios, with an in-depth analysis of the products and services that integrate artificial intelligence for human-machine interaction and evolve by communicating with the user through machine learning. Once the general framework is done, we investigate the "behind the scenes" of artificial intelligence, we discover its mechanisms and rules, its potential in practical applications. The two case studies analyzed introduce the methodologies, materials and limits to design with similar technologies. We continue with the analysis, taking as an example a real planning process of a hypothetical skill conducted by a designer in the role of a developer without particular programming skills. The simulation highlights all the skills necessary for the creation of a basic skill for Amazon Alexa operating through the tools made available on the company's site. After collecting data on the skills currently available on the market, we return to the initial theme that started the entire project. How to communicate an environmental criticality with the smart assistant. The contents of the message are then analyzed in detail, propelled by the discovery that even artificial intelligence strongly affects water and energy consumption and the main causes are: the creation, the displacement and the storage of the vast amount of data needed for its operations. The skill has thus become not only informative, but in fact also a critical skill that acts as a -counterweight- to this enormous use of resources. The last step is the creation of the skill and its publication. We use the knowledge learned both in the first part, where the point of view is technical and the communication analysis is in regard to the way in which the technology, still little explored in the design, is conveyed, and the second part, in which the role of the communication designer is more easily recognizable in the way he studies the messages that are transmitted by this technology and are translated with its interactions. The skill combines these two communicative points of view.
Il titolo della mia Tesi di Laurea Magistrale in Design della Comunicazione è “Acqua con Intelligenza. Far accrescere la consapevolezza dell’impronta idrica globale degli alimenti con una skill di Alexa”. Lo scopo della tesi è capire se e come una skill di Alexa, lo smart assistant di Amazon, possa aiutare nell’aumentare la consapevolezza a un tema ambientale. Nel caso specifico,una skill che aiuti a informare e/o ridurre nella preparazione domestica dei cibi l’impronta idrica che essi generano sull’ambiente. Il bisogno di limitare lo spreco di una risorsa come l’acqua viene affrontato sfruttando l’intelligenza artificiale per informare, migliorare le abitudini e poi come un amplificatore globale delle piccole azioni quotidiane che si svolgono in cucina. La tesi è composta da una parte iniziale di analisi del contesto e degli scenari attuali, con un approfondimento dei prodotti e dei servizi che integrano l’intelligenza artificiale per l’interazione uomo-macchina e si evolvono con l’utente attraverso il machine learning. Una volta fatto il quadro generale si affronta il -dietro le quinte- dell’intelligenza artificiale, ovvero si scoprono i meccanismi che la regolano e il loro potenziale nelle applicazioni pratiche. I due casi studio analizzati introducono le metodologie, materiali e limiti per progettare con tecnologie simili. Si prosegue con l’analisi portando come esempio un vero e proprio percorso di progettazione di un’ipotetica skill da parte di un designer nei panni di uno sviluppatore senza particolari competenze di programmazione. La simulazione mette in luce tutte le competenze necessarie per la creazione di una skill base per Amazon Alexa operando attraverso gli strumenti messi a disposizione sul sito dall’azienda madre stessa. Dopo aver raccolto i dati sulle skill attualmente disponibili sul mercato si ritorna al tema iniziale che ha dato vita all’intero progetto. Come comunicare una criticità ambientale attraverso la nuova modalità offerta dallo smart assistant? Entrando più nel dettaglio si analizzano quindi i contenuti del messaggio oltretutto spinti dalla scoperta che anche l’intelligenza artificiale incide fortemente sul consumo d’acqua e di energia; e tra le cause principali ci sono per esempio la creazione, lo spostamento e lo storage della vastissima mole di dati che servono al suo funzionamento. La skill è così diventata, non solo informativa, ma di fatto anche una skill critica che e fa da -contrappeso- a questo utilizzo smisurato delle risorse. L’ultimo passaggio è quello della creazione della skill e della sua pubblicazione. Vengono messe a frutto le conoscenze apprese sia nella prima parte, dove il punto di vista è tecnico e l’analisi comunicativa avviene sul modo in cui la tecnologia, ancora poco esplorata nel design, viene veicolata, e la seconda parte, in cui il ruolo del designer della comunicazione è più facilmente riconoscibile nel modo in cui studia i messaggi che vengono veicolati da questa tecnologia e si traducono con le sue interazioni. La skill unisce questi due punti di vista comunicativi.
Acqua con intelligenza. Far accrescere la consapevolezza dell'impronta idrica globale degli alimenti con una skill di Alexa
BELLOSTA, MATTEO
2018/2019
Abstract
The title of my Master's Degree in Communication Design is "Water with Intelligence. Raising awareness of the global water footprint with an Alexa skill ". The purpose of the thesis is to understand if and how a skill of Amazon's smart assistant “Alexa”, can help raise awareness of an environmental issue. In particular, a skill that helps to inform and/or reduce the water footprint that users leave during the domestic preparation of food. The need to limit the waste of a resource such as water is addressed by exploiting artificial intelligence in a new way to inform, improve habits and globally amplify the small daily actions that take place in the kitchen. The thesis is composed of an initial part: the analysis of the context and current scenarios, with an in-depth analysis of the products and services that integrate artificial intelligence for human-machine interaction and evolve by communicating with the user through machine learning. Once the general framework is done, we investigate the "behind the scenes" of artificial intelligence, we discover its mechanisms and rules, its potential in practical applications. The two case studies analyzed introduce the methodologies, materials and limits to design with similar technologies. We continue with the analysis, taking as an example a real planning process of a hypothetical skill conducted by a designer in the role of a developer without particular programming skills. The simulation highlights all the skills necessary for the creation of a basic skill for Amazon Alexa operating through the tools made available on the company's site. After collecting data on the skills currently available on the market, we return to the initial theme that started the entire project. How to communicate an environmental criticality with the smart assistant. The contents of the message are then analyzed in detail, propelled by the discovery that even artificial intelligence strongly affects water and energy consumption and the main causes are: the creation, the displacement and the storage of the vast amount of data needed for its operations. The skill has thus become not only informative, but in fact also a critical skill that acts as a -counterweight- to this enormous use of resources. The last step is the creation of the skill and its publication. We use the knowledge learned both in the first part, where the point of view is technical and the communication analysis is in regard to the way in which the technology, still little explored in the design, is conveyed, and the second part, in which the role of the communication designer is more easily recognizable in the way he studies the messages that are transmitted by this technology and are translated with its interactions. The skill combines these two communicative points of view.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
acqua virtuale nei cibi_m_bellosta.pdf
solo utenti autorizzati dal 05/12/2022
Descrizione: testo della tesi
Dimensione
40.07 MB
Formato
Adobe PDF
|
40.07 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/152680