The aim of this work is to develop a software that identifies the charging possibilities present along the route by simulating a trip with an electric vehicle in order to evaluate the planning of the charging stations in an area and identify any critical issues. The first part of the work focuses on the concept of green mobility and the importance that electric vehicles will have in the future, but also on the difficulties they are encountering in their diffusion, in which their limited range plays a fundamental role. This introduces the importance of a good planning of charging stations, necessary to make the transition from internal combustion vehicles to electric vehicles as comfortable as possible for drivers. The types of charging infrastructures present at international level, the charging modes and the types of connectors are then addressed, also considering their regulatory aspect. The second part of the work deals with the current situation in Italy regarding public charging infrastructures. The territorial distribution, the powers used and the operators present in the territory are analyzed basing on a mapping carried out in collaboration with Motus-E. After this general overview, the focus shifts on a brief description of the Lombardy region. The third part presents the developed software in detail by exposing all the functionalities, the data used and the way it has been processed, the information requested, and the results provided. All the equations entered, and any approximations present are explained, as well as the various scenarios that the program allows are shown. The last part shows the use of the software. Some simulations have been made considering different input data and scenarios in order to expose the functionality and the possibilities that the program offers, but above all to analyze some areas in Lombardy and identify any critical issues in the presence of charging stations.

L'obbiettivo di questo lavoro di tesi è quello di sviluppare un software che, simulando un viaggio con un veicolo elettrico, identifica le possibilità di ricarica presenti lungo il tragitto, al fine di valutare la pianificazione territoriale delle stazioni di ricarica in una data areaLa prima parte del lavoro si concentra sul concetto di mobilità verde e sull'importanza che i veicoli elettrici avranno in questo scenario futuro, ma anche sulle difficoltà che stanno incontrando nella loro diffusione. Ciò introduce l'importanza di una buona pianificazione delle stazioni di ricarica, al fine di rendere il passaggio da veicoli a combustione interna a veicoli elettrici il più confortevole possibile per i conducenti. Vengono quindi affrontati i tipi di infrastruttura di ricarica presenti a livello internazionale, le modalità di ricarica e i tipi di connettori, considerando il loro aspetto normativo. Una seconda parte del lavoro affronta l'attuale situazione in Italia relativa alle infrastrutture di ricarica pubblica. Sulla base di una mappatura effettuata, vengono analizzate la distribuzione territoriale, le potenze utilizzate e gli operatori presenti sul territorio, per poi passare ad un breve focus sulla regione Lombardia. Una terza parte illustra in dettaglio il software sviluppato, esponendo tutte le funzionalità, i dati utilizzati e il modo in cui vengono elaborati, i dati richieste e i risultati forniti. Vengono spiegate tutte le equazioni immesse e le eventuali approssimazioni presenti, oltre a mostrare i vari scenari consentiti dal programma. L'ultima parte mostra l'uso del software. Infatti, vengono fatte alcune simulazioni, considerando diversi dati di input e scenari, sia per esporre le funzionalità e le possibilità offerte dal programma, ma soprattutto per analizzare alcune aree in Lombardia e identificare eventuali problemi critici in presenza di stazioni di ricarica .

Routing optimization software for electric vehicles applied to charging stations

PASTORELLI, ANDREA
2018/2019

Abstract

The aim of this work is to develop a software that identifies the charging possibilities present along the route by simulating a trip with an electric vehicle in order to evaluate the planning of the charging stations in an area and identify any critical issues. The first part of the work focuses on the concept of green mobility and the importance that electric vehicles will have in the future, but also on the difficulties they are encountering in their diffusion, in which their limited range plays a fundamental role. This introduces the importance of a good planning of charging stations, necessary to make the transition from internal combustion vehicles to electric vehicles as comfortable as possible for drivers. The types of charging infrastructures present at international level, the charging modes and the types of connectors are then addressed, also considering their regulatory aspect. The second part of the work deals with the current situation in Italy regarding public charging infrastructures. The territorial distribution, the powers used and the operators present in the territory are analyzed basing on a mapping carried out in collaboration with Motus-E. After this general overview, the focus shifts on a brief description of the Lombardy region. The third part presents the developed software in detail by exposing all the functionalities, the data used and the way it has been processed, the information requested, and the results provided. All the equations entered, and any approximations present are explained, as well as the various scenarios that the program allows are shown. The last part shows the use of the software. Some simulations have been made considering different input data and scenarios in order to expose the functionality and the possibilities that the program offers, but above all to analyze some areas in Lombardy and identify any critical issues in the presence of charging stations.
CHERUBINI, BIANCA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2020
2018/2019
L'obbiettivo di questo lavoro di tesi è quello di sviluppare un software che, simulando un viaggio con un veicolo elettrico, identifica le possibilità di ricarica presenti lungo il tragitto, al fine di valutare la pianificazione territoriale delle stazioni di ricarica in una data areaLa prima parte del lavoro si concentra sul concetto di mobilità verde e sull'importanza che i veicoli elettrici avranno in questo scenario futuro, ma anche sulle difficoltà che stanno incontrando nella loro diffusione. Ciò introduce l'importanza di una buona pianificazione delle stazioni di ricarica, al fine di rendere il passaggio da veicoli a combustione interna a veicoli elettrici il più confortevole possibile per i conducenti. Vengono quindi affrontati i tipi di infrastruttura di ricarica presenti a livello internazionale, le modalità di ricarica e i tipi di connettori, considerando il loro aspetto normativo. Una seconda parte del lavoro affronta l'attuale situazione in Italia relativa alle infrastrutture di ricarica pubblica. Sulla base di una mappatura effettuata, vengono analizzate la distribuzione territoriale, le potenze utilizzate e gli operatori presenti sul territorio, per poi passare ad un breve focus sulla regione Lombardia. Una terza parte illustra in dettaglio il software sviluppato, esponendo tutte le funzionalità, i dati utilizzati e il modo in cui vengono elaborati, i dati richieste e i risultati forniti. Vengono spiegate tutte le equazioni immesse e le eventuali approssimazioni presenti, oltre a mostrare i vari scenari consentiti dal programma. L'ultima parte mostra l'uso del software. Infatti, vengono fatte alcune simulazioni, considerando diversi dati di input e scenari, sia per esporre le funzionalità e le possibilità offerte dal programma, ma soprattutto per analizzare alcune aree in Lombardia e identificare eventuali problemi critici in presenza di stazioni di ricarica .
Tesi di laurea Magistrale
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