Latest researches show an incredible increase in family business analysis and studies. Meanwhile, analyzing them, it seemed to be a dearth of supporting materials for the sort of family business that covers some relevant topic (Zellweger, 2017). Taking in consideration this lack, it has been possible to provide an overview of what makes a family firm unique and help the company to obtain a sustainable competitive advantage. Based on prior research Innovation and Culture seem two different and distant elements. Firstly, after having deeply studied the two concepts, it has been searched a way to integrate them across technological, geographical and organizational domains. The potential value of Culture that usually is dismissed or forgotten, mixture with the newest model of finding Innovation can be blended together in order to potentially achieve some breakthrough outcomes. This thesis presents a case study, following the qualitative method of study and appointing the iterative process of research. The company Artsana Group S.p.a. is a perfect example of a multinational company that has been able to leverage Innovation and Culture to create a sustainable competitive advantage and create an important cultural heritage. Starting from the scrutiny of the literature existing nowadays and the analysis of Artsana's case. The company has been impacted by some radical events but has always been able to maintain its identity and cultural tradition. Framing the development of some major aspects along the life-cycle timeline of an organization, has been a useful tool to connect the two pillars: Culture and Innovation.

Le ultime ricerche mostrano un incredibile aumento delle analisi e degli studi sull'azienda familiare. Nel frattempo, analizzandoli, sembrava esserci una carenza di materiali di supporto per il tipo di impresa familiare che copre alcuni argomenti rilevanti (Zellweger, 2017). Tenendo conto di questa mancanza, è stato possibile fornire una panoramica di ciò che rende unica un'azienda familiare e aiutare l'azienda a ottenere un vantaggio competitivo sostenibile. Sulla base di ricerche precedenti, innovazione e cultura sembrano due elementi diversi e distanti. In primo luogo, dopo aver studiato a fondo i due concetti, è stato cercato un modo per integrarli nei settori tecnologico, geografico e organizzativo. Il potenziale valore della cultura che di solito viene scartato o dimenticato, in combinazione con il modello più recente di ricerca dell'innovazione, può essere combinato per ottenere potenzialmente risultati rivoluzionari. Questa tesi presenta un caso di studio, seguendo il metodo qualitativo di studio e il processo iterativo di ricerca. La società Artsana Group S.p.a. è un perfetto esempio di società multinazionale che è stata in grado di sfruttare l'innovazione e la cultura per creare un vantaggio competitivo sostenibile e creare un importante patrimonio culturale. A partire dall'analisi della letteratura esistente ai giorni nostri e del caso di Artsana. La società è stata colpita da alcuni eventi radicali, ma è sempre stata in grado di mantenere la sua identità e tradizione culturale. Inquadrare lo sviluppo di alcuni aspetti importanti lungo la sequenza temporale del ciclo di vita di un'organizzazione è stato uno strumento utile per collegare i due pilastri: Cultura e Innovazione

Leveraging culture and innovation in family business : a longitudinal analysis of Artsana Group S.p.a.

BUTTI, ANDREA
2018/2019

Abstract

Latest researches show an incredible increase in family business analysis and studies. Meanwhile, analyzing them, it seemed to be a dearth of supporting materials for the sort of family business that covers some relevant topic (Zellweger, 2017). Taking in consideration this lack, it has been possible to provide an overview of what makes a family firm unique and help the company to obtain a sustainable competitive advantage. Based on prior research Innovation and Culture seem two different and distant elements. Firstly, after having deeply studied the two concepts, it has been searched a way to integrate them across technological, geographical and organizational domains. The potential value of Culture that usually is dismissed or forgotten, mixture with the newest model of finding Innovation can be blended together in order to potentially achieve some breakthrough outcomes. This thesis presents a case study, following the qualitative method of study and appointing the iterative process of research. The company Artsana Group S.p.a. is a perfect example of a multinational company that has been able to leverage Innovation and Culture to create a sustainable competitive advantage and create an important cultural heritage. Starting from the scrutiny of the literature existing nowadays and the analysis of Artsana's case. The company has been impacted by some radical events but has always been able to maintain its identity and cultural tradition. Framing the development of some major aspects along the life-cycle timeline of an organization, has been a useful tool to connect the two pillars: Culture and Innovation.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2020
2018/2019
Le ultime ricerche mostrano un incredibile aumento delle analisi e degli studi sull'azienda familiare. Nel frattempo, analizzandoli, sembrava esserci una carenza di materiali di supporto per il tipo di impresa familiare che copre alcuni argomenti rilevanti (Zellweger, 2017). Tenendo conto di questa mancanza, è stato possibile fornire una panoramica di ciò che rende unica un'azienda familiare e aiutare l'azienda a ottenere un vantaggio competitivo sostenibile. Sulla base di ricerche precedenti, innovazione e cultura sembrano due elementi diversi e distanti. In primo luogo, dopo aver studiato a fondo i due concetti, è stato cercato un modo per integrarli nei settori tecnologico, geografico e organizzativo. Il potenziale valore della cultura che di solito viene scartato o dimenticato, in combinazione con il modello più recente di ricerca dell'innovazione, può essere combinato per ottenere potenzialmente risultati rivoluzionari. Questa tesi presenta un caso di studio, seguendo il metodo qualitativo di studio e il processo iterativo di ricerca. La società Artsana Group S.p.a. è un perfetto esempio di società multinazionale che è stata in grado di sfruttare l'innovazione e la cultura per creare un vantaggio competitivo sostenibile e creare un importante patrimonio culturale. A partire dall'analisi della letteratura esistente ai giorni nostri e del caso di Artsana. La società è stata colpita da alcuni eventi radicali, ma è sempre stata in grado di mantenere la sua identità e tradizione culturale. Inquadrare lo sviluppo di alcuni aspetti importanti lungo la sequenza temporale del ciclo di vita di un'organizzazione è stato uno strumento utile per collegare i due pilastri: Cultura e Innovazione
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
Leveraging culture and innovation in family business, a longitudinal analysis of Artsana Spa.pdf

Open Access dal 10/04/2023

Descrizione: Testo della Tesi
Dimensione 1.75 MB
Formato Adobe PDF
1.75 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/152874