Over the past decades, fashion educators and designers have been focusing on answering the question “how the fashion industry can be more sustainable?”; however, the fact is fashion has become one of the most polluting industries in the world. It should be highlighted that there is currently a disparity in the concern and diffusion of Design for Sustainability in educating and designing Fashion between high-income and low-income countries. The purpose of this study was to investigate and build up a proper set of knowledge-base and know-how to support and equip fashion designers in designing and orienting the process of introduction and diffusion of Sustainability in Fashion, with a focus on Accessory Design. In order to achieve this, three research stages were conducted. The first stage, preliminary research, aimed at exploring how "fast fashion" can be transformed into "slow fashion", and describing the dynamics and factors influencing the implementation and diffusion of Design for Sustainability in Fashion. This stage was based on a literature review and case studies research. The next stage, prototyping, and assessment phase, aimed at developing and systematizing the consolidated knowledge-base and know-how to support and enable designers to engage and implement Design for Sustainability in Fashion. The research focuses on investigating proper approaches and tools in the Vietnamese context in design practices and education. The third stage, a reflection phase, aimed at presenting a retrospective analysis of the research, to define original contributions, generalize the research results, and identify potential paths for further researches. Realizing the need for a better understanding of the environmental and social-ethical impacts in the fashion industry, a handbook was created based on the main results of the research. The handbook is designed to support and enable designers to engage and implement Design for Sustainability in Fashion. This can help fashion designers, especially young designers, in facing challenges and grasping opportunities, as well as being aware of their responsibilities. After identifying the problem, it shows that sustainability should be integrated into teaching and fashion design. A set of consolidated knowledge-base and know-how was assessed through participatory research, and its effectiveness was examined through a series of pilot workshops and courses, as well as projects in collaboration with stakeholders. From these key considerations for the development of a new curriculum for fashion education in Higher Education Institutions (HEIs) in Vietnam emerged, which is essential for sustainable design education and practices there, where there is a lack of synchronization between the awareness of the problematic environmental and ethical issues in the fashion field and knowledge-base and know-how of implementing sustainable practices. From the experiences of sustainable practice in this Vietnamese context, the model can also be applied for different environments with specific features.

Negli ultimi decenni, educatori e designer di moda si sono concentrati nel rispondere alla domanda "come l'industria della moda può essere più sostenibile?"; tuttavia, il fatto è che la moda è diventata una delle industrie più inquinanti al mondo. Va sottolineato che esiste attualmente una disparità nella preoccupazione e nella diffusione del Design for Sustainability nell'educare e progettare la moda tra paesi ad alto e basso reddito. Lo scopo di questo studio era di indagare e costruire una serie adeguata di conoscenze e know-how per supportare e fornire agli stilisti la progettazione e l'orientamento del processo di introduzione e diffusione della sostenibilità nella moda, con particolare attenzione al design degli accessori. Per raggiungere questo obiettivo, sono state condotte tre fasi di ricerca. La prima fase, la ricerca preliminare, mirava a esplorare come la "moda veloce" può essere trasformata in "moda lenta" e a descrivere le dinamiche e i fattori che influenzano l'implementazione e la diffusione del Design for Sustainability in Fashion. Questa fase si basava su una revisione della letteratura e sulla ricerca di casi studio. La fase successiva, la prototipazione e la fase di valutazione, miravano a sviluppare e sistematizzare la base di conoscenze e il know-how consolidati per supportare e consentire ai progettisti di impegnarsi e implementare il Design for Sustainability in Fashion. La ricerca si concentra sullo studio di approcci e strumenti adeguati nel contesto vietnamita nelle pratiche di progettazione e nell'istruzione. La terza fase, una fase di riflessione, mirava a presentare un'analisi retrospettiva della ricerca, a definire contributi originali, generalizzare i risultati della ricerca e identificare potenziali percorsi per ulteriori ricerche. Comprendendo la necessità di una migliore comprensione degli impatti ambientali e socio-etici nel settore della moda, è stato creato un manuale basato sui principali risultati della ricerca. Il manuale è progettato per supportare e consentire ai progettisti di impegnarsi e implementare il Design for Sustainability in Fashion. Questo può aiutare gli stilisti, in particolare i giovani designer, ad affrontare sfide e cogliere opportunità, oltre ad essere consapevoli delle loro responsabilità. Dopo aver identificato il problema, è emerso che la sostenibilità dovrebbe essere integrata nell'insegnamento e nel design della moda. Una serie di conoscenze e know-how consolidati è stata valutata attraverso la ricerca partecipativa e la sua efficacia è stata esaminata attraverso una serie di seminari e corsi pilota, nonché progetti in collaborazione con le parti interessate. Da queste considerazioni chiave per lo sviluppo di un nuovo curriculum per l'educazione alla moda negli istituti di istruzione superiore (IIS) in Vietnam sono emerse, che è essenziale per l'educazione e le pratiche di progettazione sostenibile lì, dove manca una sincronizzazione tra la consapevolezza della problematica ambientale e questioni etiche nel campo della moda, della base di conoscenze e del know-how per l'implementazione di pratiche sostenibili. Dalle esperienze di pratica sostenibile in questo contesto vietnamita, il modello può anche essere applicato a diversi ambienti con caratteristiche specifiche.

Design for sustainability in fashion. A consolidated knowledge-base and know-how for environmentally and socio-ethically sustainable Accessory Design

BUI, MAI TRINH

Abstract

Over the past decades, fashion educators and designers have been focusing on answering the question “how the fashion industry can be more sustainable?”; however, the fact is fashion has become one of the most polluting industries in the world. It should be highlighted that there is currently a disparity in the concern and diffusion of Design for Sustainability in educating and designing Fashion between high-income and low-income countries. The purpose of this study was to investigate and build up a proper set of knowledge-base and know-how to support and equip fashion designers in designing and orienting the process of introduction and diffusion of Sustainability in Fashion, with a focus on Accessory Design. In order to achieve this, three research stages were conducted. The first stage, preliminary research, aimed at exploring how "fast fashion" can be transformed into "slow fashion", and describing the dynamics and factors influencing the implementation and diffusion of Design for Sustainability in Fashion. This stage was based on a literature review and case studies research. The next stage, prototyping, and assessment phase, aimed at developing and systematizing the consolidated knowledge-base and know-how to support and enable designers to engage and implement Design for Sustainability in Fashion. The research focuses on investigating proper approaches and tools in the Vietnamese context in design practices and education. The third stage, a reflection phase, aimed at presenting a retrospective analysis of the research, to define original contributions, generalize the research results, and identify potential paths for further researches. Realizing the need for a better understanding of the environmental and social-ethical impacts in the fashion industry, a handbook was created based on the main results of the research. The handbook is designed to support and enable designers to engage and implement Design for Sustainability in Fashion. This can help fashion designers, especially young designers, in facing challenges and grasping opportunities, as well as being aware of their responsibilities. After identifying the problem, it shows that sustainability should be integrated into teaching and fashion design. A set of consolidated knowledge-base and know-how was assessed through participatory research, and its effectiveness was examined through a series of pilot workshops and courses, as well as projects in collaboration with stakeholders. From these key considerations for the development of a new curriculum for fashion education in Higher Education Institutions (HEIs) in Vietnam emerged, which is essential for sustainable design education and practices there, where there is a lack of synchronization between the awareness of the problematic environmental and ethical issues in the fashion field and knowledge-base and know-how of implementing sustainable practices. From the experiences of sustainable practice in this Vietnamese context, the model can also be applied for different environments with specific features.
BERTOLA, PAOLA
CAPPELLIERI, ALBA
21-feb-2020
Negli ultimi decenni, educatori e designer di moda si sono concentrati nel rispondere alla domanda "come l'industria della moda può essere più sostenibile?"; tuttavia, il fatto è che la moda è diventata una delle industrie più inquinanti al mondo. Va sottolineato che esiste attualmente una disparità nella preoccupazione e nella diffusione del Design for Sustainability nell'educare e progettare la moda tra paesi ad alto e basso reddito. Lo scopo di questo studio era di indagare e costruire una serie adeguata di conoscenze e know-how per supportare e fornire agli stilisti la progettazione e l'orientamento del processo di introduzione e diffusione della sostenibilità nella moda, con particolare attenzione al design degli accessori. Per raggiungere questo obiettivo, sono state condotte tre fasi di ricerca. La prima fase, la ricerca preliminare, mirava a esplorare come la "moda veloce" può essere trasformata in "moda lenta" e a descrivere le dinamiche e i fattori che influenzano l'implementazione e la diffusione del Design for Sustainability in Fashion. Questa fase si basava su una revisione della letteratura e sulla ricerca di casi studio. La fase successiva, la prototipazione e la fase di valutazione, miravano a sviluppare e sistematizzare la base di conoscenze e il know-how consolidati per supportare e consentire ai progettisti di impegnarsi e implementare il Design for Sustainability in Fashion. La ricerca si concentra sullo studio di approcci e strumenti adeguati nel contesto vietnamita nelle pratiche di progettazione e nell'istruzione. La terza fase, una fase di riflessione, mirava a presentare un'analisi retrospettiva della ricerca, a definire contributi originali, generalizzare i risultati della ricerca e identificare potenziali percorsi per ulteriori ricerche. Comprendendo la necessità di una migliore comprensione degli impatti ambientali e socio-etici nel settore della moda, è stato creato un manuale basato sui principali risultati della ricerca. Il manuale è progettato per supportare e consentire ai progettisti di impegnarsi e implementare il Design for Sustainability in Fashion. Questo può aiutare gli stilisti, in particolare i giovani designer, ad affrontare sfide e cogliere opportunità, oltre ad essere consapevoli delle loro responsabilità. Dopo aver identificato il problema, è emerso che la sostenibilità dovrebbe essere integrata nell'insegnamento e nel design della moda. Una serie di conoscenze e know-how consolidati è stata valutata attraverso la ricerca partecipativa e la sua efficacia è stata esaminata attraverso una serie di seminari e corsi pilota, nonché progetti in collaborazione con le parti interessate. Da queste considerazioni chiave per lo sviluppo di un nuovo curriculum per l'educazione alla moda negli istituti di istruzione superiore (IIS) in Vietnam sono emerse, che è essenziale per l'educazione e le pratiche di progettazione sostenibile lì, dove manca una sincronizzazione tra la consapevolezza della problematica ambientale e questioni etiche nel campo della moda, della base di conoscenze e del know-how per l'implementazione di pratiche sostenibili. Dalle esperienze di pratica sostenibile in questo contesto vietnamita, il modello può anche essere applicato a diversi ambienti con caratteristiche specifiche.
Tesi di dottorato
File allegati
File Dimensione Formato  
2020_02_PhD_Bui.pdf

solo utenti autorizzati dal 21/01/2021

Descrizione: Thesis text
Dimensione 7.81 MB
Formato Adobe PDF
7.81 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/152952