In a world where digital transformation is on the rise, where experiments about Artificial Intelligence are taking place, augmented reality and 3D printing is already common technology, is there still space for craftsmanship?
The more the digital moves forward and seeps into our lives, the more the interest for the analogue rises. On one hand for nostalgic reasons, on the other for the desire of not letting the “human factor” fade: we confer more value to a handmade product because it is perceived as authentic, because it shows the sign of its creator, because it has a fascinating story behind. In the last years, even younger generations have rediscovered the world of craftsmanship. The renewed desire of learning how to make something with your own hands along with the possibilities offered by new technologies have opened to interesting and innovative projects. Given this premise, it is evident how contemporary craftsmanship is today a great value and represents a solid opportunity in the market; what role can a strategic communication play in this scenario? 
How can contemporary craftsmanship be communicated within the narrative platform of social media (specifically Instagram)? The second part of the thesis develops from these questions: starting from an applicative case I present a communication strategy designed to promote contemporary craftsmanship and to foster its narrative on social media.


In un mondo in cui è in pieno atto la trasformazione digitale, in uno scenario in cui si parla di AI, realtà aumentata, stampa 3d... come si colloca il mondo dell’artigianato? Tanto più avanza e penetra nelle nostre vite il digitale tanto più aumenta in parallelo il recupero dell’analogico. Da un lato per una tendenza nostalgica e dall’altro per il desiderio di non abbandonare il fattore umano: si attribuisce maggior valore al prodotto “fatto a mano” perché è percepito come autentico, perché porta con sé i segni del suo autore, perché ha una storia dietro che affascina. Negli ultimi anni si è assistito ad una riscoperta dell’artigianato anche da parte dei più giovani, il rinnovato desiderio di imparare a fare a mano unito alle possibilità delle nuove tecnologie ha dato vita a progetti innovativi e interessanti. Dalle premesse fatte si intende come il mondo dell’artigianato contemporaneo abbia oggi grande valore e rappresenti un’opportunità per il mercato; come può intervenire in questo la comunicazione strategica? Come si può raccontare l’artigianato contemporaneo sfruttando la piattaforma narrativa dei social media (in particolare Instagram)? Su queste domande si articola la parte progettuale della tesi nella quale, utilizzando un caso applicativo, viene proposta una strategia di comunicazione per promuovere l’artigianato contemporaneo con un focus particolare sulla content strategy.

Ta-Daan. Una comunicazione strategica per l'attivazione delle pratiche artigiane

TOMBA, COSTANZA
2018/2019

Abstract

In a world where digital transformation is on the rise, where experiments about Artificial Intelligence are taking place, augmented reality and 3D printing is already common technology, is there still space for craftsmanship?
The more the digital moves forward and seeps into our lives, the more the interest for the analogue rises. On one hand for nostalgic reasons, on the other for the desire of not letting the “human factor” fade: we confer more value to a handmade product because it is perceived as authentic, because it shows the sign of its creator, because it has a fascinating story behind. In the last years, even younger generations have rediscovered the world of craftsmanship. The renewed desire of learning how to make something with your own hands along with the possibilities offered by new technologies have opened to interesting and innovative projects. Given this premise, it is evident how contemporary craftsmanship is today a great value and represents a solid opportunity in the market; what role can a strategic communication play in this scenario? 
How can contemporary craftsmanship be communicated within the narrative platform of social media (specifically Instagram)? The second part of the thesis develops from these questions: starting from an applicative case I present a communication strategy designed to promote contemporary craftsmanship and to foster its narrative on social media.

ARC III - Scuola del Design
29-apr-2020
2018/2019
In un mondo in cui è in pieno atto la trasformazione digitale, in uno scenario in cui si parla di AI, realtà aumentata, stampa 3d... come si colloca il mondo dell’artigianato? Tanto più avanza e penetra nelle nostre vite il digitale tanto più aumenta in parallelo il recupero dell’analogico. Da un lato per una tendenza nostalgica e dall’altro per il desiderio di non abbandonare il fattore umano: si attribuisce maggior valore al prodotto “fatto a mano” perché è percepito come autentico, perché porta con sé i segni del suo autore, perché ha una storia dietro che affascina. Negli ultimi anni si è assistito ad una riscoperta dell’artigianato anche da parte dei più giovani, il rinnovato desiderio di imparare a fare a mano unito alle possibilità delle nuove tecnologie ha dato vita a progetti innovativi e interessanti. Dalle premesse fatte si intende come il mondo dell’artigianato contemporaneo abbia oggi grande valore e rappresenti un’opportunità per il mercato; come può intervenire in questo la comunicazione strategica? Come si può raccontare l’artigianato contemporaneo sfruttando la piattaforma narrativa dei social media (in particolare Instagram)? Su queste domande si articola la parte progettuale della tesi nella quale, utilizzando un caso applicativo, viene proposta una strategia di comunicazione per promuovere l’artigianato contemporaneo con un focus particolare sulla content strategy.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/153094