Competition Policy has always aimed at preventing the distortion of competition in the markets. The recent years have been characterized by the exponential growth of the digital technologies; the European Union has done its best to adapt and incorporate the main benefits of the latest trends in its daily routine, but the innovation path has also raised many concerns for the welfare of the consumers. The European Commission has been struggling with trying to apply Competition Policy in a completely disruptive market, such as the digital one, fighting those companies whose power and expansion might threat the consumer and the European citizen. Many authors have tried to study the topic, suggesting new rules, new models and partially providing solutions through the ex-post assessment of Antitrust verdicts; however, only few of them have focused on the evaluation of the market after the Competition Authority has intervened. Starting from these observations, this thesis investigates the ex-post assessment of Competition Policy in the digital market, trying to focus on abuse of dominance and cartels agreements, the least studied by the literature; the authors of this dissertation develop a framework based on a set of indicators, aiming at investigating two markets – the “Manufacturing of computers, electronic and optical product” and the “Information and Communication- for each category that the European Commission wants to preserve: Innovation, Competition, Quality and Choice. The trend of each indicator is studied to catch the anomalies and the specificities of the market and, then, the positive relationship between R&D expenditures and the number of patents – partially borrowed from the knowledge production function approach- is used to test empirically the effect of Antitrust fines on the two sectors, with the help of a new variable which represents the intensity of the sanction. The results show that the fines and commitments imposed by the European Commission generate several controversies, having a positive impact only on one market and suggesting a revision of the Authorities modus operandi for the digital sector. Although it is not exempt from limits, the results of this research provide interesting insights for the academic literature and they represent a starting point to develop a complete framework able to catch all the aspects of the digital technologies and the controversies related to the recent Antitrust cases – such as Google – Android or Amazon-, which have become very relevant among the scholars, whose recent papers start to investigate whether the European Commission should apply different rules for such a disruptive market, as the digital one.

La Politica di concorrenza ha sempre mirato a prevenire la distorsione della concorrenza sui mercati. Gli ultimi anni sono stati caratterizzati dalla crescita esponenziale delle tecnologie digitali; l'Unione Europea ha fatto del suo meglio per adattarsi ed incorporare i principali benefici delle ultime tendenze nella sua routine quotidiana, ma i recenti trend di innovazione hanno fatto crescere le preoccupazioni circa il benessere del consumatore. La Commissione Europea si è battuta per cercare di applicare la Politica di concorrenza ad un mercato totalmente turbolento e rivoluzionario, come quello digitale, lottando contro le imprese il cui potere e la cui espansione avrebbero potuto minacciare i consumatori e i cittadini europei. Molti autori hanno cercato di studiare l'argomento, suggerendo nuove regole, nuovi modelli e fornendo parzialmente una soluzione attraverso la valutazione ex-post dei verdetti di Antitrust; tuttavia, solo pochi di essi hanno effettivamente approfondito la valutazione del mercato dopo l'intervento dell'Autorità garante della concorrenza. Partendo da queste osservazioni, questa tesi vuole indagare la valutazione ex-post dell'Autorità garante della concorrenza nel mercato digitale, cercando di concentrarsi sull'abuso di posizione dominante e sugli accordi di cartello, i meno studiati dalla letteratura; gli autori di questa tesi sviluppano un modello basato su una serie di indicatori, volti ad esaminare due mercati - quello di "Produzione di computer, prodotti elettronici ed ottici" e quello dell’"Informazione e comunicazione” - per ciascuna categoria che la Commissione Europea intende preservare: innovazione, concorrenza, qualità e scelta. L’andamento di ciascun indicatore viene studiato al fine di cogliere le anomalie e le caratteristiche del mercato e, quindi, il rapporto positivo tra i costi di ricerca e sviluppo e il numero di brevetti – parzialmente presi in prestito dal “knowledge production function approach” - viene utilizzato per testare empiricamente l'effetto delle multe Antitrust sui due settori, grazie anche all'aiuto di una nuova variabile che rappresenta l'intensità della sanzione. I risultati mostrano che le multe e gli impegni imposti dalla Commissione Europea generano numerose controversie, avendo infatti un impatto positivo solo su un mercato e suggerendo una revisione del modus operandi delle Autorità per il settore digitale. Nonostante non sia esente da limiti, i risultati di questo studio forniscono interessanti spunti per la letteratura accademica e rappresentano un punto di partenza per sviluppare un modello completo in grado di catturare tutti gli aspetti delle tecnologie digitali e le controversie relative ai recenti casi Antitrust – come Google Android o Amazon- che hanno assunto particolare rilevanza tra gli studiosi, i cui recenti studi si interrogano sulle potenziali regole da applicare a un mercato tanto dirompente quanto quello digitale.

The competition policy in the European Union : an ex-post analysis of the abuse of dominance and cartels agreements in the digital market

PESENTI, MARTINA;PERRONE, CHIARA
2018/2019

Abstract

Competition Policy has always aimed at preventing the distortion of competition in the markets. The recent years have been characterized by the exponential growth of the digital technologies; the European Union has done its best to adapt and incorporate the main benefits of the latest trends in its daily routine, but the innovation path has also raised many concerns for the welfare of the consumers. The European Commission has been struggling with trying to apply Competition Policy in a completely disruptive market, such as the digital one, fighting those companies whose power and expansion might threat the consumer and the European citizen. Many authors have tried to study the topic, suggesting new rules, new models and partially providing solutions through the ex-post assessment of Antitrust verdicts; however, only few of them have focused on the evaluation of the market after the Competition Authority has intervened. Starting from these observations, this thesis investigates the ex-post assessment of Competition Policy in the digital market, trying to focus on abuse of dominance and cartels agreements, the least studied by the literature; the authors of this dissertation develop a framework based on a set of indicators, aiming at investigating two markets – the “Manufacturing of computers, electronic and optical product” and the “Information and Communication- for each category that the European Commission wants to preserve: Innovation, Competition, Quality and Choice. The trend of each indicator is studied to catch the anomalies and the specificities of the market and, then, the positive relationship between R&D expenditures and the number of patents – partially borrowed from the knowledge production function approach- is used to test empirically the effect of Antitrust fines on the two sectors, with the help of a new variable which represents the intensity of the sanction. The results show that the fines and commitments imposed by the European Commission generate several controversies, having a positive impact only on one market and suggesting a revision of the Authorities modus operandi for the digital sector. Although it is not exempt from limits, the results of this research provide interesting insights for the academic literature and they represent a starting point to develop a complete framework able to catch all the aspects of the digital technologies and the controversies related to the recent Antitrust cases – such as Google – Android or Amazon-, which have become very relevant among the scholars, whose recent papers start to investigate whether the European Commission should apply different rules for such a disruptive market, as the digital one.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2020
2018/2019
La Politica di concorrenza ha sempre mirato a prevenire la distorsione della concorrenza sui mercati. Gli ultimi anni sono stati caratterizzati dalla crescita esponenziale delle tecnologie digitali; l'Unione Europea ha fatto del suo meglio per adattarsi ed incorporare i principali benefici delle ultime tendenze nella sua routine quotidiana, ma i recenti trend di innovazione hanno fatto crescere le preoccupazioni circa il benessere del consumatore. La Commissione Europea si è battuta per cercare di applicare la Politica di concorrenza ad un mercato totalmente turbolento e rivoluzionario, come quello digitale, lottando contro le imprese il cui potere e la cui espansione avrebbero potuto minacciare i consumatori e i cittadini europei. Molti autori hanno cercato di studiare l'argomento, suggerendo nuove regole, nuovi modelli e fornendo parzialmente una soluzione attraverso la valutazione ex-post dei verdetti di Antitrust; tuttavia, solo pochi di essi hanno effettivamente approfondito la valutazione del mercato dopo l'intervento dell'Autorità garante della concorrenza. Partendo da queste osservazioni, questa tesi vuole indagare la valutazione ex-post dell'Autorità garante della concorrenza nel mercato digitale, cercando di concentrarsi sull'abuso di posizione dominante e sugli accordi di cartello, i meno studiati dalla letteratura; gli autori di questa tesi sviluppano un modello basato su una serie di indicatori, volti ad esaminare due mercati - quello di "Produzione di computer, prodotti elettronici ed ottici" e quello dell’"Informazione e comunicazione” - per ciascuna categoria che la Commissione Europea intende preservare: innovazione, concorrenza, qualità e scelta. L’andamento di ciascun indicatore viene studiato al fine di cogliere le anomalie e le caratteristiche del mercato e, quindi, il rapporto positivo tra i costi di ricerca e sviluppo e il numero di brevetti – parzialmente presi in prestito dal “knowledge production function approach” - viene utilizzato per testare empiricamente l'effetto delle multe Antitrust sui due settori, grazie anche all'aiuto di una nuova variabile che rappresenta l'intensità della sanzione. I risultati mostrano che le multe e gli impegni imposti dalla Commissione Europea generano numerose controversie, avendo infatti un impatto positivo solo su un mercato e suggerendo una revisione del modus operandi delle Autorità per il settore digitale. Nonostante non sia esente da limiti, i risultati di questo studio forniscono interessanti spunti per la letteratura accademica e rappresentano un punto di partenza per sviluppare un modello completo in grado di catturare tutti gli aspetti delle tecnologie digitali e le controversie relative ai recenti casi Antitrust – come Google Android o Amazon- che hanno assunto particolare rilevanza tra gli studiosi, i cui recenti studi si interrogano sulle potenziali regole da applicare a un mercato tanto dirompente quanto quello digitale.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/153340