The automotive industry is being affected by the introduction of smart and connectivity technologies. Once the required infrastructures will be implemented, the 5G network will have a crucial role for the development of the market. In fact, it allows devices to exchange information with each other in real time, hence improving safety and entertainment features. Cloud services will make digital contents available on-demand, allowing to provide a customized offer thanks to artificial intelligence algorithms that analyse data. Such information can be exploited to offer complementary services to the user, increasing the number of value adding activities and therefore also the customers’ benefits. Thus, data is a resource that has to be secured from cyberattacks, which can generate safety and privacy related issues. In order to manage all these digital innovations, carmakers need to change their business models, developing partnerships with specialized actors at least for the short term. Their purpose is to internally develop their own expertise, creating value from knowledge rather than traditional products, for example proposing car-sharing services that are more economically sustainable. The last section of the report focuses on smart cabins and the related latest technologies, including smart surfaces, holographic displays and multi-modal human machine interfaces that exploit gesture and voice controls. Such innovations are changing the way people enjoy the ride, introducing modular layouts with friendly interaction to access the vehicle’s systems and entertaining features. Automotive companies are developing the interiors since the autonomous car will provide users with lots of free time during travels, opening to new services opportunities.
Il settore automobilistico è sempre più condizionato dall’introduzione di tecnologie intelligenti e dalla connettività. Quando le infrastrutture necessarie verranno implementate, la rete 5G ricoprirà un ruolo fondamentale all’interno del mercato. Infatti, essa permette lo scambio in tempo reale di informazioni tra dispositivi connessi, migliorando le caratteristiche di sicurezza e di intrattenimento. I servizi cloud permetteranno di fornire contenuti digitali su richiesta, oltre che personalizzare l’offerta grazie all’analisi dei dati da parte degli algoritmi di intelligenza artificiale. Queste informazioni possono essere sfruttate per offrire all’utente contenuti complementari, aumentando il numero di attività che creano valore e quindi i benefici per i clienti. Per questo motivo, i dati rappresentano una risorsa che deve essere al sicuro da attacchi informatici, i quali potrebbero generare problemi legati alla sicurezza e alla tutela dei dati personali. Per fare in modo di gestire queste innovazioni digitali, i produttori di automobili necessitano di cambiare il loro modello di business, stringendo alleanze con attori specializzati, almeno nel medio-breve periodo. Il loro fine è quello di creare internamente le loro competenze e generare valore dai dati e dalla conoscenza piuttosto che da prodotti tradizionali, ad esempio offrendo servizi economicamente più sostenibili come quelli relativi alla condivisione delle automobili. L’ultima sezione del report si focalizza sugli abitacoli intelligenti e le relative tecnologie, che includono superfici intelligenti, schermi olografici e interfacce uomo-macchina che sfruttano controlli a riconoscimento dei gesti e della voce. Queste innovazioni stanno cambiando il modo in cui le persone vivono il viaggio, introducendo disposizioni modulari che favoriscono l’accesso ai sistemi ed ai contenuti per l’intrattenimento tramite interazioni più intuitive. Le aziende automobilistiche stanno sviluppando gli interni dell’abitacolo in quanto le macchine autonome permetteranno di avere più tempo libero durante gli spostamenti, aprendo a nuove opportunità.
Connectivity in the automotive industry : latest technologies, business models trends and focus on smart cabins
COVELLI, GIOVANNI
2018/2019
Abstract
The automotive industry is being affected by the introduction of smart and connectivity technologies. Once the required infrastructures will be implemented, the 5G network will have a crucial role for the development of the market. In fact, it allows devices to exchange information with each other in real time, hence improving safety and entertainment features. Cloud services will make digital contents available on-demand, allowing to provide a customized offer thanks to artificial intelligence algorithms that analyse data. Such information can be exploited to offer complementary services to the user, increasing the number of value adding activities and therefore also the customers’ benefits. Thus, data is a resource that has to be secured from cyberattacks, which can generate safety and privacy related issues. In order to manage all these digital innovations, carmakers need to change their business models, developing partnerships with specialized actors at least for the short term. Their purpose is to internally develop their own expertise, creating value from knowledge rather than traditional products, for example proposing car-sharing services that are more economically sustainable. The last section of the report focuses on smart cabins and the related latest technologies, including smart surfaces, holographic displays and multi-modal human machine interfaces that exploit gesture and voice controls. Such innovations are changing the way people enjoy the ride, introducing modular layouts with friendly interaction to access the vehicle’s systems and entertaining features. Automotive companies are developing the interiors since the autonomous car will provide users with lots of free time during travels, opening to new services opportunities.File | Dimensione | Formato | |
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