The Smart Home, a specific application area of the IoT, is a socio-technological theme of great interest and that in recent years has gained a fundamental role both in the national and international scenario. Interconnected and intelligent home products, indeed, have a huge impact on every aspect of our house life, beeing ubiquitous and fitting seamlessly into day-to-day activities; the possibility to improve the quality of householders’ life, thanks to the automation of routine activities and the consequent reduction of time wastes, thanks to the remote management of products and implementation of services, thanks to the intelligent capabilities of monitoring, controlling, optimizing and automating actions, has allowed Smart Home products and services to have a great diffusion, as the growth of global markets shows. Therefore, mostly in the recent year, the Smart Home becomes a promising area of competition for all the companies that have exploited this new arena in order to take advantage of significant opportunities and create new value; however, at the same time, this firms have been forced to rethink their traditional business model, in order to exploit the new potentialities offered by the IoT technologies and to face the new market requirements and barriers. This work fits within this general framework. After having clarified some general aspects, e.g. features and functionalities of common Smart Home products, enabling technologies, barriers and challenges, the thesis focus on a dual purpose: firstly, it focuses on giving a macro-level picture of the global Smart Home offer, mapping and analysing the available solutions in the international arena, with a strong focus on the Italian market; this work let to understand the current state of the art and to get insights about the future trends. Secondly, it focusing on the critical factors that each firms should take into account in its business model if operating in this sector, in order to create additional value. This second purpose was accomplished thanks to the analysis of both OTT (Amazon, Google, Apple and Samsung) and smaller companies, startups (Aico and Fibaro) and SMEs (Homey and Eve), in order to have a picture as comprehensive as possible. This analysis has been run first using the Business Model Canvas (the traditional business model most widespread, also used in the IoT domain) and then enriching this general model with the analysis of factors peculiar and strictly linked to the Smart Home field, necessary for a correct and complete analysis.

La Smart Home, nuovo fulcro dell’ecosistema IoT, è un tema di grande interesse, che negli ultimi anni ha acquisito un ruolo fondamentale sia nello scenario nazionale che internazionale. I prodotti interconnessi ed intelligenti, infatti, hanno un impatto enorme su ogni aspetto della nostra vita domestica, essendo onnipresenti ed adattandosi perfettamente ad ogni attività quotidiana; la possibilità di migliorare la qualità della vita domestica, grazie all'automazione di attività routinarie e alla conseguente riduzione degli sprechi di tempo, grazie alla possibile gestione da remoto di svariati prodotti ed all'implementazione dei relativi servizi, grazie alle capacità di monitoraggio, controllo, ottimizzazione e autonoma implementazione di azioni degli oggetti intelligenti, ha permesso al settore Smart Home di avere una sempre più grande diffusione, come è dimostrato dalla forte crescita del mercato a livello globale. Pertanto, soprattutto negli anni più recenti, la Smart Home è diventata una promettente area di competizione per tutti i tipi di le aziende, che hanno sfruttato questo canale per creare nuovo valore; allo stesso tempo, tuttavia, queste compagnie che sono entrate nel mercato, sono state costrette a ripensare il loro tradizionale modello di business, al fine di sfruttare le nuove potenzialità offerte dalle tecnologie IoT e far fronte alle nuove esigenze e barriere del settore. Questa è la cornice generale su cui la tesi è incentrata. Dopo aver chiarito e descritto alcuni aspetti maggioritari, ad es. caratteristiche e funzionalità dei prodotti Smart Home, tecnologie maggiormente utilizzate, barriere e sfide a cui far fronte, la tesi si concentra su un duplice obiettivo: in primo luogo, dipingere una macro immagine dell'offerta globale, attraverso la mappatura e l’analisi delle soluzioni disponibili nell’arena internazionale, con una forte attenzione al mercato italiano; questo lavoro ha consentito di comprendere lo stato dell'arte dell’attuale mercato e le future tendenze. In secondo luogo, si mira ad individuare i fattori critici che ogni azienda operante in questo settore dovrebbe includere nel proprio business model, al fine di poter creare valore aggiunto. Ciò grazie all'analisi di OTT (Amazon, Google, Apple e Samsung) e di aziende più piccole, startup (Aico e Fibaro) e PMI (Homey ed Eve), al fine di avere un quadro il più completo possibile. Questo studio è stato eseguito dapprima utilizzando il Business Model Canvas (modello di business tradizionale più diffuso, utilizzato anche nel dominio IoT) e successivamente arricchendo questo modello con l'analisi di fattori peculiari e strettamente collegati al campo della Smart Home, necessari al fine di un’analisi corretta e completa.

Smart home : state of the art and key factors for value creation

SARACINO, ELEONORA
2019/2020

Abstract

The Smart Home, a specific application area of the IoT, is a socio-technological theme of great interest and that in recent years has gained a fundamental role both in the national and international scenario. Interconnected and intelligent home products, indeed, have a huge impact on every aspect of our house life, beeing ubiquitous and fitting seamlessly into day-to-day activities; the possibility to improve the quality of householders’ life, thanks to the automation of routine activities and the consequent reduction of time wastes, thanks to the remote management of products and implementation of services, thanks to the intelligent capabilities of monitoring, controlling, optimizing and automating actions, has allowed Smart Home products and services to have a great diffusion, as the growth of global markets shows. Therefore, mostly in the recent year, the Smart Home becomes a promising area of competition for all the companies that have exploited this new arena in order to take advantage of significant opportunities and create new value; however, at the same time, this firms have been forced to rethink their traditional business model, in order to exploit the new potentialities offered by the IoT technologies and to face the new market requirements and barriers. This work fits within this general framework. After having clarified some general aspects, e.g. features and functionalities of common Smart Home products, enabling technologies, barriers and challenges, the thesis focus on a dual purpose: firstly, it focuses on giving a macro-level picture of the global Smart Home offer, mapping and analysing the available solutions in the international arena, with a strong focus on the Italian market; this work let to understand the current state of the art and to get insights about the future trends. Secondly, it focusing on the critical factors that each firms should take into account in its business model if operating in this sector, in order to create additional value. This second purpose was accomplished thanks to the analysis of both OTT (Amazon, Google, Apple and Samsung) and smaller companies, startups (Aico and Fibaro) and SMEs (Homey and Eve), in order to have a picture as comprehensive as possible. This analysis has been run first using the Business Model Canvas (the traditional business model most widespread, also used in the IoT domain) and then enriching this general model with the analysis of factors peculiar and strictly linked to the Smart Home field, necessary for a correct and complete analysis.
NEGRI, CARLO
SALVADORI, GIULIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2020
2019/2020
La Smart Home, nuovo fulcro dell’ecosistema IoT, è un tema di grande interesse, che negli ultimi anni ha acquisito un ruolo fondamentale sia nello scenario nazionale che internazionale. I prodotti interconnessi ed intelligenti, infatti, hanno un impatto enorme su ogni aspetto della nostra vita domestica, essendo onnipresenti ed adattandosi perfettamente ad ogni attività quotidiana; la possibilità di migliorare la qualità della vita domestica, grazie all'automazione di attività routinarie e alla conseguente riduzione degli sprechi di tempo, grazie alla possibile gestione da remoto di svariati prodotti ed all'implementazione dei relativi servizi, grazie alle capacità di monitoraggio, controllo, ottimizzazione e autonoma implementazione di azioni degli oggetti intelligenti, ha permesso al settore Smart Home di avere una sempre più grande diffusione, come è dimostrato dalla forte crescita del mercato a livello globale. Pertanto, soprattutto negli anni più recenti, la Smart Home è diventata una promettente area di competizione per tutti i tipi di le aziende, che hanno sfruttato questo canale per creare nuovo valore; allo stesso tempo, tuttavia, queste compagnie che sono entrate nel mercato, sono state costrette a ripensare il loro tradizionale modello di business, al fine di sfruttare le nuove potenzialità offerte dalle tecnologie IoT e far fronte alle nuove esigenze e barriere del settore. Questa è la cornice generale su cui la tesi è incentrata. Dopo aver chiarito e descritto alcuni aspetti maggioritari, ad es. caratteristiche e funzionalità dei prodotti Smart Home, tecnologie maggiormente utilizzate, barriere e sfide a cui far fronte, la tesi si concentra su un duplice obiettivo: in primo luogo, dipingere una macro immagine dell'offerta globale, attraverso la mappatura e l’analisi delle soluzioni disponibili nell’arena internazionale, con una forte attenzione al mercato italiano; questo lavoro ha consentito di comprendere lo stato dell'arte dell’attuale mercato e le future tendenze. In secondo luogo, si mira ad individuare i fattori critici che ogni azienda operante in questo settore dovrebbe includere nel proprio business model, al fine di poter creare valore aggiunto. Ciò grazie all'analisi di OTT (Amazon, Google, Apple e Samsung) e di aziende più piccole, startup (Aico e Fibaro) e PMI (Homey ed Eve), al fine di avere un quadro il più completo possibile. Questo studio è stato eseguito dapprima utilizzando il Business Model Canvas (modello di business tradizionale più diffuso, utilizzato anche nel dominio IoT) e successivamente arricchendo questo modello con l'analisi di fattori peculiari e strettamente collegati al campo della Smart Home, necessari al fine di un’analisi corretta e completa.
Tesi di laurea Magistrale
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Descrizione: Smart Home: state of the art and key factors for value creation
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