Logistics is the transmission mechanism that makes e-commerce real. Along all the entire supply chain, the last mile segment is the most delicate and costly part, also because is the only part of the entire process that e-commerce clients can see. It is estimated to account for roughly 28% of the total supply chain costs. Nonetheless the European last mile delivery market accounted for US$ 677.0 million in 2018 and is expected to grow at a CAGR of 16.1% over the forecast period 2019-2027, to account for US$ 2,491.8 million in 2027. This exponential growth is pushing logistics firms under an unprecedent level of pressure. So far, many solutions have been deployed in order to tackle the problems related to last miles deliveries, however the level of inefficiencies is still high and it cannot be sustained in the long run. The aim of this work is to analyze all the solutions that have been explored so far by scholars and understand if there is any space for the introduction of a new distribution model based on a two-echelon asynchronized architecture. Once the newly introduced model is defined and explained, several scenarios are built in order to test the model on the city of Milan. The results of this tests will be compared with the performance of a standard distribution model in order to understand if the proposed solution can bring potential benefits both from an economic and environment point of view. Finally, the limits of the present research are identified and used in order to highlight the potential directions for future works

La logistica è la catena di trasmissione che permette ad ogni singolo utente di poter ricevere comodamente a casa qualsiasi prodotto acquistato sul web. Dell’intera supply-chain, l’ultimo miglio rappresenta la parte più delicata e costosa anche perché è l'unica parte dell'intero processo che i clienti possono vedere. Si stima che rappresenti circa il 28% dei costi totali della supply chain. È stato valutato che il mercato europeo della consegna dell'ultimo miglio nel 2018 valesse circa 677,0 milioni di dollari e si prevede che crescerà ad un CAGR del 16,1% nel periodo 2019-2027, per arrivare a 2.491,8 milioni di dollari nel 2027. Questa crescita esponenziale sta mettendo in seria difficoltà le società di logistica che in alcuni casi fanno fatica a tenere il passo di questa espansione senza precedenti. Ad oggi sono molteplici le soluzioni che sono state implementate per le consegne nell’ultimo miglio, ciononostante gli attuali livelli di inefficienza non rendono queste ipotesi sostenibili nel lungo periodo. Lo scopo di questo lavoro è quello di analizzare tutte le soluzioni finora esplorate dalla letteratura e capire se c'è qualche margine per l'introduzione di un nuovo modello distributivo basato su un'architettura asincrona a due livelli. Una volta definita e spiegata la nuova architettura, essa verrà applicata sulla città di Milano seguendo quattro differenti scenari. I risultati di questi test saranno confrontati con le prestazioni di un modello di distribuzione standard per capire se, la soluzione proposta, può portare potenziali benefici sia dal punto di vista economico che ambientale.

A new distribution architecture for B2C last mile deliveries. Introducing a two-echelon asynchronized model

TORRE, NICOLA
2019/2020

Abstract

Logistics is the transmission mechanism that makes e-commerce real. Along all the entire supply chain, the last mile segment is the most delicate and costly part, also because is the only part of the entire process that e-commerce clients can see. It is estimated to account for roughly 28% of the total supply chain costs. Nonetheless the European last mile delivery market accounted for US$ 677.0 million in 2018 and is expected to grow at a CAGR of 16.1% over the forecast period 2019-2027, to account for US$ 2,491.8 million in 2027. This exponential growth is pushing logistics firms under an unprecedent level of pressure. So far, many solutions have been deployed in order to tackle the problems related to last miles deliveries, however the level of inefficiencies is still high and it cannot be sustained in the long run. The aim of this work is to analyze all the solutions that have been explored so far by scholars and understand if there is any space for the introduction of a new distribution model based on a two-echelon asynchronized architecture. Once the newly introduced model is defined and explained, several scenarios are built in order to test the model on the city of Milan. The results of this tests will be compared with the performance of a standard distribution model in order to understand if the proposed solution can bring potential benefits both from an economic and environment point of view. Finally, the limits of the present research are identified and used in order to highlight the potential directions for future works
SEGHEZZI, ARIANNA
SIRAGUSA, CHIARA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2020
2019/2020
La logistica è la catena di trasmissione che permette ad ogni singolo utente di poter ricevere comodamente a casa qualsiasi prodotto acquistato sul web. Dell’intera supply-chain, l’ultimo miglio rappresenta la parte più delicata e costosa anche perché è l'unica parte dell'intero processo che i clienti possono vedere. Si stima che rappresenti circa il 28% dei costi totali della supply chain. È stato valutato che il mercato europeo della consegna dell'ultimo miglio nel 2018 valesse circa 677,0 milioni di dollari e si prevede che crescerà ad un CAGR del 16,1% nel periodo 2019-2027, per arrivare a 2.491,8 milioni di dollari nel 2027. Questa crescita esponenziale sta mettendo in seria difficoltà le società di logistica che in alcuni casi fanno fatica a tenere il passo di questa espansione senza precedenti. Ad oggi sono molteplici le soluzioni che sono state implementate per le consegne nell’ultimo miglio, ciononostante gli attuali livelli di inefficienza non rendono queste ipotesi sostenibili nel lungo periodo. Lo scopo di questo lavoro è quello di analizzare tutte le soluzioni finora esplorate dalla letteratura e capire se c'è qualche margine per l'introduzione di un nuovo modello distributivo basato su un'architettura asincrona a due livelli. Una volta definita e spiegata la nuova architettura, essa verrà applicata sulla città di Milano seguendo quattro differenti scenari. I risultati di questi test saranno confrontati con le prestazioni di un modello di distribuzione standard per capire se, la soluzione proposta, può portare potenziali benefici sia dal punto di vista economico che ambientale.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/153443