Nowadays, innovation is an important driver for enterprises as it is able to make companies grow up in order to add value to the market they operate and overcome barriers. Innovation involves creativity as the early stage of this process, including the generation and evaluation of novel ideas. Considering that the resource able to perform innovation is people, it is important to know how people behave in order to find personal characteristics committed to innovation. During the literature review, it was assessed that the issue for organizations is that the research of people able to perform innovation is a difficult task, as it is missing a methodology to help companies to find people with creative characteristics. The problem is not the missing tools, but the no clear comprehension about how to use those tools in order to find people able to manage the factors that impact creativity. Creativity is not an easy measurable aspect, it depends on diverse factors that impact it, like personality traits, cognitive skills, and social psychology. Those factors involve drivers that impact them, making possible the measurement of creativity through tools. Once these drivers are measured, results in the level of creative behaviour of people can be achieved. Nonetheless, it was found that those tools are not clustered in such a way that they can be sought knowing the main factor of creativity they involve in. They are not accurately classified by the drivers they measure, which makes the selection of tools a difficult task to achieve. Regarding this, the main issue for companies is a missing tool to manage easily and clearly the search and assessment of the creative behaviour of people in order to develop innovation accurately. Therefore, the research of this report aims at assessing a possible solution to this gap for companies, developing a framework able to manage this issue. Throughout the investigation of meaningful factors and their respective drivers that impact creativity, it was carried out the development of a solution aimed at building a framework capable to cluster creativity measurement tools considering those drivers, in order to show a clear way of what those tools measure, in which way, and what is the main creative factor involved in them. In this way, the development of a framework gives an accurate solution in order to point clearly the researches carried, clustering the measurement creativity tools in an organized way to bring a better comprehension about the selection of them. Thus, companies can be able to find creative people identity who can help in the development and improvement of innovation. It should be noted that the built framework was divided into two models where the tools are placed in one regarding cognitive skills, considering as main drivers the convergent thinking and divergent thinking, and in the other one regarding the social environment and individual aspect, as personality traits are indirectly related to the cognitive skills.

L'innovazione è un fattore essenziale nelle aziende perché ne implementa lo sviluppo e allo stesso tempo il valore sul mercato, e in più aiuta a superare le barriere causate dai cambiamenti nella società. L'innovazione è anche collegata alla creatività in quanto quest’ultima è necessaria per generare e valutare le idee delle persone e sviluppare la stessa. In questo sviluppo, le persone sono la principale risorsa, perciò è importante conoscere i loro comportamenti al fine di trovare le caratteristiche personali relazionate all'innovazione. Dopo un’ampia revisione della letteratura, si è potuto evincere che il problema per le aziende è trovare delle persone che hanno queste caratteristiche in quanto non esiste una metodologia che possa raggruppare gli strumenti di misurazione della creatività al fine di valutarne la stessa. Questa mancanza si deve al fatto che ci sono molti fattori coinvolti nella misurazione del comportamento creativo che rendono più difficile la ricerca. Inoltre, la creatività non è un aspetto facilmente misurabile, dipende da diversi fattori che la influenzano, come la personalità, le capacità cognitive e la psicologia sociale. Questi fattori coinvolgono su drivers che li influenzano, dove quest’ultimi rendono possibile la misurazione della creatività attraverso gli strumenti che possono evidenziare il livello creativo delle persone. Tuttavia, questi strumenti non sono raggruppati ne sono classificati di maniera precisa dai fattori che misurano, perché la selezione degli stessi è un compito difficile da raggiungere. In questo modo, il problema principale per le aziende è la mancanza dello strumento che gestisce in modo semplice e chiaro la ricerca e la valutazione del comportamento creativo delle persone al fine di svilupparne con precisione l'innovazione. Dunque, si è rivolto lo sviluppo di una soluzione durante l'indagine dei fattori significativi che incidono sulla creatività presentando la costruzione di un framework in grado di raggruppare quegli strumenti in un modo chiaro. Così, lo sviluppo del framework fornisce una soluzione precisa al fine di indicare chiaramente le ricerche condotte per seguire il problema principale del report: - considerando i fattori di creatività misurati dagli strumenti - raggruppando questi strumenti in modo organizzato per ottenere una migliore comprensione su questa selezione. Il framework costruito è stato diviso in due modelli in cui gli strumenti sono collocati da un lato, per quanto riguarda le capacità cognitive e nell'altro per quanto riguarda l'ambiente sociale e l'aspetto individuale.

How creative are you ? A framework to assess creative people identity in innovation

ALCOVER, JULIETA ALICIA
2018/2019

Abstract

Nowadays, innovation is an important driver for enterprises as it is able to make companies grow up in order to add value to the market they operate and overcome barriers. Innovation involves creativity as the early stage of this process, including the generation and evaluation of novel ideas. Considering that the resource able to perform innovation is people, it is important to know how people behave in order to find personal characteristics committed to innovation. During the literature review, it was assessed that the issue for organizations is that the research of people able to perform innovation is a difficult task, as it is missing a methodology to help companies to find people with creative characteristics. The problem is not the missing tools, but the no clear comprehension about how to use those tools in order to find people able to manage the factors that impact creativity. Creativity is not an easy measurable aspect, it depends on diverse factors that impact it, like personality traits, cognitive skills, and social psychology. Those factors involve drivers that impact them, making possible the measurement of creativity through tools. Once these drivers are measured, results in the level of creative behaviour of people can be achieved. Nonetheless, it was found that those tools are not clustered in such a way that they can be sought knowing the main factor of creativity they involve in. They are not accurately classified by the drivers they measure, which makes the selection of tools a difficult task to achieve. Regarding this, the main issue for companies is a missing tool to manage easily and clearly the search and assessment of the creative behaviour of people in order to develop innovation accurately. Therefore, the research of this report aims at assessing a possible solution to this gap for companies, developing a framework able to manage this issue. Throughout the investigation of meaningful factors and their respective drivers that impact creativity, it was carried out the development of a solution aimed at building a framework capable to cluster creativity measurement tools considering those drivers, in order to show a clear way of what those tools measure, in which way, and what is the main creative factor involved in them. In this way, the development of a framework gives an accurate solution in order to point clearly the researches carried, clustering the measurement creativity tools in an organized way to bring a better comprehension about the selection of them. Thus, companies can be able to find creative people identity who can help in the development and improvement of innovation. It should be noted that the built framework was divided into two models where the tools are placed in one regarding cognitive skills, considering as main drivers the convergent thinking and divergent thinking, and in the other one regarding the social environment and individual aspect, as personality traits are indirectly related to the cognitive skills.
BELLIS, PAOLA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2020
2018/2019
L'innovazione è un fattore essenziale nelle aziende perché ne implementa lo sviluppo e allo stesso tempo il valore sul mercato, e in più aiuta a superare le barriere causate dai cambiamenti nella società. L'innovazione è anche collegata alla creatività in quanto quest’ultima è necessaria per generare e valutare le idee delle persone e sviluppare la stessa. In questo sviluppo, le persone sono la principale risorsa, perciò è importante conoscere i loro comportamenti al fine di trovare le caratteristiche personali relazionate all'innovazione. Dopo un’ampia revisione della letteratura, si è potuto evincere che il problema per le aziende è trovare delle persone che hanno queste caratteristiche in quanto non esiste una metodologia che possa raggruppare gli strumenti di misurazione della creatività al fine di valutarne la stessa. Questa mancanza si deve al fatto che ci sono molti fattori coinvolti nella misurazione del comportamento creativo che rendono più difficile la ricerca. Inoltre, la creatività non è un aspetto facilmente misurabile, dipende da diversi fattori che la influenzano, come la personalità, le capacità cognitive e la psicologia sociale. Questi fattori coinvolgono su drivers che li influenzano, dove quest’ultimi rendono possibile la misurazione della creatività attraverso gli strumenti che possono evidenziare il livello creativo delle persone. Tuttavia, questi strumenti non sono raggruppati ne sono classificati di maniera precisa dai fattori che misurano, perché la selezione degli stessi è un compito difficile da raggiungere. In questo modo, il problema principale per le aziende è la mancanza dello strumento che gestisce in modo semplice e chiaro la ricerca e la valutazione del comportamento creativo delle persone al fine di svilupparne con precisione l'innovazione. Dunque, si è rivolto lo sviluppo di una soluzione durante l'indagine dei fattori significativi che incidono sulla creatività presentando la costruzione di un framework in grado di raggruppare quegli strumenti in un modo chiaro. Così, lo sviluppo del framework fornisce una soluzione precisa al fine di indicare chiaramente le ricerche condotte per seguire il problema principale del report: - considerando i fattori di creatività misurati dagli strumenti - raggruppando questi strumenti in modo organizzato per ottenere una migliore comprensione su questa selezione. Il framework costruito è stato diviso in due modelli in cui gli strumenti sono collocati da un lato, per quanto riguarda le capacità cognitive e nell'altro per quanto riguarda l'ambiente sociale e l'aspetto individuale.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/153502