More and more people live in cities, whose services and infrastructures are subjected to increasing intensity of use that limit their efficiency and produce negative impacts. Among these, urban freight transport and the delivery of goods is a matter of considerable importance. The thesis deals with the freight delivery of consumer goods, proposing an empirical experimentation on the city Moscow, aimed at improving the current urban logistic system. The Russian government and Moscow, in particular, have started to address the issue in an attempt to resolve the serious traffic congestion problems, affecting Moscow and generating a widespread pollution, low air quality, as well as negative impacts on urban mobility. Due to a radial structure of the roads network, traffic converges in central urban areas of Moscow, causing serious traffic problems and the lowest air quality. To deal with this critical situation, the freight terminals inside the city were closed, with the aim of creating new logistics centers in peripheral areas (beyond the third ring road). However, only two external logistics centers have been built and low-quality storage facilities are currently being used, the location of which is not controlled or structured. Based on the impacts of urban freight transport on Moscow and the contradictory measures undertaken so far by the government, the thesis experiments an approach aimed at recognizing «logistical profiles» for the different districts of the city. Logistc profiles are defined according to the analysis, at the district level, of land uses, features of the products to be delivered, and delivery profiles. The construction of clusters with different logistical requirements, guides the definition of logistic policy measures: as a result, city center terminals are supplied by the rail, water and ‘last mile’ delivery is made using alternative and ecological vehicles from the centrally located terminals and polluted vehicles can be banned from the city center. The rest of the city is served by 8 terminals with defined operational area which restrict truck movement to in/outbound flow to these terminals via specific roads. Direct deliveries are replaced by local terminals located within 5 minutes walking distance from the final destination. Case studies selected illustrates how new transport system will be applied in the city.

Sempre più persone vivono nelle città, i cui servizi e infrastrutture sono sottoposti a intensità d’uso via via crescenti che ne limitano l’efficienza e producono impatti negativi. Tra questi, il trasporto urbano e la consegna di merci rappresenta una questione di rilevante importanza. La tesi si occupa della distribuzione e consegna di beni di consumo, proponendo una sperimentazione empirica sulla città Mosca finalizzata a migliorare la attuale situazione. Il governo russo e Mosca, in particolare, hanno iniziato ad affrontare il tema per tentare di risolvere anche i gravi problemi di congestione da traffico che Mosca vive e che causano inquinamento diffuso, bassa qualità dell’aria, oltre che impatti negativi sulla mobilità urbana. A causa di una struttura radiale di strade, il traffico converge nelle aree urbane centrali in cui si registra anche la più bassa qualità dell’aria. Per affrontare la situazione, sono stati chiusi i terminal merci interni alla città, con la finalità di creare nuovi centri logistici in aree periferiche (oltre la terza circonvallazione). Tuttavia sono stati realizzati solo due centri logistici esterni e attualmente si stanno utilizzando strutture di stoccaggio di bassa qualità, la cui posizione non è controllata o strutturata. Considerando l’impatto del trasporto merci urbano su Mosca e le misure contraddittorie sino ad ora intraprese dal governo, la tesi sperimenta un approccio finalizzato a riconoscere “profili logistici” per le diverse parti del territorio a partire dalla destinazioni d’uso prevalenti, dalle caratteristiche dei prodotti da consegnare e dalle modalità di consegna possibili. La costruzione di clusters con requisiti logistici diversi, orienta la definizione di misure finalizzate a ottimizzare la consegna di prodotti di consumo che riguardano sia la localizzazione terminal locali situati a 5 minuti a piedi dalla destinazione finale, sia le tipologie di mezzi da utilizzare per la consegna delle merci tra cui anche biciclette da carico, tram da carico, navi. La proposta di un nuovo sistema della logistica alla scala di Mosca che oltre ai terminal del centro città serviti dalla ferrovia e dal trasporto su acqua, localizza anche 8 terminals esterni con un’area operativa definita che limita il movimento dei mezzi pesanti, si completa con la sperimentazione su quattro casi di studio selezionati del modello propost.

Introducing a sustainable freight transport system in the city of Moscow

BOROVKOVA, OXANA
2018/2019

Abstract

More and more people live in cities, whose services and infrastructures are subjected to increasing intensity of use that limit their efficiency and produce negative impacts. Among these, urban freight transport and the delivery of goods is a matter of considerable importance. The thesis deals with the freight delivery of consumer goods, proposing an empirical experimentation on the city Moscow, aimed at improving the current urban logistic system. The Russian government and Moscow, in particular, have started to address the issue in an attempt to resolve the serious traffic congestion problems, affecting Moscow and generating a widespread pollution, low air quality, as well as negative impacts on urban mobility. Due to a radial structure of the roads network, traffic converges in central urban areas of Moscow, causing serious traffic problems and the lowest air quality. To deal with this critical situation, the freight terminals inside the city were closed, with the aim of creating new logistics centers in peripheral areas (beyond the third ring road). However, only two external logistics centers have been built and low-quality storage facilities are currently being used, the location of which is not controlled or structured. Based on the impacts of urban freight transport on Moscow and the contradictory measures undertaken so far by the government, the thesis experiments an approach aimed at recognizing «logistical profiles» for the different districts of the city. Logistc profiles are defined according to the analysis, at the district level, of land uses, features of the products to be delivered, and delivery profiles. The construction of clusters with different logistical requirements, guides the definition of logistic policy measures: as a result, city center terminals are supplied by the rail, water and ‘last mile’ delivery is made using alternative and ecological vehicles from the centrally located terminals and polluted vehicles can be banned from the city center. The rest of the city is served by 8 terminals with defined operational area which restrict truck movement to in/outbound flow to these terminals via specific roads. Direct deliveries are replaced by local terminals located within 5 minutes walking distance from the final destination. Case studies selected illustrates how new transport system will be applied in the city.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
29-apr-2020
2018/2019
Sempre più persone vivono nelle città, i cui servizi e infrastrutture sono sottoposti a intensità d’uso via via crescenti che ne limitano l’efficienza e producono impatti negativi. Tra questi, il trasporto urbano e la consegna di merci rappresenta una questione di rilevante importanza. La tesi si occupa della distribuzione e consegna di beni di consumo, proponendo una sperimentazione empirica sulla città Mosca finalizzata a migliorare la attuale situazione. Il governo russo e Mosca, in particolare, hanno iniziato ad affrontare il tema per tentare di risolvere anche i gravi problemi di congestione da traffico che Mosca vive e che causano inquinamento diffuso, bassa qualità dell’aria, oltre che impatti negativi sulla mobilità urbana. A causa di una struttura radiale di strade, il traffico converge nelle aree urbane centrali in cui si registra anche la più bassa qualità dell’aria. Per affrontare la situazione, sono stati chiusi i terminal merci interni alla città, con la finalità di creare nuovi centri logistici in aree periferiche (oltre la terza circonvallazione). Tuttavia sono stati realizzati solo due centri logistici esterni e attualmente si stanno utilizzando strutture di stoccaggio di bassa qualità, la cui posizione non è controllata o strutturata. Considerando l’impatto del trasporto merci urbano su Mosca e le misure contraddittorie sino ad ora intraprese dal governo, la tesi sperimenta un approccio finalizzato a riconoscere “profili logistici” per le diverse parti del territorio a partire dalla destinazioni d’uso prevalenti, dalle caratteristiche dei prodotti da consegnare e dalle modalità di consegna possibili. La costruzione di clusters con requisiti logistici diversi, orienta la definizione di misure finalizzate a ottimizzare la consegna di prodotti di consumo che riguardano sia la localizzazione terminal locali situati a 5 minuti a piedi dalla destinazione finale, sia le tipologie di mezzi da utilizzare per la consegna delle merci tra cui anche biciclette da carico, tram da carico, navi. La proposta di un nuovo sistema della logistica alla scala di Mosca che oltre ai terminal del centro città serviti dalla ferrovia e dal trasporto su acqua, localizza anche 8 terminals esterni con un’area operativa definita che limita il movimento dei mezzi pesanti, si completa con la sperimentazione su quattro casi di studio selezionati del modello propost.
Tesi di laurea Magistrale
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